Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

*knaplånar*

Sedan jag drog ner på kolhydrater, har jag tagit för vana att äta äggröra eller två kokta ägg till frukost. Men nu har jag börjat fundera på om äggen kan leda till ett högre kolesterolvärde som i sin tur kan leda till högre blodryck? Alltså detta är en fråga för jag har ingen aning.... :confused:
Om man vräker i sig fett enligt LCHF kan jag förstå, men jag äter inga mängder alls.

Men när jag var hos läkaren i måndags så hade jag för mig ett högt blodtryck, jag har vanligen ett mycket lågt blodtryck, så pass att sköterskorna brukar ta om det, både en och två ggr.
Börjat grubbla lite på detta...... Förr i världen så höll jag ju på med ständigt bantande, med lättprodukter osv, och jojobantade jämnt. Nu äter jag mindre men håller mig till riktigt smör, grädde osv, men i mindre mängd.

Forskningen om äggs påverkan på kolesterolhalten är delad - en skola säger att ägg ger för mycket kolesterol, en annan att kroppen själv reglerar halten. Jag har lite högt kolesterol sedan många år men äter mycket ägg ändå utan att oroa mig (kolesterolet var högt innan jag började äta ägg).

När jag kollade mitt kolesterol senast sa läkaren att de ser att folk som äter LCHF har horribla kolesterolvärden. Hon hade däremot inget att invända mot min proteinrika kosthållning.

Om kolesterolet i sig driver upp blodtrycket vet jag inte. Jag tror att det snarare förhåller sig så att den som har högt kolesterol ofta har en livsstil som även ger högt blodtryck.

Om jag var du hade jag bett att få trycket kollat ett par gånger till vid olika tillfällen. Att det är högt en enstaka dag behöver inte vara rättvisande.

Självklart äter man tårta på barnens födelsedag! Dels för att dela födelsedagsglädjen med dem, dels för att inte blanda in dem i sitt eget bantarbeteende. Sådant ska man akta sig för att överföra på små barn.

Det är det jag sagt hela tiden :)

Jag bryr mig väl inte mer än vad du gör. Och jag bryr mig för att jag tycker att det är sjukt att äta för glädja någon annan.

smaken är som baken-delad.
Och tur är väl det.

kl

Frukosten är i magen och jag tänkte köra ett pass Crosstrainer strax. Är tillbaka på spåret igen.
Sedan blir det en promenad i eftermiddag. Ska strax iväg så hinner inte innan.

Hoppas det går bra för er andra :)

Kl

Vilket tjafs om en liten tårtbit, åt båda håll!

Jag äter aldrig tårta, jag avskyr tårta och har nog aldrig reflekterat över att det skulle vara fel mot min dotter att jag inte delar tårta för att glädja henne å hennes dag?

Själva tårtan kan ju vara nog sagt om, men resonemanget är intressant i en vikttråd.

Själv skulle jag aldrig äta något för att glädja någon annan. Oavsett ålder. Om jag inte tycker om något/är allergisk mot något, inte ska jag behöva äta det för att någon annan ska bli glad? Har man inte ett väldigt uppkört tänkande kring mat då, som man överför på barn?

För nog vill vi väl lära våra barn att man inte behöver tvingas av andra/konventionen att göra saker man egentligen inte vill - om det går att undvika?

Men blanda inte in allergi, det blir bara såna där typiska bukeöverdrifter: "jag får anafylaktisk chock av jordnötter, herregud, ska jag tvingas äta sånt ändå?"

Att sedan en del kolhydrathatare jämställer sin inställning till viss mat med allergi, det är bara fånigt. (Det har inte med trådens tårta att göra, jag nämner det eftersom det brukar komma upp i såna här resonemang).

Bland det viktigaste i sammanhanget barn och mat tycker jag är att man inte överför sin egen vikt- och utseendefixering på sina barn. Jag, som oftast äter reglerat på ena eller andra sättet, skulle hamna i bryderier om jag haft barn, i synnerhet om jag haft döttrar. Då hade jag fått tänka om, faktiskt.

Senast ändrad:

Jag tror inte det spelar så stor roll för barnet VARFÖR tårtan inte blir äten av just Fia-Stina. Ungar har dessutom en sund tendens att inte bry sig om futiliteter som vem som äter vad (det är ett typiskt vuxenproblem).

Sedan finns det väl få sunda människor som sitter och berättar för sitt barn i detalj (eller på vilket kalas som helst?) att det är p g a viktminskning, bantning etc.

Fia-Stina känner vi ju inte så henne vet vi inte så mycket om. Vad jag menar är att varje förälder behöver tänka några varv kring a) OM barnet uppfattar hennes reglerade ätande, b) HUR barnet isåfall uppfattar det.

Om hela familjen utom mamma äter tårta så är jag övertygad om att det märks.

Jag är rätt orolig för hur 2000-talets ständigt bantande mammor påverkar sina döttrar, faktiskt. Det lär ju knappast minska utseendefixeringen hos och kraven på dem.

Forskningen om äggs påverkan på kolesterolhalten är delad - en skola säger att ägg ger för mycket kolesterol, en annan att kroppen själv reglerar halten. Jag har lite högt kolesterol sedan många år men äter mycket ägg ändå utan att oroa mig (kolesterolet var högt innan jag började äta ägg).

När jag kollade mitt kolesterol senast sa läkaren att de ser att folk som äter LCHF har horribla kolesterolvärden. Hon hade däremot inget att invända mot min proteinrika kosthållning.

Om kolesterolet i sig driver upp blodtrycket vet jag inte. Jag tror att det snarare förhåller sig så att den som har högt kolesterol ofta har en livsstil som även ger högt blodtryck.

Om jag var du hade jag bett att få trycket kollat ett par gånger till vid olika tillfällen. Att det är högt en enstaka dag behöver inte vara rättvisande.

Tack för ett sakligt svar! Känslan jag haft med just fettintaget gällande LCHF är att det kan inte vara bra för kolesterol eller hjärta. Har man tex diabetes kanske det är värt av andra skäl. Men som sagt min egen variant av GI/LCHQ består av minskad kolhydrat och sockerintag, men jag äter kolhydrater från grönsaker, rotfrukter bla. Försöker öka proteinintaget för mättnaden och samtidigt lagom med fibrer, magen klarar inte för mycket.

Anledningen till blodtrycket kan mycket väl hänga ihop med att jag tillfälligt inte mår bra av andra skäl, men jag funderar på att i år göra en hälsokontroll genom jobbet, man blir ju inte yngre, och då är känslan att det kan vara bra att tänka igenom sin livvstil och förändringar som kan ha fått konsekvenser åt något håll.

Kolla trycket några fler gånger, då får du en bättre bild. Jag är hos min migränläkare flera ggr om året och ligger varierar bara mellan 115/70 - 120/80. Så det betraktar jag som stabilt på en bra nivå. Om det stack uppåt en enstaka gång skulle jag inte oroa mig.

Jag har varit sjukt slö i helgen. Sambon bjöd mig på en kryssning och hade fixat både barnvakt och hundvakt jag var tyvärr inte helt kry. Blev lite för överförfriskad och gick och la mig redan vid midnatt. Mådde så dåligt i går så att det var inte klokt, sedan började yngsta dottern kräkas mitt i natten och det blev ingen sömn över huvudtaget så i dag har jag legat i sängen hela dagen. Ska försöka ta mig ut på en kort kvällsrunda med hunden senare i kväll.
Det får bli nya tag i morgon!

*KL*

-0,4 den här veckan.
-0,5 sedan vi började
10,3 kilo kvar.

Det går inte undan, men det går i alla fall inte upp! :D

Jag har varit förkyld i veckan och inte tränat så mycket som jag tänkt. Kanske råkade medicinera med ostbågar också...

Men huvudsaken det går åt rätt håll, precis som du skrev :)

Här har det gått ganska bra i helgen, varit nyttig under dagarna och rört på mig lite lagom. Men har druckit ett par glas vin.. kanske inte det nyttigaste :p

Ikväll blev det en härlig kycklingsallad åh vad den satt fint!

Kl

Hoppas det går bra för er alla :)

Det går bara fint här.
Dock har jag bestämt mig för att hålla allt som har med ätstörning och vikt utanför detta forum, både i trådar och i min blogg.
Det är dags att bli mer privat helt enkelt.
Många har tagit illa vid sig genom åren, och gör det fortfarande att jag pratar så öppet om min ätstörning och jag har bestämt mig för att avsluta detta kapitlet i mitt liv.
Det är sjukt när folk blir medlemmar på sidan enbart för att få läsa min blogg, det vet jag har hänt,sorgligt nog.

Hoppas det kommer gå fortsatt bra för er och att ni når era mål. Jag tror på er!

Nej nej nej,det går inte,vem ska jag då synda med och sen bli upplyft av eller få en spark i baken av!! :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka