Vilka halvblodshingstar bär på gulanlag

Sv: Vilka halvblodshingstar bär på gulanlag

Jag har träffat mammans samtliga avkommor och de enda som är gul är den med gul pappa.

Hur/ Var reggar du ungarna efter Magic Memphis går de som halvblod m gröna papper eller?

Hur/ Var reggar du ungarna efter Magic Memphis går de som halvblod m gröna papper eller?

Avkomman kan registreras i Zangersheides huvudstambok för hingsten är godkänd Hengstbuch I i ett förbund som är medlem i WBFSH.

Se KickiH´s svar :-)

Han ger ej gröna i ASVH pga främmande blod.

MM är godkänd huvudstambok i ZfDP så vill man ha huvudstamboks papper är det där eller i Z man får regga. Båda accepteras av en del andra förbund.
Enligt en representant för Mecklenburger förbundets så ska han även gå att regga fölungar till där, hur man gör vet jag ej för jag tror han måste godkännas först men han uppfyller alltså kraven dit så vitt jag fattade.

Fast det kan vara lite lurigt om det finns en avblekbart skimmelanlag och ID-kontrollanten inte varit noga när ungen var liten.
Eller en gulsvart kan vara svårt att se eftersom det gula bara bleker rött, och en svart har ju som bekant inte rött.

Vad det gäller din Mariaauto - den har med största sannolikhet inte gulanlag, den enda gula ungen är just med gul pappa, så mamman är förmodligen felreggad.

Gulanlaget syns inte på mitt sto, hon är skimmel född isabell.
Hon har väl fortfarande gulanlag trots det eller har jag fattat fel? :angel:

Roisin ett par veckor

Roisin 8år
31651555.jpg
[/url][/IMG]

Kram, Maya

Visst har hon gulanlaget kvar !

Man kan se skimmelfärgen som en vit rock över den riktiga färgen

Fast det kan vara lite lurigt om det finns en avblekbart skimmelanlag och ID-kontrollanten inte varit noga när ungen var liten.
Eller en gulsvart kan vara svårt att se eftersom det gula bara bleker rött, och en svart har ju som bekant inte rött.

Vad det gäller din Mariaauto - den har med största sannolikhet inte gulanlag, den enda gula ungen är just med gul pappa, så mamman är förmodligen felreggad.

Nu är det bäst att vi klargör lite här ang mamman till Mariaautos sto. Mamman Vallas Ida är INTE reggad som isabell, hon är reggad som mörk gulbrun efter att ha fått DNA testas mot sina föräldrar och att 3 olika id kontrollanter har sagt att hon är gulbrun, den sista i raden var Dan Axel på SH. Marias sto har INTE vit svans utan hon har "skunk" svans precis som sin mamma som dessutom är stickelhårig.

Det är inte alls konstigt att en gulbrun + brun får svart, då bägge bär på svart anlag. Det enda som är konstigt i hela Ida affären är att hon enligt personal på Valla är född fux......men bilder visar att hon har haft samma färg som hon har nu, sen 1 års ålder.

Just gult under skimmel är väl undantaget som bekräftar regeln :idea::)

Och att hon endast fått ett gult föl - men då med gul pappa !

Det är ju fullt möjligt, men lite ostatistiskt eftersom med ett gulanlag så är chansen alltid 50% för en gul unge.

Visst har hon gulanlaget kvar !

Man kan se skimmelfärgen som en vit rock över den riktiga färgen

Tack dobbis och cirkus för svaret, jag gillade verkligen förklaringen. :)

Kram, Maya - som för tillfället äger en brunskimmel...

Okej!
Finns det nån cremellohingst dom ger föl med gröna papper i asvh? Älskar isabeller och skulle gärna betäcka mitt fullblodssto med en sån hingst!

Är även intresserad av isabell hingstar då stoet är fux och det då är iaf 25%? chans. Hingsten behöver inte stå i sverige utan är även intresserad av fryst och priset är inte jätte relevant.

Om ditt sto är fux så har du 50% chans på isabell och 50% på fux. Isabell är en fux med ett gult anlag.

Finns ingen cremello som ger gröna papper i ASVH, tyvärr.

Ursäkta trådkap, men är Ida själv testad för gulanlag för hon ar väl inget gult bakåt?
Och grattis till ett bedårande stoföl i år.

Med största trolighet är Ida vanligt brun men det som förvirrar Id kontrollanterna är att hon har chokladbruna ben, har gula tofsar i öronen och ser lite udda ut med sina gula fläckar, på bilden ser ni Ida bakom sin fölunge.
anna2.jpg

Jag tycker att hon har en supersnygg färg ! Apelkastningen och att det "drar" lite åt gult !

Lillan är bedårande (vilket kliv hon ser ut att ha !)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 000
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 430
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue... 2 3
Svar
47
· Visningar
11 575
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31