Vilka lindor funkar bäst för arbete?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Typen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 910
T

Typen

Jag har hört från många olika håll vilka lindor som är bäst att använda när du jobbar dressyr. Min D-ponny valack har jag dock haft problem att hitta till då en del glider ner . Vilket materila är bäst?

Sv: Vilka lindor funkar bäst för arbete?

tack för tipset Big Grin

elastiska helt klart! Om du vill ha stöd! Fleece värmer bara...

Fleece är till för stallbandage. :p

men om man absolut vill ha fleece så kan man ha sådana som har först fleece och sedan elastiska (de sitter ihop alltså, man behöver ingen pad) jag har sådana och jag tycker de fungerar väldigt bra! Glider inte ner, är lätta att linda och sitter bra.

Elastiska lindor fungerar bäst och är snyggast tycker jag. Se till att du har bra paddar som lindorna inte glider på.

Fleece sitter bäst och ger ett bra stöd om man kan linda... Elastiksa stasar och ger lätt brännskador, man måste ha bra paddar (fler kanter att ta hänsyn till och fulare) plus att fleece gärna glider ner, speciellt om de blir minsta smutsiga... Jag har haft fleece som stöd i över fem år till min häst, elastiska gav inte samma stöd (ja, jag är säker, hon fick känningar i kotorna om man försökte sig på att linda emd sådana, med fleece höll benen).

Tycker att du skall köpa bra dressyrskydd i neopren i stället.
Går så mycket fortare och är snyggare;)

ingen aning om vilka som är bäst,men jag användar nästan alltid fleecelindor lr acryllindor

jag lindar lika fort som stallkompisarna klär på sina hästar benskydd - vanesak ;)

Det är alltid bäst att använda paddar under lindorna- vilka lindor du än använder. Jag lägger på arbetslindor på min häst när hon tränas- då använder jag kanalsydda paddar i fleece från Mia RS- och elastiska lindor från typ H**ks. När jag lägger på stallbandage så använder jag stora trippelsydda fleecepaddar, från Bidermans, och fleecelindor. Det finns en uppsjö av paddar och lindor, men det man ska sträva efter är ju att vid ridning- ge stöd och viss värme, och vid uppstallning- ge värme, och få eventuella liniment att fungera bättre.

jag använder nästan bara elastiska lindor, tycker det är funkyionallet snyggt o enkelt. Min häst får ben som en shire med fleece :p

Jo det är problemet, han är rätt grov och om man har för tjocka lindor så "sväller" benen. Samma med paddar, allting ser mycket större ut än vad det egentligen är .

Men tack för alla svar :)

Linda med elastiska lindor för träning...
Fleece är nått man använder som stallbandage det ger inte tillräckligt med stöd för träning.

Jag lindar på samma tid som de andra sätter på benskydd och tjocka skydd är inte direkt det snyggaste som finns...

Elastiksa lindor ska man alltid ha pad till (vad man nu ska med värdelösa guimmibandslindor till eg) men om man KAN linda ordentligt så kan man mkt väl linda fleecelindor utan pad, mina hästar lever fortfarande trots att jag i minst 5 års tid lindat utan pad, och då slipper man elefantbens-syndromet också, men varsågoda att linda med vad ni vill, jag har ett fungerande koncept som passar mig!

Några linder som både sitter bar och inte kasar så är det både elastiska och fleece.. som sitter i hopa med varandra då alltså! i en och samma linda!.. det kan jag varmt rekomondera till dig!=)

Själv föredrar jag vanliga hederliga bomullslindor med snören. Kasar inte, inga fula spännen/kardborreband samt ger ett bra stöd.

De med fleece först och elastiskt sedan är de allra bästa enligt mig.:D Equilines funkar jättebra och är mkt lätta att tvätta.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
761
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 550
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka