Vilka bett använder ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_E
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 3 229
R

Rebecca_E

Det kanske redan finns en tråd om detta men jag frågar iaf.:)

vad använder ni för bett när ni rider?

Jag har mest tredelat på mina hästar men har även en som går lite på fullcheekbett. Andra hästar har jag ridit på pelham. pessoa och hack...

Sv: Vilka bett använder ni?

Rider nästan bara med Hack. Funkar absolut bäst

jag rider på tredelat på alla mina hästar, fast en av dom använder jag pessoabett på då jag rider ut.

Tvådelat gummibett, fast när hon inte blivit riden på länge eller bara är pigg den dagen och jag ska ut i skogen med sällskap så har jag ett vanligt tredelat.

tredelat söltmalm med koppar mitt, rakt silkon bett eller sidepull, hon trivs bra med allt och det är ju bara snälla bett :D

Jag rider alla hästar med ett rakt gummi bett med lösa ringar :banana: eller med hackemore då jag tycker dom måste få vila munarna från bett ibland.
Jag tycker då att man ska rida med så milt bett som möjligt.

Ett tredelat, varvat med ett hederligt 2-delat.

De flesta går på tredelade och en del varvar jag med hackamore. Har en som går på rakt gummibett också.

Tredelat och fullcheck, ska även prova hackamore på pojken när nu hackamoret kommer på posten =P

Hackamore eller vanligt tredelat på ponnyn, mest hackamore för det trivs hon bäst med. På halvblodet har jag tredelat pessoa med delta (i den stora ringen och i den första lilla) när jag rider ut och hoppar. Annars kör jag med vanligt tredelat på henne med med.

Skulle aldrig stoppa in ett bett som någon av hästarna inte trivs med, är i vanliga fall skeptisk till pessoa men hellre ett lite för skarpt så man slipper leka dragkamp med hästen. Inget bett är skarpare än den hand som håller i tyglarna.. som sagt..

Jag rider ponnyn på ett vanligt ledat tränsbett 13,5 cm (hon har väldigt bred mun) och unghästen (arabXpaintXfullblod) på ett gammaldags gummibett, ser väldigt tjockt ut i munnen men hon hatar smala bett och gnisslar tänder då.

tredelat bett, tredelad muff-bridong, stång + bridong på kandaret och två-ringsbett när jag kommer ihåg att låna det av min kompis.

Jag använder olika bett beroende på vad som ska göras. Dessa betten finns i min ägo, alla används, vissa oftare än andra.
- Tredelat SS
- Tredelat SS
- Tvådelat Sweet iron
- Tredelad fransk bridong, SS
- Odelat SS
- Odelat pelham, SS
- Odelat stångbett med port, Sweet Iron
- Hack
- Repgrimma

Jag använder mest hackamore på min...på långa ridturer.
När ja hoppar har ja pessoa.
och emellan åt ett kör bett..han e otroligt het när man e ute o rider själv :smirk:

Jag använder normalt mitt tredelade sprengerbett men har även provat hackamore. Fungerar bara ibland...
Har nyligen köpt ett kombinerat hackamore/stång som ännu så länge fungerar helt SUPER...
JAg blir väldigt mkt snällare i handen med detta kombinerade bett och tänker därför inte säga att det är skarpare än de nadra- snarare mildare eftersom jag inte behöver göra så tydliga halvhalter utan resultat...

Skiftar och tar varannan gång rakt bett med fasta ringar eller mitt sidepull

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
208
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31