Vilka mineraler

Bukefalos 30 år!

lillawelshen

Trådstartare
Vilka mineraler använder ni?
Varför just den sorten (förutom att den passar analysen såklart, kanske finns fler sorter som passar analysen)? Finns det något märke ni tycker mer eller mindre om?

Jag använder rena mineraler och blandar själv. Köper främst Forageplus och biofarmab då de är enkla att få tag på och ge.

Just nu har jag kalcium, fosfor, magnesium, selen, zink och koppar. Sen är jag lite lat och köper vanligt salt med jod i mataffären.

Jag ger Wiromin (show horse) bas, efter fått höra här på buke att kraffts innehåller extremt mycket järn.
Förstått att många ger Vitafor solid också!

Nutrients On Demand, gör mineraler efter höanalys (unik för individen eller en unik men gemensamm för hela stallet) samt hjälper med foderstats beräkning.

Är väldigt skönt att inte behöva sitta varje höst o jämföra mineraler efter mineraler o leta efter något som matchar höet hyffsat. Dock kostar det ju därefter.
(Ger du dock div tillskott skulle jag säga du tjänar på det)

Jag använder rena mineraler och blandar själv. Köper främst Forageplus och biofarmab då de är enkla att få tag på och ge.

Just nu har jag kalcium, fosfor, magnesium, selen, zink och koppar. Sen är jag lite lat och köper vanligt salt med jod i mataffären.
Varför är det lathet att köpa joderat salt i mataffär?

Nutrients On Demand, gör mineraler efter höanalys (unik för individen eller en unik men gemensamm för hela stallet) samt hjälper med foderstats beräkning.

Är väldigt skönt att inte behöva sitta varje höst o jämföra mineraler efter mineraler o leta efter något som matchar höet hyffsat. Dock kostar det ju därefter.
(Ger du dock div tillskott skulle jag säga du tjänar på det)
Jag med! Så smidigt!

Jag föredrar helt klart wiromin när det kommer till foder. Kunnig personal man kan diskutera seriöst med och aldrig problem att få prova mindre mängd av deras produkter vid behov. Jag använder show horse aktiv nu och kompletterar med joderat salt och fosfor.

Wiromin Show Horse järnbalans (utan tillsatt järn). Prisvärt, hästarna gillar smaken, och jag orkar inte lägga Forageplus-pengar eller blanda själv just nu.

Vi kör Vitafor strong. Tyvärr är det inte särskilt smakligt då det är väldigt salt, men våra hästar har vant sig. Behöver bara tillsätta lite extra koppar och zink för det mesta.

Wiromin show horse active. Passar fodret och innehåller mer zink och koppar än många andra färdiga mineralblandningar👍

Nu sist blandade jag eget :sorry:
Önskar jag slapp men ingen av de färdiga matchar alls.
Har dock bara behövt tillsätta koppar, zink ock selen om jag minns rätt. Antar att det blir något liknande i år.

I vintras/våras använde jag Wiromins järnbalans, (som egentligen bara är en vanlig ”basmineral” fast utan tillsatt järn.)
För tillfället har jag Wiromins Betesmineral :)

Ger ForagePlus (Hoof and Skin) utifrån kopparbehov och får då lägga till deras selenjäst och jodsalt (skulle behöva ge lite mer jod för mina hästar gillar inte så mycket salt i deras lilla mat). Ger mer än halva året Winter och ger lite extra av deras e-vitamin till den äldre vintertid. Mitt hösilage har inte för höga järn eller manganvärden att balansera och har hittills haft tillräckligt med makromimeraler i bra balans. De äter också bara gräs typ halva året och då fortsätter jag bara med samma mineraler för att uppfylla mikromineralbehoven, jag analyserar inte gräset.

Jag är en sucker för rutiner och det är väldigt skönt att ha en så stabil grovfoderproducent att jag kan ge samma hela tiden. Kontrollräknar med årets analys för några olika antal kilo eller jämför analysen med tidigare års bara.

Tillägg, blev ännu smidigare när allt numera går att beställa från Strömsbergsgård!

Liknande trådar

• Få i kräsen häst tillskott
  • Hur mycket MJ får era hästar egentligen?
  • En tråd om örter
  • Vilka mineralfoder finns det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat