Vilka fåglar dras till vilket foder?

Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Om du struntar i talgbollarna och istället köper talg eller späck som du hänger ut kommer du mkt billigare undan, kokosnötter är billiga och jag vet de som smälte kokosfett och blandar med fågelfrön som de sedan hänger ut till småttingarna. :d Jag har lagt ut äpple till koltrastarna men hararna har hittat hit, vet inte om jag ska fortsätta lägga ut äpplen åt dem och hoppas att de lämnar äppelträden i fred eller om jag bara lockar hit dem. Såg en i fredags kväll när vi kom hem från stallet. :D

Känner mig lite kluven till att harnarna och rådjuren vågat sig in i trädgården för första gången sedan vi flyttat hit, jag förstår att de kommer för att de är hungriga, samtidigt vill jag ju inte att de ska äta upp mina fruktträn. :(

Vi har koltrast, skator, gråsparvar, pilfinkar, steglitsar, nötväckor, talgoxar, blåmesar, tofsmes, domherre, hämplingar, gulsparv, siskor, svartmes, hackspett och säkert några fler som jag glömt räkna upp. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Jag har köpt 4-pack talgbollar för 5 kr så jag tvivlar på att jag kommer billigare undan än så. ÖB är min vän, hehe :D Jag har så lite fåglar här så en 4-pack brukar räcka hela vintern utan att ta slut.
Ska nog köpa mig en kokosnöt dock. Det kanske kan locka hit hackspett? Hade ju en som kom och åt på talgstocken varje morgon förra året, skulle vara kul om lilla Göran kom och hälsade på igen även utan stock :)
Men - hur gör man med kokosnöten? Borra säger sig självt, men sen då? Hur delar man på den? De är ju så jäkla hårda :D

Åh, lyx! Får jag flytta in hos dig? :angel:
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

*KL*
Nån här som kan lägga in bilder på de olika fåglarna, Har försökt och goggla men svårt när man inte vet namnet på dom. har 3 arter här som jag inte kan komma ihåg namnet på. Så lägg gärna in bilder och namnet på dom :)
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Hos oss sitter en flock med nötskrikor och sållar ut godbitarna. Under står rådjuren och käkar upp det som rasar ner. Det går åt mycket frö. :eek:

Förra sommaren hade vi två små kattugglor på tomten - huset var nybyggt och tomten var - hm - ganska risig. Det verkar tyvärr som om ugglorna inte uppskattade att vi eldade ur rishögarna för nu är de borta.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

kl

mina fåglar gillar inte öb maten. jag köpte en sån 15 kilos säck men det tog flera dagar innan de åt av den. de kastar ut minst tre frön innan de äter ett, och jag har sett att det är hela frön inte bara skal. talgbollarna gillar de inte heller.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Fåglar äter inte gärna havre, och billigare blandningar innehåller över 50% havre... Så det blir en massa spill!
Jag köper solrosfrön och hampfrö och blandar själv, och det är betydligt renare runt fågelbordet nu.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

T.ex. gulsparv äter havre.

Men solrosfrö är ju hetast i fågelbordet...
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Nån här som kan lägga in bilder på de olika fåglarna, Har försökt och goggla men svårt när man inte vet namnet på dom. har 3 arter här som jag inte kan komma ihåg namnet på. Så lägg gärna in bilder och namnet på dom

har inte bilder på alla men googla på

nötvecka
hackspätt
pilfink
gråsparv
entita
grönsiska
fasan
domherre
järnsparv
stenknäck
ringduva
turkduva
och de som "Brandgul" skrev...
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Hitta två utav dom där :)
Men står fortfarande bet på den minsta fågeln med tofs på huvuduet, har 2 st nu.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Den är lite beige aktig på undersidan och ser nästan gråbrun ut på ovansidan.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Vet inte om ja skrivt fåglarna som finn shär. men det är domherre, talgoxe, blåmes, gulsparv, nötskrika och så en koltrast. lus denna lilla fågel då. :)
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

Och med tofs? Och det är inte tofsmes? Jag kan inte komma på vilken liten fågel mer som har tofs... Svartmesen ser nästan ut som en blek och satt talgoxe.

Annars nötväcka, men den har ingen tofs och är rätt stor egentligen.
 
Sv: Vilka fåglar dras till vilket foder?

det kan inte vara bergfink i vinterdrekt???.. fast den är ju större än blåmes (tex)

kanske gärdsmyg fast den har ju ingen tofs...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 569
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 914
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 993
Senast: EmmaW
·
Övr. Djur Jag har en syrenbuske utanför mitt köksfönster där det passar väldigt bra att mata på småfåglarna. Den är väldigt grening och vildvuxen...
80 81 82
Svar
1 621
· Visningar
200 030
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Ny Samsung?
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp