Vikttråden 2021

Jag har kört Försvarsmaktens träningsapp. Fungerat riktigt bra, speciellt med tanke på att den är gratis. Hade Freeletics innan och det var ännu bättre men ganska dyrt.
Men nu har all träning stannat av. Löpningen pga kyla (astma som går bananas i kylan) och inomhusträningen pga flytt och renovering. Dåliga ursäkter kanske, men jag har inget bättre att komma med ;)

Jag har sprungit med den, först fungerade den jättebra (perfekt att inte behöva ha koll på distans osv) men sen slutade den logga pass, den slutade ha koll på distans osv så jag tappade verkligen sugen på den.
 
Jag har sprungit med den, först fungerade den jättebra (perfekt att inte behöva ha koll på distans osv) men sen slutade den logga pass, den slutade ha koll på distans osv så jag tappade verkligen sugen på den.

Men så tråkigt! Jag har inte haft några problem, än.
 
Vågen sa 58,8 kg i morse.
Trodde inte att under 60 var möjligt nu när jag är äldre och inte offrar allt för mkt.
Men för mig betyder motionen mycket, vad folk än hävdar.
Det svåra är dock att hålla det sen när godisförbudet är över.
Men helt chockad över att jag inte har haft några hemska sug.

Om du både ökar motionen och sänker kcal så är det ju klart att du går ner.
Motion är dessutom väldigt bra för kroppen och själen = många tröstäter mindre = mindre kcal in.

Man pratar ju om 20% motion och 80% kost när det gäller vikten.
 
Första fastedagen och första dagen på mensen. Fy fasen så bra det blev då :rofl:
Men det ska nog gå bra tror jag. En kopp te med yttepytte grädde och honung till frukost, lär bli en till till lunch och en till till kvällsmat. Hoppas att jag klarar detta!
 
Första fastedagen och första dagen på mensen. Fy fasen så bra det blev då :rofl:
Men det ska nog gå bra tror jag. En kopp te med yttepytte grädde och honung till frukost, lär bli en till till lunch och en till till kvällsmat. Hoppas att jag klarar detta!
Du ska ju fortfarande få i dig ca 500kcal om du kör 5:2. Blir inte te alldeles för lite då?
♥️
 
Oj, det låter inte bra. Nu är jag inget fan av fasta överlag men 100-200 kcal på ett dygn låter farligt lite, själv hade jag svimmat. Ta hand om dig :heart
Spännande hur olika man är! För mig är det nog ingen risk för svimning. Men får jag sådana känslor så får jag givetvis tänka om. Tanken är ju att jag ska hitta ett sätt som fungerar över lång tid, och då måste jag må ganska bra under fastan för att det ska fungera. Än så länge går det bra, men klockan är ju bara 12 med ;) Vi får se hur dagen fortlöper!
 
Spännande hur olika man är! För mig är det nog ingen risk för svimning. Men får jag sådana känslor så får jag givetvis tänka om. Tanken är ju att jag ska hitta ett sätt som fungerar över lång tid, och då måste jag må ganska bra under fastan för att det ska fungera. Än så länge går det bra, men klockan är ju bara 12 med ;) Vi får se hur dagen fortlöper!

Personligen har jag svårt att se att den typen av extrem fasta skulle fungera över lång tid MEN jag inser också att jag är i helt fel tråd för att fortsätta tjata om en gyllene medelväg, så jag får nog krypa tillbaks in i träningstråden innan ni lessnar på mig helt :p Bra i alla fall att du lyssnar på kroppen och är beredd att tänka om ifall du skulle må dåligt!
 
Spännande hur olika man är! För mig är det nog ingen risk för svimning. Men får jag sådana känslor så får jag givetvis tänka om. Tanken är ju att jag ska hitta ett sätt som fungerar över lång tid, och då måste jag må ganska bra under fastan för att det ska fungera. Än så länge går det bra, men klockan är ju bara 12 med ;) Vi får se hur dagen fortlöper!

Jag kan inget om svält/faste-dieter, men är de alltså utformade för att fungera under lång tid? Jag trodde att man gjorde det en begränsad period.
 
Egentligen inte för mig heller, det som tar emot är viktväktarnas linssoppa. Jag vet att den är väldigt mättande för de få kalorier den innehåller. MEN jag har haft bulk på jobbet av denna soppa, istället för icke medhavd lunch, de senaste fyra åren. Jag lovar att jag säkert har ätit upp en lastpall av soppan vid det här laget och jag börjar vara så less på den :)

I och för sig så fungerar det bra som motivation till att inte äta om man ska lova sig själv att äta något och det BARA får vara en VV linssoppa, jag avstår hellre :D

Prova findus grönsakssoppa. 23 kcal/100g hela burken är på 490g
 
5:2 funkade på mig när jag var yngre. Då kunde jag tappa ca 1kg i veckan. Nu funkar det inte alls. Tyvärr för dieten i sig passar mig väldigt bra! Jag har blivit immun mot alla slags dieter nu 😑
Ja det är väl lite samma här. Kan det få min viktuppgång att stoppas så tänker jag att jag kanske får vara nöjd där? Man ska välja sina strider i livet och att ha konstant näringsbrist är ju inte heller bra. Och det blir ju näringsbrist när man tvingas äta så otroligt lite som jag måste göra för att gå ner/hålla vikten. Finns ju inte en chans att få i sig tillräckligt av allt man behöver.


Jag kan inget om svält/faste-dieter, men är de alltså utformade för att fungera under lång tid? Jag trodde att man gjorde det en begränsad period.
Ingen aning, men att vara gravt övervikt funkar ju inte heller så det blir kanske lite pest eller kolera av det hela.
Personligen har jag svårt att se att den typen av extrem fasta skulle fungera över lång tid MEN jag inser också att jag är i helt fel tråd för att fortsätta tjata om en gyllene medelväg, så jag får nog krypa tillbaks in i träningstråden innan ni lessnar på mig helt :p Bra i alla fall att du lyssnar på kroppen och är beredd att tänka om ifall du skulle må dåligt!
Ja alltså, jag hade ju aldrig rekommenderat någon annan att göra som jag gör. Det är ju inte så att jag vill gå ner FORT eller så. Jag vill bara gå ner. Jag vill att det ska hända nånting! Åtminstone att vikten ska stanna av liksom. En frisk människa ska väl inte behöva ta till att göra det så extremt. Gyllene medelväg gör ju att jag går upp minst 1,5 kilo/månad. Ska jag äta mig mätt så blev det 2,5 kilo/månad och det funkar ju inte. Det går utför alldeles för snabbt. Jag är ju rätt kort med så 2,5 kilo är rätt mycket på min kropp...
 
Ja alltså, jag hade ju aldrig rekommenderat någon annan att göra som jag gör. Det är ju inte så att jag vill gå ner FORT eller så. Jag vill bara gå ner. Jag vill att det ska hända nånting! Åtminstone att vikten ska stanna av liksom. En frisk människa ska väl inte behöva ta till att göra det så extremt. Gyllene medelväg gör ju att jag går upp minst 1,5 kilo/månad. Ska jag äta mig mätt så blev det 2,5 kilo/månad och det funkar ju inte. Det går utför alldeles för snabbt. Jag är ju rätt kort med så 2,5 kilo är rätt mycket på min kropp...

Jag har inte hängt med så mycket i den här tråden men har du haft någon kontakt med vården? Blir den extra vikten ohälsosam för dig?
 
Jag har inte hängt med så mycket i den här tråden men har du haft någon kontakt med vården? Blir den extra vikten ohälsosam för dig?
Jag har ett BMI på 29,5 just nu, gränsen för när det blir farligt är väl på 30?
Jag har kontakt med vården, sköldkörtelvärdena ser bra ut.

Vet inte hur mycket mer man kan göra riktigt faktiskt. Har du något förslag på vad som skulle kunna vara fel så hojta gärna till! Allt som kan göra det lättare välkomnas självklart!
 
Jag har ett BMI på 29,5 just nu, gränsen för när det blir farligt är väl på 30?
Jag har kontakt med vården, sköldkörtelvärdena ser bra ut.

Vet inte hur mycket mer man kan göra riktigt faktiskt. Har du något förslag på vad som skulle kunna vara fel så hojta gärna till! Allt som kan göra det lättare välkomnas självklart!

Jag vet faktiskt inte, jag har ingen erfarenhet av att bra kost och motion inte skulle bita så jag vill inte ge råd utanför mitt kunskapsområde riktigt. Men viktigt att tänka på är ju att det även finns andra aspekter av hälsan som är viktiga att tänka på, att du får i dig tillräckligt med näring osv. En bra vårdkontakt är nog bra där du kan få hjälp att väga olika faktorer mot varandra. Min rädsla med fasta är som jag nämnt tidigare att det är kontraproduktivt, då det är svårt att hålla i som långsiktig lösning och dessutom kan få bakslag. Min egen erfarenhet av fasta är större kortsiktiga resultat men större bakslag och negativa långsiktiga resultat. Men alla är vi olika och jag har förstått att det fungerar utmärkt för vissa, så jag ska inte predika om att det som är bäst för mig nödvändigtvis är bäst för andra.
 
Jag har ett BMI på 29,5 just nu, gränsen för när det blir farligt är väl på 30?
Jag har kontakt med vården, sköldkörtelvärdena ser bra ut.

Vet inte hur mycket mer man kan göra riktigt faktiskt. Har du något förslag på vad som skulle kunna vara fel så hojta gärna till! Allt som kan göra det lättare välkomnas självklart!

Det blir inte farligt för att man trillar över till fetma men riskerna ökar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
758
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 989
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
799
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp