Vilka broddar och funkar snösulor?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har tidigare aldrig använt broddar men tycker att det är läge att börja göra det nu till vinter för att jag tidigare inte ridit under vintern när det behövts.
Jag undrar vilka broddar man ska ha och om snösulor verkligen funkar eller om det finns något bättre sätt att få bort snön? Somsagt så har jag aldrig tidigare haft varken broddar eller snösulor men eftersom vi hyr hästen över vintern (Oktober till Maj) och våren så är det ju uppenbart att det är dags att köpa broddar så man kan rida de dagar med is.
Även lättaste sättet att hålla rent i broddhålen och i vilka hål de ska sättas i.
Vet ni vart de sortens broddar finns och vart de är billigast så skriv gärna med det! Affären ska finnas runt Landskrona, Lund eller Helsingborg (Även Eslöv). Långt ner i Skåne iallafall.
//Isabell:d
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

885005evinter2_166322093.jpg

Jag tycker att elitbrodd är de bästa. Har alltid dom på vintern på ponnysarna. Snösular jag vet inte riktigt om dom är super men lite hjälper dom nog. Brukar ändå lägga på det mot vintern.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Tänker du bara brodda vid ridning är en bomullstuss i hålen eller sexkantsbrodd eller blindbrodd bäst att ha i hålen när du inte har riktig brodd i.

Har ni mest snö eller is där du bor? Tuna haken tror jag det är har olika varianter av vinterbrodd. Är de lite spetsigare i piggen i mitten är de gjorda för is, annars är de för snö. Elitbrodden till exempel är bara gjord för snö, så många som använder dem på is råkar ut för att de går av och då kan det vara riktigt svårt att få upp det resterande av brodden från skon.
Tänker du ha två eller fyra brodd? Jag föredrar fyra för jag tycker det blir en bättre vinkel på hoven än bara två. Då får man tänka på att broddarna i tån måste vara lite kortare än de i trakterna (t.ex. 10 mm bak och 6-8 mm fram) för att få en glidyta så det inte blir stumt varenda steg för hästen, det sliter på benen.

Snösulor tycker jag om, märker en stor skillnad på att ha och inte ha snösulor. Min hovslagare brukar alltid ha med olika och han sätter på dem som passar våra ändamål bäst.
Tänk bara på att inte sätta på dem för tidigt, är det mycket lera är risken stor att skorna sugs fast i leran pga snösulan och då drar hästen oftast av skorna.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Mina har dock aldrig gått av när jag ridit på is. Och ändå är det isbana längs hela vägen från ena stallet till det andra.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag använder Isbrodd, höga och låga (beroende på), i broddhålen har jag broddpluggar. har även snösulor, Detta funkar super! (har 2 broddar i varje sko) snösulorna funkar utmärkt!
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag använder broddar från Tunahaken, jag tycker att de är bäst.
Sen använder jag hela sulor istället för de vanliga snösulorna.
Tycker de hela sulorna fungerar bättre.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag använder elitbrodd och snösulor med luftkanal. Visst kan det bli klampar men de blir aldrig så höga som dom blir utan sulor.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Ang snösulor så är det bäst med sådana som är mer "gummiaktiga" i materialet, inte de som är mer "plastiga". Och "hästskoformade" med luftkanal, inte hela som täcket hela sulan då.

För oss fungerar det väldigt bra med snösulor och fyra brodd på snö och is; rejäla isbrodd i trakterna och "vanliga" lite lägre vinterbrodd i tån (vid ridning). I hagen har jag blindbrodd eller små, låga vinterbrodd. Man får anpassa höjden på broddarna efter underlaget.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Förr har jag alltid haft 2 broddhål och använt vanliga hela sulor vintertid och tyckt det funkat bra, vi har heller inte haft så mycket snö, men efter vintern för två år sen ville jag prova nåt annat, så förra vintern utrustades den häst som skulle jobba mest med 4 broddhål och snösulor med luftkanal. I broddhålen sattes 16 elitbrodd och jäklar vad obehagligt det var att rida - som bambi på hal is, till och med min obroddade häst halkade mindre!
Det var min första erfarenhet av elitbrodd, däremot har jag aldrig varit med om att den gått av.

I slutet av säsongen så gav jag E-brodden en ny chans i kombination med låga tuna-haken, tuna fram och elit bak (i resp sko), så fick vi hyfsat grepp. I hagen endast låga isbrodd av okänt märke.
Till nästa säsong måste vi försöka hitta nåt som ger bättre grepp, om vi får en skitvinter till, Elitbrodden vågar jag inte använda om jag vill kunna rida på.
Tunahaken har jag bara sett i väldigt kort och väldigt lång modell - nån som vet om den finns i en mellanvariant isbrodd, typ 7-8 mm?

Gällande snösulor så har jag konstaterat att en av mina hästar ska ha snösulor med kanal, den andra ska ha hela sulor, beror förmodligen helt på hovens utformning. Att lägga snösulor på sistnämnda häst är helt värdelöst, så man får prova sig fram helt enkelt.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag har klarat mig bra på isbrodd, okänt märke men jag tror att vi köpte ett par paket på E*O. När vi inte rider så har vi i blindbroddar med hård kärna. Då har pållen halkskydd i hagen också men mindre risk för skada.
Förra vintern valde vi att lägga på snösula. En såndär med luftkanal. Det har visat sig att pållen får syltor jättelätt vilket jag tror beror på hovformen hos olika hästar. Det funkade super:bump:
Med tanke på att vintern var både lång och sträng så testade vi verkligen både broddar och sulor och var mycket nöjda. Vi kör samma denna vinter.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Sådana här isbroddar från Mustad har jag i trakterna. De funkar som sagt kanon.

image.php
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

kl.
och lånar tråden lite och frågar om ni har skydd på hästarna i hagen när dom har broddar?
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag körde hel snösula med en halv "boll" i mitten (buktade ut) och guldskor med 6st fasta brodd. min bästa vinter EVER!!! Fastnade inte ens en snöflinga.

sula.jpg
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

kl.
och lånar tråden lite och frågar om ni har skydd på hästarna i hagen när dom har broddar?

jag har det inte. däremot har jag boots fram när jag rider i några dagar... (men som du ser på bilden innan så har jag ett helt kit som häst ska vänja sig vid) :p
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag har alltid broddar och snösulor varje vinter på mina hästar, i alla skorna dygnet runt. Har 2 brodd/hov och då är de de bakre hålen som används, inga jättebroddar utan vanliga sånnahär. Och snösulor (de hästskoformade). Fastnar aldrig snö i hovarna och isåfall bara en liten kludd som ramlar av innan den hinner bli stor.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag undrar också om detta, går det att få fler åsikter om detta med brodd och sulor?
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

För att kunna rida ut utan att oroa mig för fäste eller styltor använder jag alltid fyra brodd (tunahaken 11 mm) och hästskoformade snösulor med luftkanal.

/AA
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Så det är tunahaken före elitbrodden numer. Läste ju om elitbrodden som gick sönder till som tätt, det vill man ju inte vara med om!
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag har sålt tusentals broddar (jobbat i ridsportbutik) och det var absolut Tuna haken jag sålde mest och de som köpte dem var nöjdast. Då sålde jag även en del Elitbrodd och Strömsholms.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Tack för bra svar! Funkar tunahaken både på snö och is? Är det 11mm som gäller eller är det bra att ha både 8 och 11mm?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 559
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp