Bukefalos 28 år!

Vild katt till vet

Megs

Trådstartare
Ni kanske läste tråden jag hade ute höstas om att vi tog in denna lilla hemlösa vildkattunge.

Nu har jag bokat tid till mitt lilla svanlösa kryp, första gången hos vet för det dags att kastreras… vi ska dit den 29/1
Kastreras måste han för vi planerar att kunna låta honom gå ut i sommar.

Är mest lite orolig hur det ska med tanke på hur skygg/rädd/lättskrämd han är. Han är rädd för annat folk, har vi gäster hemma så blir han väldigt orolig. Om man skulle ”tvinga” sig på honom så kan han bli ganska aggressiv i samband med sin rädsla och kan säga ifrån med både tänder o klor. (kan vara jättegosig o trevlig också men på HANS villkor)
Buren i sig har han inget emot för vi har den alltid stående öppen med en filt i och alla våra katter väljer att sova i den ganska ofta, enda skillnaden kommer att vara att dörren är stängd, bur och filt o dess lukt kommer ju att vara som vanligt för honom. Han är ju bara knappt hanterbar för oss som han känner nu sen flera månader tillbaks, hur ska det då gå hos vet med okända folk, andra djur, åka bil osv?

Självklart kommer jag att ”varna” min vet lite så de vet vad som väntar bakom gallret i buren men ändå.
Tips på hur man göra upplevelsen mindre traumatisk för både katt och vet?
 
Sv: Vild katt till vet

Jag har praktiserat hos distriktveterinärena i 6 månader och jag kan lova att det kom ofta in katter där som är mer på väggarna och spang än på golvet. Tänk alla vildkatter de får ta emot från alla katthem som tar dit dessa rädda och hemlösa katter.

I bland kom det in så aggressiva katter så jag och veterinären fick ta skydd då den skulle hoppa upp i ansiktet på oss. Dom är vana och det kan gå vilt till när katten ska få den lugnande sprutan men har man tur så går det fort så ligger de där sen lugnt och sover:). Säg bara till veterinären att det är en före detta vildkatt som är rädd och osäker så vet kan ta hjälp av en kollega. De har handskar i värsta fall. Det kommer gå bra ska du se:)
 
Sv: Vild katt till vet

Jag har också en vildkatta hemma. Hon är kastrerad och har även genomgått en annan operation. Tvångsbur är enklast och bäst att använda. Veterinärerna är vana vid sånna situationer så du behöver inte vara orolig. Det jag skulle råda dig till är att inte "hjälpa till" själv, håll inte fast katten du för då är det risk att han förlorar förtroendet för dig, låt veterinär och djurvårdare sköta det.
 
Sv: Vild katt till vet

Jag håller med föregående talare om att bara låta veterinärerna ta hand om det, kanske då med en förvarning om att katten är en före detta hemlösing.

Vill också trycka lite extra på Haukurs råd om att inte hjälpa till, utan låt veterinärerna sköta det själva. Min ena katt är den dumsnällaste som finns på hemmaplan men blir ett veritabelt monster hos veterinären. Därför rör jag henne aldrig när vi är hos veterinären (följer inte ens med in om jag inte måste, för att kopplingen mellan mig och det läskiga ska bli minimal) utan de får ta striden och så får jag pyssla om henne efteråt istället.
 
Sv: Vild katt till vet

Lägg en filt eller nåt över buren, då blir katten lugnare i bilen och när ni väntar hos veterinären.
Jag har såna transportburar som sitter ihop på mitten med gängor och när jag är till veterinären med nån skyggis som behöver sövas skruvar vi bara bort gängerna baktill så att det går att lyfta lite på locket och så får katten sprutan i baken.
Mina skyggisar är betydligt mer upprörda hos mig när jag har tvingat in dom i burarna än dom är hos veterinären.

Har man en lugn och trygg katt hemma kan den skygga katten känna sig tryggare om den får följa med.
En av gångerna jag var till veterinären med flera katter var min gamle gosige katthane med och en skyggis som jag hade hållt på med länge för att få in i buren.Hon var mycket upprörd över detta och när jag tog bort filten inne hos veterinären medan vi väntade satte hon sig upp och började morra och visa tänderna.Då fick hon syn på hankatten som jag hade släppt ut i rummet och då lade hon sig ner och blev lugn.Hon fick sprutan i bak när hon låg i buren och hon behövde inte mycket för att somna.Till skillnad från tidigare.
Maja älskade gamle Chess och det var helt hans förtjänst att hon var så lugn hos veterinären.
 
Sv: Vild katt till vet

Om du varnar vet. så får man ju hoppas att de är bra nog att använda sig av lugn, Feliway, tvångsbur, filt över buren mm.

Vi har haft vildkatter hos oss emellanåt och tar man det bara lugnt så brukar det gå även utan tvångsbur.
 
Sv: Vild katt till vet

Även jag har kastrerat en vildkatt. Lyckades efter mycket om och men få in honom i buren. Åkte till Blåstjärnan i Göteborg. Varnade veterinären ( en norsk stor man) "han är vild, inte alls van vid människor, knappt van vid mig".Veterinären stoppade in handen i buren fångade katten i nackskinnet och plockade ur honom. Klämde och kände på "kulorna" Och konstaterade sen på norska, Den här var icke så vild. Allt gick jätte bra, katten var nog lika chockad som jag var. Lite jobbigare var det dock efter kastreringen, han gjorde allt för att smita ut igen.
Idag är han den tamaste och gossigaste katt jag har.

/B

Kan tillägga att jag alltid har filt över buren när jag bär den eller åker bil. En liten bit vid gallret får lov att titta fram så dom ser mig. detta för att inte oroa dem i onödan.Feliway som någon nämner kan säkert funka.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 868
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 032
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 223
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 646
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp