Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Sv: Vilka nosgrimmor till vilka bett?

Men man drar knappast ihop en häst på graman om man kan rida med graman.
Vet du ens vad en graman ska användas till? uppenbarligen inte om du tror att man enbart drar
ihop hästen på graman och skiter i problemet.

Drar man ihop hästen när man rider med gramanen är man mycket
oskicklig och bör inte få komma i närheten av varken graman eller hävstångsbett

En graman kan dessutom hänga helt löst och inte ens påverka hästen, den används BARA
i nödfall, när hästen "bockar till och busar" medens ett bett ALLTID sitter i munnen och jag antar
att du vill rida med en lätt kontakt på bettet och därmed påverkar bettet ALLTID hästen. Du kan
inte komma ifrån att ett hävstångsbett ALLTID inverkar på hästen vid ridning, såvida du inte rider
på helt långa tyglar där hästen får springa med huvudet som hon vill alá skogsmulle.

Men det är såklart bättre att använda ett skarpt bett som hästen ska gapa och ha ont av i fall
att den inte gillar bettet innan man tar bort det, än att använda en en hjälptygel som enbart
inverkar i nödfall.

Senast ändrad:

Men suuck...
Låt tjejen rida sin häst med dom betten hon vill.
Förmodligen har iaf 50% av alla i detta forum aldrig sett hästen på bild ens och bara kanske 1 person i denna tråd har ridit hästen.
Ni har era åsikter, hon har sin. Hon vet nog hur man rider hennes häst bäst.
:p

Det är precis detta synsätt som leder till att så många hästar går med felaktig utrustning och rids på fel sätt och dessutom tas rent generellt hand om på väldigt tvivelaktigt sätt.

Bara för att man "känner sin häst" innebär inte det per automatik att du kan något om hästars beteende, behov och skötsel.

Lika lite som tävlingsresultat och kunskap hänger ihop. Eller prislappen på utrustningen har ingenting med hästens välbefinnande att göra.

Jag har aldrig sagt att min häst ska behöva gapa ifrån sig ett bett, det är bara dumheter! :crazy:

Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.

Hon kollas 2 ggr varje år i munnen, hon har felfria tänder, kollades nyss för en månad sen ungefär, inga märken eller något efter nosgrimma eller bett!

Till alla:

Tagga ner nu, är ni skogsmullar eller vadå? :angel:

Om hästen helt saknar fel i munnen och har ett tredelat bett finns det en förklaring till att hon inte går med en engelsk nosgrimma, din hand. Ligger bettet som det ska, kinderna är fina, tänderna är fina, ja då kan alla hästar gå med en engelsk nosgrimma. Fråga din veterinär om det eftersom du inte tror på mig.

Att förmänskliga hästen istället för att utvärdera sin egen hantering av hästen är för visso praktiskt men inte direkt hästvänligt. Att ge hästen olika epitet för att man själv anser det vara så eller så talar mer om brist på respekt och ödmjukhet än att "så länge det inte påverkar någon annan eller skadar hästen så gör det väl inget ?!".

Ang, skogsmullar så ja du får gärna kalla mig skogsmulle om du vill. Det medför bara att du själv också är en skogsmulle! Samt att tävlingsresultat på 140cm hoppning/ St.George dressyr/ **-ig FT också innebär att man är en skogsmulle.

Ang, skogsmullar så ja du får gärna kalla mig skogsmulle om du vill. Det medför bara att du själv också är en skogsmulle! Samt att tävlingsresultat på 140cm hoppning/ St.George dressyr/ **-ig FT också innebär att man är en skogsmulle.

Oj vilken skogsmulle du är!

DIG kan vi säkert inte lära oss ett endaste dugg av, för vi är sååå många som är såå mycket bättre än dig!

ELLER INTE :cool:

Näe TS lite ödmjukhet är bra... Leta fram den på en gång!
Det är ju knappast någon som vill skälpa dig, bara hjälpa dig.

Herregud vilka döva maestros, domedagsprofeter och självutnämnda frälsare vi har här inne :eek:
Man måste väl för tusan få ställa frågor? :mad:

TS:
Det bästa är, som alltid, att variera både bett och nosgrimma.
Men kombinationen remont-/pullarnosgrimma och stångbett (oavsett variant) gör att bettet blir betydligt starkare (än vad det redan är), och därför ska det såklart undvikas.

