Vilka broddar och funkar snösulor?

Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Tunahaken har både snö och isbrodd, men den för snö går inte av på is som Elitbrodden kan göra. Kolla på kärnan i mitten, är den lite rundad är den mer ämnad för snö och är den spetsig är den för is. Jag brukar variera lite, ta den första bästa men senaste vintrarna har det ju knappt varit is där jag bott utan bara snö så då har den som varit mer rundad varit super.
Jag brukar ha 10 mm i trakterna och 6-8 mm i tån för att få en glidyta så det inte blir en så stum nedsättning för hästen varje gång vilket sliter på ben och leder.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag googlar uppenbarligen kasst, för jag hittar endast sådana tunahaken isbrodd 11 mm som jag har hemma, och de är inte särdeles spetsiga i hårdmetallkärnan.

Ju mer man rider/hästen sliter på brodden i hagen, ju mer framträdande blir hårdmetallkärnan.

/AA
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Okej, men jag hittar bara 7mm och 11mm utan fläns och 8mm och 11mm med fläns..(jag kollade på ladugardsinrede.nu..

Varför är det en jäkla djungel med detta :mad:
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag har säkert inte koll på millimetern exakt, var ett tag sen jag sålde broddar och nu är det hovslagaren som sätter i broddarna själv vid skoning. :)
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Med eller utan fläns då? elitbrodden har ju det och den verkar väldigt populär!
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Jag har bestämt mig att göra som tjejen på stallet gör. Rida utan broddar sålänge det går och sen inte rida alls då paddockens underlag inte heller var det bästa och rida ut är ju ingen idee att ens tänka på då det är mörkt överallt och man kan då bara rida på asfalt vilket jag inte tänker varken trava eller galoppera på.
Om man bara har två broddar på bak borde inte det belasta benet fel? Det är väll som att gå i klackskor dygnet runt? (Konstigt exempel men ni fattar)
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Ja om du går på hårt underlag. Är det mjukt sjunker ju brodden ner.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

elitbrodd är bra. Annars gillar jag broddar som är lite lägre. 6 el 8 mm. Ger bra grepp, men är inte lika stor skaderisk med dem.
Snösulor är suveränt, men provade ett år med billig sort från internetbutik och de var inte alls bra. Hovslagarens är det som gäller för mig.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Ska du inte ha brodd i hagen? Eller ni kanske inte har isigt halt hos er, som vi har här here i södern? :)
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Kan säga att denna tråden var rättså onödigt eftersom enda gången vi fick is hos oss så var det bara typ isigt i paddocken så det knappt gick att rida.
Och nästa år om vi ska ha häst så blir det på ett stall med ridhus.
Tycker inte att man ska ha broddar i hagen, för om hästen då skulle sparkas så blir det mycket allvarligare skador.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Men vad tusan, en sparkskada med brodd resulterar nästan ALLTID i en mindre skada än om hästen skulle fläckt sig.
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

kl*
Kapar tråden lite.. Vid senaste skoningen övertalade min hovslagare mig att sätta i små "piggar", kommer inte riktigt ihåg vad de hette, men runda broddar som han fäste genom att borra hål i skorna och banka fast. Någon som har erfarenhet av dessa? Har inte testat då det inte är ngn is/snö :p
 
Sv: Vilka broddar och funkar snösulor?

Vi har använt elitbrodd (4 i varje hov) och snösulor i silicon med kanal i mer än 12 vintrar nu, inte en enda elitbrodd har gått av, ingen häst har halkat med dessa heller och det blir inga snöstyltor.

De få broddskador som varit har varit enstaka tramp och någon reva.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp