Vilar bakben

Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Bör man vara orolig om hästen börjar vila bakbenen mycket? Hon var även öm i ryggen då jag borstade misstänker att det beror på regn och den kalla sommaren. Tyckte för nån dag sen hon såg styv ut i bakdelen men det tycker jag inte längre. Hon är för övrigt snart 20 år och hade böjprovsreaktioner i bakbenen misstänkt spatt tror jag för 6 år sedan men enbart grad 1 halt på böjprov då. Har inte märkt några konstigheter vid ridning eller longering.

Hästen har börjat vila bakbenen mycket först det ena för att byta efter en stund till det andra typ varje gång hon står stilla nån längre stund växlar mellan benen 🤨

Bör man vara orolig om hästen börjar vila bakbenen mycket? Hon var även öm i ryggen då jag borstade misstänker att det beror på regn och den kalla sommaren. Tyckte för nån dag sen hon såg styv ut i bakdelen men det tycker jag inte längre. Hon är för övrigt snart 20 år och hade böjprovsreaktioner i bakbenen misstänkt spatt tror jag för 6 år sedan men enbart grad 1 halt på böjprov då. Har inte märkt några konstigheter vid ridning eller longering.
Ändrar hästen beteende bör man absolut vara uppmärksam. Hästen är äldre och kan ha blivit kall och stel av regnet. Har de inte möjlighet till att söka skydd vore ngn typ av regntäcke en bra idé. Har hästen spatt eller inte? Det kan ju komma och gå så en koll kanske vore på sin plats då aktiv spatt kan vara väldigt smärtsamt!

Jag hade ringt en veterinär för koll och inte bara vänta och se.
Och inte ridit så länge ryggen var öm.

Det är kanske en dubbelsidig bakbenshälta eller någon smärta som sitter i ländrygg eller kors.
Dubbelsidiga hältor kan vara svåra att märka när man rider, longerar etc.
Smärtan du hittat i ryggen kan vara sekumdär till annan smärta och uppstå för att hästen går och spänner sig och försöker avlasta hela dagarna.

Hon ser i alla fall inte smärtpåverkad ut på ögonen utan pigg och glad. Nu går hon i alla fall med fodrat regntäcke då det regnar då hon fryser eftersom det inte blir någon sommar.

Ja, jag tycker man ska kolla upp en sådan grej, alla sådana förändringar i hästens beteende bör man kolla upp.

Fång hoppas jag verkligen att det inte är. Hon har inga svullna ben, ingen puls vid kotan. Ingen ovilja att röra sig vandrar runt obekymrat. Nu tycker jag mest att ryggen ömmar mycket men det kan ju vara vädret.

Fång hoppas jag verkligen att det inte är. Hon har inga svullna ben, ingen puls vid kotan. Ingen ovilja att röra sig vandrar runt obekymrat. Nu tycker jag mest att ryggen ömmar mycket men det kan ju vara vädret.
Kan vara knäna kanske? Om hästen spänner och ömmar i ryggen så påverkas ofta även knäna, det kan också vara en anledning till att hästen fortfarande känns okej i ridningen.

Vet inte riktigt om hon bara är lite gammal och styv plus sjuk av kallt regn eller om hon har nån skada typ i benen eller nåt får hoppas veterinären vet mer.

Liknande trådar

• Fång
  • Gasig häst
  • Hosta/matt häst.
  • Nervsjukdom? Tappar bakbenen & får panik?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka