Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Sv: Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Klart han gör, men det betyder inte att Janne B hänger på kandaret för att få stopp pa honom.

En sak som folk verkar glömma när de betslar upp är istället för att energin i hästen går framåt så går den uppåt. Och jag föredrar alla gånger en hast som bockar än en häst som laddar luftsprång uppåt. Sätter sjalv hellre på en graman om en hast är busig ut än ett skarpare bett.

Nej, han rids på samma bett som min donna gör på fritiden så det känns som en självklarhet att han inte gör det! :devil:

Fast jag tror inte riktigt att du ser vad jag skriver, jag förstår att du vill verka väldigt kunnig men det framgår tyvärr inte riktigt! :idea:
Min donna är lydig och väldigt känslig i munnen, hon lyssnar framåt och bakåt men just när man rider ut kan det bli väldigt mycket framåt, både uppåt och neråt, hon kan bocka och hoppa som ingen annan, men för det mesta är hon helcool tack & lov! :love:

Och vad skulle det skada henne om jag red med ett aningens skarpare bett (Flippanbettet är snällt jämfört med pelhalm tex) nån gång ibland och vet med mig att jag måste ha extra stadig hand och vara extra följsam då?

:angel:

Just det, det skulle inte förstöra henne alls.

Jag använder pullarnosgrimma och jaktkandar på min häst när vi hoppar, rider ut och träna terräng. Spänner inte särskilt hårt och försöker se till att remmen inte flyttar eller stänger bettet. Har inga ringar på nosgrimman så jag kan flytta remmarna så de passar ultimat. Hade jag kunnat ha engelsk nosgrimma hade jag haft det men nu är det inget alternativ, det fungerar utmärkt med pullarnosgrimma för oss. Kan absolut vara värt ett försök.

Det låter bra! :laugh:

Jag spänner inte heller hårt, utan bara så att det sitter bra och inte glider.

njae. På ett "flippanbett" har du konstant hävstång, hur mycket beror på vilket hack du har tygeln. På dett pelham kan du välja ett enbart rida med bettdelen o bara ta i stången när det behövs, om man rider med dubbla tyglar som det är tänkt.

Men till ditt "problem" skulle jag oxå välja graman. Tycker det är väldigt dumt att "vänja" en så ung häst vi det ökade trycket som ett stångbett ändå ger hur mjuk du än är i handen.

Fast jag vill absolut inte rida med graman, det gillar jag inte alls! :crazy:
Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.

Men som sagt, just nu går hon kanon på sitt underbara 3-delade.

Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så

Är det inte bättre att ha en graman som du kan ha hängande tills den behövs, än att hästen ska behöva gapa sig loss från ett obehagligt bett?

Ja nu blev det nog en misstolkning igen ja.

Menade liksom inte att man ska kränga på hästen massa bett som den måste gapa sig ifrån för att visa att dom är obehagliga. Det märker jag från den stunden jag sätter in något i munnen på hästen!
(Iaf på min egen som inte accepterar vad som helst, tack o lov!)

Men graman känns överdrivet, för mig räcker det med förbygel och martingal.

men ett skarpt bett är skarpt hela tiden du håller i tygeln o rider med kontakt även om du är lätt i handen. En graman finns bara där när du verkligen behöver den. Du kan korta den göra en förhållning o sen låta den vara lös igen o rida vidare på det vanliga bettet.
De flesta hästar håller sig på mattan bara gramanen är på utan att man någonsinn behöver ta i den.
Hur kan det vara sämre?

En martingal ska hindra hästen från att knäcka din näsa o vad har en förbygel med hjälptyglar att göra?

Skriver du bara för att tjaffsa eller?

Tråden handlar om vilka nosgrimmor som passar med vilka bett, inget annat.

Ge några exempel på det eller skriv i någon annan tråd! :mad::devil:

Och i dessa forum ska man hålla sig till trådens ämne för det är det enda som är relevant.

Missat det? :grin:

Det är lönlöst.. Hon vill bara ha tuffa skarpa bett och sporrar på sin unga jättekänsliga häst.. För att det är ''coolt''?? *suck* Allt är för ögat tyvärr.

Och vart fick du luft ifrån? :devil::devil::devil:

Jag rider knappt med spö för tusan! :eek:

Rider henne på ett 3-delat som sagt, hon älskar det och jag älskar det, bra kombination måste jag säga! ;):D

Men men, jag har ändå fått svar på min ursprungsfråga!

Misstänker att de flesta trådarna skapas för att provocera och skapa diskussion, för det är likadant varje gång.

Nej inte alls, jag ville i all välmening veta om jag med gott samvete kunde kombinera en viss nosgrimma med ett visst bett, just för hästens bästa.

Och nu vet jag att jag kan det. :)

Men varför skriver du att du rider på flippanbettet då och använder nosgrimma som går nedanfrö bettet i kombination med detta? Om hästen nu är så välriden, varför vill du då ens ha ett skarpare bett, framför allt på sådan, vad jag förstått ung häst?

För många hästars bästa är det att gå på ett milt tränsbett med en löst spänd nosgrimma, alt utan och det är vad jag tycker att man ska eftersträva att kunna rida sin häst på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 239
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka