Vildsvinshund?

Nu älskar jag terriers, har haft båda raserna, men BT är svårt att få tag på vettiga jakthundar och TJT kan vara jättesvåra att ha med andra hundar. Jag har vänner som har TJT som har både skyddsväst och munkorg på dem på jakt, för de är helt rabiata (och olämpliga). Så för TJT ska man verkligen veta vad man vill ha och kunna linjer.

Samt att man måste vara beredd på att de lika gärna kan spendera dagen under jord i något gryt...
 
Nu har jag inte träffat jättemånga jämtar men vår var väldigt trygg, social och snäll men sämre vakthund fick man nog leta efter. Han skulle nog bara stått och viftat förväntansfullt på svansen om någon försökte bryta sig in i huset :p

Sen var både förföljande och sök stort så vi sålde honom till en man med betydlight större marker. Vår jämte var inte heller överförtjust i gris, vi jagade på ca 1000 ha men hittade han älg på grannmarken så tog han hellre den. Dock sköts det gris för flera av hans kullsyskon, så det finns ju alltid skillnader på individnivå.
 
Jag har egentligen för lite kunskap för att svara men jag gör det ändå eftersom vi har eller har haft både jämte, östibirisk laika och tjt som diskuteras i tråden.

Vår jämthundstik var gudasnäll och fungerade bra ihop med andra hundar. Lugn och trevlig inomhus. Lite vaktig kring ben och kunde vara lite långsint om hon av någon anledning blev arg. Tyvärr var hon ingen vidare jakthund hos oss så vi sålde henne till en annan jägare. Där verkar hon trivas bättre och han har skjutit en del grisar för henne. Dock är hon helt ren på älg :)

Laikahanen är bara nio månader men visar ändå mer viltintresse än vad jämten gjorde som vuxen. Han är vänligheten själv och lugn och trevlig inomhus. Han är släppt i vildsvinshägn och visar stort intresse för gris men är lite för feg för att fronta dom ännu.

Tjt är speciella hundar att leva med. De behöver styrning om det inte ska spåra ut totalt. Samtidigt är det roliga hundar i skogen för det händer alltid något, men kanske inte det man tänkt sig. Tjt är hunden som satsar allt vare sig det gäller jakt eller något annat. De ger alltid 100 % vilket kan vara jobbigt i vardagen. De har nära till stress och blir de stressade ligger inte skärpan långt borta. Lägg också till dålig impulskontroll så får man en bra bild av en tjt.

Personligen hade jag valt mellan tjt och östsibirisk laika. De har ju helt olika jaktsätt så där hade jag valt det som passar den mark man har att tillgå. Vill man även jaga rådjur är ju tjt självklar.
 
Skulle satsa på någon av dom mindre spetsarna. Tycker själv att Hedehund/Gulehund passar på mindre marker och är trevliga hundar även om vår gamla blev skarp mot andra hundar på äldre dagar men inga problem med hundar som ingick i familjen.
 
Lika golden retrievers.. Jo, om man tänker på utställningsavlade goldens som är vita, men inte annars. De jaktavlade har väl mer risk att ha Hovawarts misstagna för goldens :p

Men ja. De ser ju väldigt snälla och trevliga ut, vilket jag tycker är rent av livsfarligt i ett svenskt samhälle där barn kan lufsa fram till dem hipp som happ. Att utställningsdomare ens släpper igenom att de inte får hantera dem är för mig en gåta, men ändå ett bevis på varför utställning är värdelöst som utvärdering av mentalitet. (Som tyvärr många ändå hävdar att det är.)

Jag tycker väl iofs att det är helt rätt att utställningsdomare accepterar att det inte går att hantera dem, det innebär ju att de har ett rastypiskt temperament och inte avlats för att bli något annat. Men det rastypiska temperamentet är ju också anledningen till att de mest extrema raserna inte passar in i det svenska samhället...
 
Jag tycker väl iofs att det är helt rätt att utställningsdomare accepterar att det inte går att hantera dem, det innebär ju att de har ett rastypiskt temperament och inte avlats för att bli något annat. Men det rastypiska temperamentet är ju också anledningen till att de mest extrema raserna inte passar in i det svenska samhället...
Kan bara hålla med.
 
Jag tycker väl iofs att det är helt rätt att utställningsdomare accepterar att det inte går att hantera dem, det innebär ju att de har ett rastypiskt temperament och inte avlats för att bli något annat. Men det rastypiska temperamentet är ju också anledningen till att de mest extrema raserna inte passar in i det svenska samhället...

I hemlandet japan får handlern/ägaren välja att själv genomföra tandvisning (till exempel) på urhundarna vid utställning just för att rätt många har hög integritet. På gott och på ont kan jag tänka, men det som gör till exempel nihon ken så speciella och attraktiva Är ju just temperamentet.
Jag håller alltså egentligen också bara med egentligen. :D
 
Svarar alla samtidigt :D

De har 100 ha att jaga på hemma i egna skogen, där kommer de dock förmodligen även få jaga på en grannes mark och sen 1000 ha att jaga på med jaktlaget.

Framförallt så har de mycket problem med gris på sina åkrar så en ställande hund som föredrar gris framför älg.

Men en laika låter kanske bäst?
Har det någon betydelse vilken av dom hon väljer?
 
Så här skrev min vän om dem i en fb grupp när de var uppe på tal sist:
Jag fortsätter vidare för det är altid nån jäkel som läst något någonstans;

Om en catahoula INTE är villig och fullkomligt kapabel att gå in i strid med vad det än vara månde är det inte en catahoula. Älskar den folk och trivs som hushund i stan är det INTE en catahoula.
Fjäskar den är det inte en catahoula.
River den inte ditt hus och hotar käka grannen är det inte en catahoula.

Behöver du inte montera ur din catahoula ur en bil med främmat folk i som varit korkade nog för att lämna fönstret öppet och vara på g ut utan att du var där är det inte en catahoula. Detta göres då förslagsvis när de flyr ut genom passagerardörren.

Om den inte väcker helvetets alla demoner om någon tafsar på din bil när din catahoula är där inne är det inte en catahoula.

Faller den inte under gemene medelsvenssons ide om aggressiv, farlig, avliva innan den gör illa någon är det inte en catahoula.

And i do not give a FUCK om någons kusins fasters påskhares bryllings merlefärgade jycke som var så snäll.
Är den SNÄLL är det inte en catahoula.

De är underbara hundar, otroligt imponerande hundar. De är hundar du kan skicka på en förbannad longhorn tjur och eta att de, ensamma, kan hålla. De är hundarna du skickar ut för att hålla den arga mammakossan ifrån dig när hon är on the hunt.
Och ve det as som avlar dom vekare än så. Det kommer bli döden för rasen.

Exact sa!
Louisiana Catahoula Leopard dogs ar inga familjehundar och det har stammer exact. Fantastiska hundar i ratt miljo ... men helt olampliga i andra sammanhang.
 
Svarar alla samtidigt :D

De har 100 ha att jaga på hemma i egna skogen, där kommer de dock förmodligen även få jaga på en grannes mark och sen 1000 ha att jaga på med jaktlaget.

Framförallt så har de mycket problem med gris på sina åkrar så en ställande hund som föredrar gris framför älg.

Men en laika låter kanske bäst?
Har det någon betydelse vilken av dom hon väljer?

Hm, 100 ha är inte särskilt mycket att springa på för någon jakthund. Hur mycket jagar de med hund i jaktlaget? Hur många andra hundar finns det i laget? Har de möjlighet att jaga in hunden på jaktlagets mark? Åker de runt som hundförare på andra marker än sin egna och jaktlagets?

För problem med gris på åkrarna är det en bättre lösning att vaka än att köpa en jakthund för grisjakt.
 
Hm, 100 ha är inte särskilt mycket att springa på för någon jakthund. Hur mycket jagar de med hund i jaktlaget? Hur många andra hundar finns det i laget? Har de möjlighet att jaga in hunden på jaktlagets mark? Åker de runt som hundförare på andra marker än sin egna och jaktlagets?

För problem med gris på åkrarna är det en bättre lösning att vaka än att köpa en jakthund för grisjakt.

Dom jagar mycket i jaktlaget och det finns mycket gris häromkring. De kommer även få jaga på en grannes jaktmarker. Just nu har de drever vilket funkar bra på markerna men de vill även ha hund för framförallt gris då det finns lite väl mycket av dom.

Vakar gör hon också. Framförallt under tiden på året som löshundsjakt inte är tillåtet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp