Vilka brukar inpregnera hästarnas täcken?

angelaL

Trådstartare
Brukar ni inpregnera häst täckena efter ni tvättat dom eller struntar ni i det, blir det mycket bättre av inpregneringen el spelar det ingen roll?

Sv: Vilka brukar inpregnera hästarnas täcken?

Har man tvättat dom så måste man impregnera dom igen då lite
av det som fanns från fabriken har försvunnit.
Men det är olika på olika täckes märke. Vissa försvinner det massa vid tvätt o andra bara lite.
Jag kan inte veta hur mycket det har försvunnit utan att sätta på det på hästen o ut i regnet så jag sprayar dom först.

Impregnerar alltid utetäcken innan jag börjar använda dem och efter att jag tvättat dem. När man tvättat dem ett par gånger läcker de som såll om man inte tvättat dem med inpregnerings-tvättmedel...*Bara min åsikt*

FairLady skrev:
Impregnerar alltid utetäcken innan jag börjar använda dem och efter att jag tvättat dem. När man tvättat dem ett par gånger läcker de som såll om man inte tvättat dem med inpregnerings-tvättmedel...*Bara min åsikt*

Att impregnera sina ute täcken innan man börjar använda dom är lika logiskt som att man börjar med att preparera nya "väder och vind och friluftslevande" skor. Samma sak efter tvätt, då måste man göra om det. Denna information står även i de flesta täckens användnings manual. annars som sagt förlorar de sin ute funktion och läcker nästan lika mycket som ett vanligt täcke.

mackan skrev:
Att impregnera sina ute täcken innan man börjar använda dom är lika logiskt som att man börjar med att preparera nya "väder och vind och friluftslevande" skor. Samma sak efter tvätt, då måste man göra om det. Denna information står även i de flesta täckens användnings manual. annars som sagt förlorar de sin ute funktion och läcker nästan lika mycket som ett vanligt täcke.

:bow: :bow:

Wow, mina vänner kan inte fatta varför jag impregnerar täckerna innan jag använder dem...äntligen nån som gör det... ;)

mackan skrev:

:o Jag har aldrig impregnerat något av hästens nyinköpta täcken innan jag börjat använda dom faktiskt och inget har läckt! Men det kanske man ska ta ochgöra i fortsättningen då :p

vi brukar inpregnera täckerna efter tvätt! men jag tipsar; tvätta inte täcken i onödan!. dom tappar funktion! vi tvättade vårt regntäcke och inpregnerade.. inpregneringen hjälpte lite men det var inte som förr efter tvätten.tyvärr..

Senast ändrad av en moderator:

impregnerar efter tvätt, men jag tvättar täckena max 1 gång/år, om inte nåt annat har hänt med dom och de måste tvättas.

Hmm... Med tanke på alla andras inlägg så är väl jag rena rama täckesmördaren! Jag tvättar mina utetäcken i 60 grader (Tycker inte att de blir rena annars!) och har aldrig impregnerat dem. Tvättar täckena 1 gång per år och hittils har de aldrig läckt. :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 757
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?