Ett stångbett ligger nämligen bäst (på de flesta hästar, i alla fall) när det ligger något längre ner i munnen än vad ett tränsbett gör, och om man rider med remont-/pullarnosgrimma så höjs bettet ofta upp en bra bit för att den nedre remmen ska rymmas på rätt ställe under hakan på hästen. Och det blir såklart inte ultimat.

Och sen, för att gå emot strömmen av domedagsprofeter här i tråden, så är alla hästar och ryttare individer. Ibland kan en tokig kombination av bett och nosgrimma vara helt rätt för en häst, trots att det inte är politiskt korrekt ;) Det gäller, som vanligt, att prova sig fram.

Det är sällan man använder utrustning som är direkt skadlig eller livsfarlig för hästen, ofta handlar det om vad som är mer eller mindre bekvämt, praktiskt eller mjukt. Och, såklart - hur mycket det sticker i ögonen på den intresserade allmänheten...

Eftersom din unghäst är just en unghäst, så behöver du egentligen inte tänka på att börja byta och ändra redan nu. Om hästen är stabil och trevlig att rida så är det bra, skapa inte förvirring i hästens lilla, lilla hjärna i onödan. ;) Du kommer att märka när det är dags att byta bett, eller annan utrustning, eftersom man som erfaren och lyhörd ryttare känner det ganska väl. Och jag vet att du är en erfaren och lyhörd ryttare.

Oj vilken skogsmulle du är!

DIG kan vi säkert inte lära oss ett endaste dugg av, för vi är sååå många som är såå mycket bättre än dig!

ELLER INTE :cool:

Näe TS lite ödmjukhet är bra... Leta fram den på en gång!
Det är ju knappast någon som vill skälpa dig, bara hjälpa dig.

Lite synd att TS inte kollar upp vad de som svarat henne i andra trådar faktiskt kan och gjort. När en annan vet att flera av dem har resultat i nämnda klasser eller högre:crazy:

Men det är klart, är man inte "tävlingsryttare" så kan man ingenting:rofl:

!

Till alla:

Tagga ner nu, är ni skogsmullar eller vadå? :angel:

Ja, jag är skogsmulle, gör det mig till en sämre hästmänniska menar du?

Mina hästar har en korrekt anpassad utrustning, vi är hela och rena samt någorlunda välmatchade...trots att vi enbart luffar runt i skogarna "hemma på vår gata". Jag anser inte oss vara "mindre fina" med mindre rätt till åsikter pga detta.

Detta är måhända OT, men jag känner ändå att det hör lite hemma i sammanhanget:

Jag respekterar andras åsikter och kunskaper, jag är inte snabb att döma och jag anser att alla oavsett nivå & inriktning har samma värde och rätt att bemötas på ett sätt som inte förminskar eller förnedrar. Jag tänker noga igenom det jag säger, både i tal och skrift för att inget skall missuppfattas eller såra ngn.

Jag förväntar mig samma respekt av andra...

Lite synd att TS inte kollar upp vad de som svarat henne i andra trådar faktiskt kan och gjort. När en annan vet att flera av dem har resultat i nämnda klasser eller högre:crazy:

Men det är klart, är man inte "tävlingsryttare" så kan man ingenting:rofl:

Håller med, för hur det än är krävs det en hel del kunskap för att ta sig till de nivåerna för då kan man inte bara köpa sig en häst som sköter allt..
Iaf inte om det dessutom ska vara bra resultat..

Haha tack för den! Så jag kan ingenting för jag tycker inte om att tävla! ;)
Å bara för det så ska jag iväg på hopptävling nu :eek:

Håller med, för hur det än är krävs det en hel del kunskap för att ta sig till de nivåerna för då kan man inte bara köpa sig en häst som sköter allt..
Iaf inte om det dessutom ska vara bra resultat..

Haha tack för den! Så jag kan ingenting för jag tycker inte om att tävla! ;)
Å bara för det så ska jag iväg på hopptävling nu :eek:

Haha då måste du fota så vi får bevis på att du kan något sen så jag kan börja ta till mig av det du skriver;)

Du... Alla får rida med vad dom vill, sålänge hästen mår bra! :idea:

Men du! om alla får rida med precis vad dom vill varför frågar du ens vilka nosgrimmor till vilka bett? om du är så duktigt är de ju bättre du avgör de själv och inte frågar oss "skogsmullar" på buke:grin:

Men du! om alla får rida med precis vad dom vill varför frågar du ens vilka nosgrimmor till vilka bett? om du är så duktigt är de ju bättre du avgör de själv och inte frågar oss "skogsmullar" på buke:grin:

Önskar fortfarande att det fanns/finns en gilla knapp på buke.
Jag är korkad nog att tro att dom med många inlägg har något vettigt att säga men tyvärr så verkar det inte stämma in med TS, Du har fått svar av många som är duktiga, ta till dig de råden du fått och fatta beslut där efter den dagen du får problem anta inte att dom kommer i och med att hästen blir äldre.............
/B

Det är precis detta synsätt som leder till att så många hästar går med felaktig utrustning och rids på fel sätt och dessutom tas rent generellt hand om på väldigt tvivelaktigt sätt.

Bara för att man "känner sin häst" innebär inte det per automatik att du kan något om hästars beteende, behov och skötsel.

Lika lite som tävlingsresultat och kunskap hänger ihop. Eller prislappen på utrustningen har ingenting med hästens välbefinnande att göra.

Men det är klart, är man inte "tävlingsryttare" så kan man ingenting:rofl

Hur ska du ha det?

Saken är väl att TS frågat om flippanbettet till sin unghäst sen den var 2 år eller något, hyffsat enkelt att räkna ut att hon faktiskt VILL rida på flippanbettet tycker jag!
Sen får hon göra som hon vill, men jag tror på att nosgrimman + just det bettet hon använder i den kombinationen kan trycka/skava/klämma och då uppstår obehag, den kombinationen kanske gör att hästen biter sig i kinden (som är vanligare än man tror men många hästtandläkare faktiskt förbiser). Att hästen skulle visa ett sånt stort obehag på ett vanligt bett och en vanlig nosgrimma när man rider med superlätta, supermjuka, superföljsamma (jaja...) hjälper är annars ett mysterium enligt mig.
Sen har TS en förmåga att tända till på alla cylindrar om det kommer en fråga eller ett motargument som inte ens är otrevligt, går direkt till förolämpningar och ibland rena personangrepp. Man FÅR inte tycka annorlunda och framförallt inte FRAMFÖRA SIN ÅSIKT om den inte går hand i hand med TS för då kan man ju höra på både det ena och det andra!

Så om du kollar trådhistoriken kan du kanske få ett hum om varför folk från början svarar som de gör! :)

Hur ska du ha det?

Ironi?

Att använda skogsmulle som ett nedsättande skällsord tycker inte jag är ok.

Att kalla användare av annan uppfattning än en själv för skogsmullar när de har en annan åsikt tycker jag blir lite märkligt när svaret riktas till personer som är tävlingsryttare och det på en hög nivå. (Framförallt högre än TS).

Att personer som väljer att inte tävla, enbart på grund av det, skulle vara mindre vetande håller jag inte heller med om.

Vad är det du undrar över?

Men man drar knappast ihop en häst på graman om man kan rida med graman.
Vet du ens vad en graman ska användas till? uppenbarligen inte om du tror att man enbart drar
ihop hästen på graman och skiter i problemet.

Drar man ihop hästen när man rider med gramanen är man mycket
oskicklig och bör inte få komma i närheten av varken graman eller hävstångsbett

En graman kan dessutom hänga helt löst och inte ens påverka hästen, den används BARA
i nödfall, när hästen "bockar till och busar" medens ett bett ALLTID sitter i munnen och jag antar
att du vill rida med en lätt kontakt på bettet och därmed påverkar bettet ALLTID hästen. Du kan
inte komma ifrån att ett hävstångsbett ALLTID inverkar på hästen vid ridning, såvida du inte rider
på helt långa tyglar där hästen får springa med huvudet som hon vill alá skogsmulle.

Men det är såklart bättre att använda ett skarpt bett som hästen ska gapa och ha ont av i fall
att den inte gillar bettet innan man tar bort det, än att använda en en hjälptygel som enbart
inverkar i nödfall.

Håller med dig - förutom det att gramanen inte påverkar om den hänger löst. Det gör den. Om än inte likadant som när den används. Remmarna rör sig, och påverkar hur bettet rör sig i munnen på hästen. En häst van vid gramanridning vet ju också hur gramanen känns när den inverkar, hästen vet att den sitter där och är därför medveten om att den kan komma att inverka.

Detsamma gäller ju ex stångbett och annat. Tacka fasen för att hästen vet vad den har i munnen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka