till flera
Tips om gröten!
Jag gillade inte havregrynsgröt speciellt innan, men jag har hittat ett sätt att äta den som faktiskt gör att den är god att äta! Allt handlar om hur du gör den och vilka tillbehör du har.
Jag anväder inte vatten utan lättmjölk istället, kokar den i micron (det kvittar väl visserligen, men det är enkelt) tillsammans med angiven mängd salt, ett hackat äpple (små bitar så hinner de bli lite mjuka), mycket kanel och en gnutta vanilpulver (Äkta vanilj!! finns små söta burkar som är bra till mycket!). Strösla sedan över fröer och/eller hackade nötter och en skvätt mjölk till, mums!
Kan varieras i det oändliga! Det är jättegott att koka med blåbär tex istället för äpple. Det går givetvis bra att inte ha frukt eller bär i också. Bara en massa kanel, lite vanilj och nötter är också gott.
Linfrön är bra för magen att blanda med också.
Men det största tricket av alla är som sagt, koka på mjölk i stället för vatten. Visst det blir några små kalorier extra, men den lilla skvätten som behövs för en portion i jämförelse med vad du hade ätit annars... kanske inte är så stor skillnad