Vildkanin dominant färg?

KesoNeso

Trådstartare
Hej
Min ena kanin lyckades rymma för ett tag sen och var ute ett dygn. Givetvis resulterade det i småttingar 😏

Men till frågan, hon lär ju ha parat sig med en vildkanin, men jag har alltid fått höra att deras färg är dominant så därför borde väl ungarna få den färgen?
Dock så är det tre av dem som fått den färgen, medan två stycken är brungrå/vitspräckliga.
Har jag fått lära mig fel, är inte vildkaninernas färg dominanta?
Som ni märker är inte färger min starka sida, vet inte ens vad färgerna heter :)
 
Det finns massa olika anlag, vissa är dominanta över andra och vissa konkerrerar inte.

Jag är ingen expert på kanin, men på katt (och många andra djur) till exempel är viltfärg dominant över solid. Detta betyder dock att två viltfärgade föräldrar som bägge bär på anlaget för solid kan få både viltfärgade och solida ungar.

Två solida föräldrar kan dock aldrig få en viltfärgad unge, eftersom ett dominant anlag inte kan ligga dolt.

Vitfläck sitter på en annan gen, och kan förklaras med att vit färg täcker över grundfärgen. Djuret har alltid en färg i botten, och en vitfläckig förälder kan få vitfläckiga ungar.

Kort sagt, genetik är ett komplicerat ämne. :)

Här kan du läsa mer om dominanta och recessiva anlag bland annat; https://pawpeds.com/pawacademy/genetics/genetics/index_se_print.html
 
Ja den är dominant. Sedan kan det finnas andra färger som kan ligga dolt och ändå ge ungarna annan färg. Finns ju en del tamkanin i dom vilda kaninerna.
 
Tack för svar båda två. Honan är inte viltfärgad, hon är cremefärgad (kan som sagt inte namnen på färgerna) med lite svarta inslag. Men hennes syster är vit och cremefärgad, så de anlagen har hon ju.
Om jag förstått det rätt på er då så måste hanen, vildkaninen, ha tamkanin i sig längre bak i ledet då alltså?
Och därför har några ungar blivit viltfärgade och några vitspräckliga med den brungrå viltfärgen.
Oplanerade visserligen men söta ändå, oavsett färger. :love:
 
Som ren kuriosa hade vi en liten koloni med helsvarta kaniner i en av hästhagarna här i skottland (verkligen vildkaninernas land!), det är den enda variationen jag någonsin sett här. :)
De levde jämte andra vildkaniner men jag såg dem aldrig "umgås" så att säga.
 
Som ren kuriosa hade vi en liten koloni med helsvarta kaniner i en av hästhagarna här i skottland (verkligen vildkaninernas land!), det är den enda variationen jag någonsin sett här. :)
De levde jämte andra vildkaniner men jag såg dem aldrig "umgås" så att säga.

Vad häftigt med en hel koloni i svart färg :)
Jag har aldrig sett mer än enstaka vildkanin här, vad jag kan komma på.
Någon som är framme och hälsar på mina ibland när man kommer ut på morgonen. Bråttom härifrån får de då. :D
 
Hej
Min ena kanin lyckades rymma för ett tag sen och var ute ett dygn. Givetvis resulterade det i småttingar 😏

Men till frågan, hon lär ju ha parat sig med en vildkanin, men jag har alltid fått höra att deras färg är dominant så därför borde väl ungarna få den färgen?
Dock så är det tre av dem som fått den färgen, medan två stycken är brungrå/vitspräckliga.
Har jag fått lära mig fel, är inte vildkaninernas färg dominanta?
Som ni märker är inte färger min starka sida, vet inte ens vad färgerna heter :)
Är ungarna brokade/mantelrecknade/scheckfärgade ( https://kaninmagazinet.se/2013/december/skillnad-mantelteckning-brokad-scheck.html) så måste ena föräldern också vara det. Vildkaniner har inte den färgen så är inte mamman det heller så är pappa garanterat tamkanin (men kan såklart vara förrymd dito)

Är du säker annars på att systern (som du skrev senare var vit/creme färgad) är en syster och inte en bror och kan vara pappa till kullen? Kaniner kan para sig genom galler om de inte bor i samma bur.
 
Är ungarna brokade/mantelrecknade/scheckfärgade ( https://kaninmagazinet.se/2013/december/skillnad-mantelteckning-brokad-scheck.html) så måste ena föräldern också vara det. Vildkaniner har inte den färgen så är inte mamman det heller så är pappa garanterat tamkanin (men kan såklart vara förrymd dito)

Är du säker annars på att systern (som du skrev senare var vit/creme färgad) är en syster och inte en bror och kan vara pappa till kullen? Kaniner kan para sig genom galler om de inte bor i samma bur.
Hmm, alltså jag har jättesvårt att ta in och lära mig det här med färger tyvärr. Men jag tolkar det som att de saker du nämner och länka till är olika versioner på vita inslag?
Kan inte mamman ha anlag för vita inslag och därmed ungarna få det, trots att hon inte har det själv?
Eftersom systern har vita inslag, finns det ju i familjen/generna menar jag.
Systern är ganska säkert en syster, de är 2 år gamla, så hade det varit en bror skulle jag nog haft ungar tidigare 😁, de bor tillsammans.
Och de borde ju inte ha blivit viltfärgade heller?
Tre av småttingarna är som sagt viltfärgade och två är viltfärgade/vita.
 
Hmm, alltså jag har jättesvårt att ta in och lära mig det här med färger tyvärr. Men jag tolkar det som att de saker du nämner och länka till är olika versioner på vita inslag?
Kan inte mamman ha anlag för vita inslag och därmed ungarna få det, trots att hon inte har det själv?
Eftersom systern har vita inslag, finns det ju i familjen/generna menar jag.
Systern är ganska säkert en syster, de är 2 år gamla, så hade det varit en bror skulle jag nog haft ungar tidigare 😁, de bor tillsammans.
Och de borde ju inte ha blivit viltfärgade heller?
Tre av småttingarna är som sagt viltfärgade och två är viltfärgade/vita.

Det går inte att ha anlag för dessa teckningar utan att det syns, dvs hade mamman haft något ’vitt anlag’ så hade hon haft vita partier som systern.
(och lite överkurs, får en kanin vita anlag från båda föräldrarna, dvs har två, så blir de oftast väldigt vita med bara små färgade fält samt det finns stor risk för vissa sjukdomar)

Så pappan måste vara brokad/manteltecknad/scheckfärgad.
 
Det går inte att ha anlag för dessa teckningar utan att det syns, dvs hade mamman haft något ’vitt anlag’ så hade hon haft vita partier som systern.
(och lite överkurs, får en kanin vita anlag från båda föräldrarna, dvs har två, så blir de oftast väldigt vita med bara små färgade fält samt det finns stor risk för vissa sjukdomar)

Så pappan måste vara brokad/manteltecknad/scheckfärgad.
Okej, ja nu blev det ju ännu svårare :p
Den ena ungen har mest vitt. Öronen är bruna och så är där lite bruna fläckar, så där skulle det ju kunna vara som du säger i överkursen.
men den andra är ungefär 50/50 brun och vit.
Men varifrån kommer då den rena viltfärgen som de andra tre ungarna har?
Kan pappan ge både helviltfärgade och viltfärgade/vita om han är brokig?

Tacksam för att du orkar svara på mina dumma frågor, jag tycker färger är en djungel oavsett djurslag. Jag lär mig aldrig :o
 
Okej, ja nu blev det ju ännu svårare :p
Den ena ungen har mest vitt. Öronen är bruna och så är där lite bruna fläckar, så där skulle det ju kunna vara som du säger i överkursen.
men den andra är ungefär 50/50 brun och vit.
Men varifrån kommer då den rena viltfärgen som de andra tre ungarna har?
Kan pappan ge både helviltfärgade och viltfärgade/vita om han är brokig?

Tacksam för att du orkar svara på mina dumma frågor, jag tycker färger är en djungel oavsett djurslag. Jag lär mig aldrig :o

Ja är pappan brokig kan han ge både helviltfärgade och viltfärgade/vita ungar eftersom en brokig kanin (om den inte är dubbelbrokig, men det är inte så vanligt då man inte ska para två brokiga kaniner med varandra) har ett anlag för ’icke vit’ och ett anlag för ’vitfärg’
 
Vad häftigt med en hel koloni i svart färg :)
Jag har aldrig sett mer än enstaka vildkanin här, vad jag kan komma på.
Någon som är framme och hälsar på mina ibland när man kommer ut på morgonen. Bråttom härifrån får de då. :D
Lite roligt var det, särskilt att se att de höll sig på sin kant. :)
Här är ju viltkaninerna en sann landsplåga, de finns i hundratusentals Överallt.
 
Okej, ja nu blev det ju ännu svårare :p
Den ena ungen har mest vitt. Öronen är bruna och så är där lite bruna fläckar, så där skulle det ju kunna vara som du säger i överkursen.
men den andra är ungefär 50/50 brun och vit.
Men varifrån kommer då den rena viltfärgen som de andra tre ungarna har?
Kan pappan ge både helviltfärgade och viltfärgade/vita om han är brokig?

Tacksam för att du orkar svara på mina dumma frågor, jag tycker färger är en djungel oavsett djurslag. Jag lär mig aldrig :o
Har du möjlighet att lägga upp bild?

Hanen kan vara både brokad och viltgrå (viltfärgad).

Är ungarna fläckiga, med vit mage, eller är det mindre vitt (wienerteckning?)
 
Har du möjlighet att lägga upp bild?

Hanen kan vara både brokad och viltgrå (viltfärgad).

Är ungarna fläckiga, med vit mage, eller är det mindre vitt (wienerteckning?)

Försöker få med bilder på de två med vitt.
Dock så har läget ändrats något. Jag upptäckte idag att kaninerna lyckats dölja ett minimalt litet hål i hagen och där låg tre ungar till.
Efter lite koll så visar det sig att bägge systrarna fått varsin kull :o
Jag har varit så inne på att det är den som rymde som fått ungarna att jag inte tänkt tanken att det skulle vara den andra. Men antagligen har bägge varit på rymmen den dagen och så har den ena gått tillbaka innan jag upptäckt det.
Så antagligen är det systern, som ju har vitt i sig, som är mamma till de ungarna med vitt.
Ganska pinsamt att missa det så fullkomligt, men kaninerna bor i en bur med fri tillgång ut i hage, och som sagt hålet var så litet så jag har missat det trots att jag kollar igenom hagen regelbundet.
 
F1C14032-FF78-4731-BFE0-E2780CB6F09F.jpeg
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 991
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 030
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp