Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

kl

Jag har en begynnande förkylning. Känner mig trött och frusen och inte alls i form för att träna, men äta rätt kan jag iallafall göra så länge och nu är helgens svullande ett minne blott och vikten tillbaka på 69,5. Känns rätt värdelöst med en viktminskning på 0,5 kg efter nyår, men räknar jag sen början på december blir det 3 kg, det känns bättre :D

Har skruvat lite i motionscykeln också så nu kan jag äntligen justera motståndet efter att ha svurit över den ett år. Därmed inte längre några bortförklaringar om att den inte kan användas. Cykla borde jag kunna göra i lugnt tempo även om jag är förkyld, bara för att hålla kroppen igång litegrann :)

*Kl*

Veckans vikt är -0.1 kg sen förra veckan. Inte alls bra men jag svävade ut mycket fredag, lördag OCH söndag så jag får vara nöjd över att jag inte har gått upp. Jag får dippar ibland då jag äter mycket av allt och mycket onödigt. Inte alls bra. Bara att hoppa upp på banan igen. Ska försöka ta mig en skidtur nu trots kylan (-15). Kämpa på allihopa!

Jag menar om jag äter frukost, lunch och middag och något mellanmål, och rör mig, så skadar det väl inte om jag inte kommer upp i kalorimålet?

Om du har tänkt dig att gå ner ett kilo i veckan så får du ju redan i dig väldigt lite i förhållande till vad du förbrukar, så det är inte lämpligt att äta mindre. Man brukar ju säga att en sund viktnedgång är 0,5 kilo i veckan - ett kilo i veckan kan man satsa på under en kortare period. Men visst, det är kanske mer intressant vad genomsnittet över veckan är. Råkar du äta för lite en dag kan du kompensera det nästa dag.

Om du har tänkt dig att gå ner ett kilo i veckan så får du ju redan i dig väldigt lite i förhållande till vad du förbrukar, så det är inte lämpligt att äta mindre. Man brukar ju säga att en sund viktnedgång är 0,5 kilo i veckan - ett kilo i veckan kan man satsa på under en kortare period. Men visst, det är kanske mer intressant vad genomsnittet över veckan är. Råkar du äta för lite en dag kan du kompensera det nästa dag.

Tack!

Enligt ShapeUp ska jag äta ca 1500 kcal om dagen, då under förutsättning att jag inte motionerar.

Som igår då åt jag totalt 1672 kcal, men jag tränade för 914, så den tycker ju att jag ska äta 700 kcal till. Ska jag försöka förhålla mig till det då alltså för att inte äta för lite? Det är det här som förvirrar mig.

KL

Här tuffar det sakta men säkert på i rätt riktning :) Var med yngsta dottern på Sh´bam i måndags kväll. Riktigt roligt och svettig blev man och träningsvärk fick jag också! Matmässigt följer jag ju viktväktarna och kör online vilket funkar väldigt bra just nu :)

Fick en komplimang igår (tror jag :p ) av en man som jag känner sen ett bra tag tillbaka. Han är väldigt snäll men också väldigt speciell och har kanske inte alltid så lätt för att uttrycka sig... men han sa följande:

"Du har väl gått ner i vikt en del, du var ju rätt tjock förut" :eek: Också ett sätt att uttrycka sig på men jag valde att ta det som en komplimang :cool:

Ja, du bör äta 700 kcal till. Du har ju förbränt 914 kcal. Om du bara äter 1672 kcal så har ju kroppen bara 758 kcal kvar att leva på när den har kompenserat för träningen. Det räcker inte långt.

Visst kommer du att gå ner i vikt fortare om du ger kroppen så lite kalorier. Men samtidigt nekar du ju kroppen de byggstenar den behöver för att du ska må bra av träningen, och orka utföra den.

Ja, du bör äta 700 kcal till. Du har ju förbränt 914 kcal. Om du bara äter 1672 kcal så har ju kroppen bara 758 kcal kvar att leva på när den har kompenserat för träningen. Det räcker inte långt.

Visst kommer du att gå ner i vikt fortare om du ger kroppen så lite kalorier. Men samtidigt nekar du ju kroppen de byggstenar den behöver för att du ska må bra av träningen, och orka utföra den.

Nä jag vill ju att det ska vara hållbart. Trodde aldrig att det skulle vara svårt att uppnå tillräckligt mycket kcal! :p
Dock kan jag ju också ha uppskattat mängder fel, det tycker jag är lite klurigt.

Tack för att du tar dig tid att förklara för mig :)

Jag hänger gärna på! Dock så kommer jag ta det lugnt i början då jag fick barn för 4 veckor sen. Allt jag gick upp under graviditeten är borta (och lite till) men var alldeles för rund innan.

Startvikt: 80 kg
Målvikt: 69 kg (Bara för att komma under 70! :D)

Räkna kalorier fixar jag inte,däremot ska jag ta tag i att röra på mig mer.

Nu har jag äntligen ridit! Helt underbart även om det blev en ren skrittlektion övergångar skritt halt med bara några minuters trav på slutet. Behövde hitta tillbaks till känslan igen. Satan vad jag hade tappat balans. Kan inte tänka mig att jag brände särskilt många kalorier på ridningen den här gången men kul var det!
Jag tog en promenad på 6km och ska ta en till när sambon kommer hem från gymet. Har fortfarande träningsvärk i rumpan och har enormt svårt att böja mig framåt efter mitt gymbesök i söndags hehe...

*KL*

Att hålla sig ifrån godis, snacks och vin ett par dagar ger bra resultat. Är nu nere på X-0,4.

Är förkyld, så det blir ingen löpning på ett par dagar, men jag kanske går till och från universitetet i morgon om det inte är för kallt. Bra vardagsmotion som väcker hjärnan, och bränner 400 kcal. Plus då att jag spar busspengen.

Lite halvt knapplån..

Får ställa mig på din sida, det ger resultat att bara ändra kosten. Jag har varit jättedålig och legat sjuk hela förra veckan, men ändå syns det på vågen att jag äter mindre och bättre (trots att jag inte tränat). Inte en droppe vin (eller annan alkohol) gör mycket det med.

Jag skulle ha börjat min träning inför loppet redan i förra veckan, sedan blev det måndag och jag kände mig bättre. Då började jag blöda näsblod och det höll i sig i flera timmar :eek:

Men men - 0,5 kg blev det iaf i går :)

Senast ändrad:

Åh, vad jobbigt med långvarigt näsblod! Jag har också haft mycket problem med det, men nu har det (peppar peppar) hållit sig borta ett tag.

Förlorade du mycket blod, eller var det bara så att du inte kunde släppa utan att det började igen?

*knapplån*

Jag blir tokig........ Influensan jag fick vid nyår, har satt sina spår. Hann precis börja med promenader så kom muskelvärken tillbaks, och nu i bröstkorgen och domnande arm, som visade sig vara en inflammation. Har nu fått inflammationshämmande och ska "ta det lugnt" i 14 dagar, och sedan ta kontakt med sjukgymnast och massör.

Jag vill ju börja gymma nu! :cry: När man äntligen är taggad, så blir det en ursäkt igen att låta bli.
Får bli ännu mer restriktiv med vad jag stoppar i mig.:(

Usch det låter inte kul, krya på dig!

*KL*
Idag har jag tränat! Lite ringrostig, har inte varit på ett gym på 10-15 år! Känner redan nu hur ont jag kommer att få. Cirkelgym var riktigt roligt, skönt att slippa trängas som man kan behöva göra på vanligt gym.

Det har gått bra med sötsuget, har inte ätit något onyttigt den här veckan. Men det är svårt när man är hemma hela dagarna (är mammaledig).

Jag borde komma ut och promenera med vagnen, men jag väntar tills det bli lite varmare. Vi har haft -16 den här veckan...

*knapplån*

Jag blir tokig........ Influensan jag fick vid nyår, har satt sina spår. Hann precis börja med promenader så kom muskelvärken tillbaks, och nu i bröstkorgen och domnande arm, som visade sig vara en inflammation. Har nu fått inflammationshämmande och ska "ta det lugnt" i 14 dagar, och sedan ta kontakt med sjukgymnast och massör.

Jag vill ju börja gymma nu! :cry: När man äntligen är taggad, så blir det en ursäkt igen att låta bli.
Får bli ännu mer restriktiv med vad jag stoppar i mig.:(

Vet precis hur du känner,jag började med 1 1/2 vecka med feber o hosta,sen trött o hostig 1v till ,hann o gå 2 dagar innan jag fick diskbråck,så det blir doktorn i morgon.

Ni som är duktiga på träning.

I måndags gjorde jag första träningspasset efter nästan två veckor med halsont, hosta mm. Jag blev glatt överraskad då det kändes som att jag inte tappat nästan något. Jag körde normaltempo men normaltempo är åndå mer mot hög än lågintensivt. I går var jag upprörd så utan att tänka mig för dundrade jag på rätt bra. I dag kände jag mig seg men inte sjuk. MEN ända sen jag blev sjuk har jag känt mig klen och illamående och detta sitter fortfarande i trots att halsont, hosta och snuva är borta. Jag undrar om jag har någon skit kvar i kroppen eller vad det är. Tror mest på att jag inte är helt återställd. Men hur skulle ni ha gjort med träningen? Efter mån och tis kändes det bra under träningen och efter var känslan oförändrad från dom andra dagarna. Det jag undrar är om segheten i dag beror på två dgr relativt hård träning efter såpass lång vila eller om jag är seg pga tex en infektion. Träna eller inte?

För min egna del så gäller- mår kroppen inte bra, då blir det ingen träning.
Skulle aldrig tvinga mig på ett pass Crosstrainer om jag så bara hade huvudvärk. Då vilar jag helt enkelt.

Sedan är det så här att sköter du bara maten så går du ner ändå. Motion är bara plus och gör att det går lite snabbare.

Det är lätt att låta bli om det är tydligt men både mån och tis var jag riktigt pigg i kroppen under träningstiden.( Hade bestämt att ta det lugnt el avbryta om det kändes dåligt.) Men det som förvirrar mig är att jag är klen och illamående från och till under dagarna i övrigt. Och så undrar jag om dagens segpass beror på det eller att jag tog i hårt i går.

Jag tränar väldigt lite pga vikten. Har ngt kilo som jag vill bli av med men jag är helt normalviktig och träningen är mer för psyket än för viktens skull.
Jag äter i stort sett alltid bra under veckorna och unnar mig lite eller mycket på helgerna.

Däremot vill jag påstå att det med träning och viktnedgång är olika för olika folk. För min del har träningen stor del i viktnedgång.

Får jag illamående mitt på dagen och känner mig yr då har jag ätit för lite och tar närmsta bästa för att få upp blodsockret igen.
Så hade jag det varenda dag när jag inte åt något alls.
Å nu vet jag att jag äter bra för jag mår kanon.

Så jag skulle testa att äta något :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?

Hästrelaterat

Tillbaka