Fashionistan
Trådstartare
Sv: Vilka nosgrimmor till vilka bett?
Jag har ALDRIG skrivit att jag rider med Flippanbettet!
Jag har ALDRIG skrivit att jag rider med Flippanbettet!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en donna som älskar remont och pullargrimma, men hon avskyr verkligen vanlig engelsk (achen)
Går det att ha en pullargrimma tillsammans med ett "Flippanbett"?
För i sådana fall är mitt problem löst!![]()
Nej, han rids på samma bett som min donna gör på fritiden så det känns som en självklarhet att han inte gör det!
Fast jag tror inte riktigt att du ser vad jag skriver, jag förstår att du vill verka väldigt kunnig men det framgår tyvärr inte riktigt!
Min donna är lydig och väldigt känslig i munnen, hon lyssnar framåt och bakåt men just när man rider ut kan det bli väldigt mycket framåt, både uppåt och neråt, hon kan bocka och hoppa som ingen annan, men för det mesta är hon helcool tack & lov!
Och vad skulle det skada henne om jag red med ett aningens skarpare bett (Flippanbettet är snällt jämfört med pelhalm tex) nån gång ibland och vet med mig att jag måste ha extra stadig hand och vara extra följsam då?
Just det, det skulle inte förstöra henne alls.
Om jag rider utan stänger hon munnen och suger på bettet, precis som med pullar och remont.
Rider jag med engelsk gapar hon och vill inte alls.
Så jag frågade inte för att min ridning inte fungerar, tvärt om, hon är en dröm att rida och hon rids på ett Sprenger Dynamic RS!
Fast jag vill absolut inte rida med graman, det gillar jag inte alls!
Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.
Men som sagt, just nu går hon kanon på sitt underbara 3-delade.
Ja mitt problem längre fram OM jag bestämmer mig för att testa med ett F bett!![]()
Och vart fick du luft ifrån?
Jag rider knappt med spö för tusan!
Rider henne på ett 3-delat som sagt, hon älskar det och jag älskar det, bra kombination måste jag säga!
Men men, jag har ändå fått svar på min ursprungsfråga!
Du har inte kollat munnen på henne hos en tandläkare alt veterinärklinik? Låter på din beskrivning som hon klämmer kinden när du har engelsk nosgrimma och bett. Gör hon likadant på Achen skulle jag tro att problemet sitter i hur hon ser ut inuti munnen. Men som du skriver löses ju problemet med en remont.
Men suuck...
Låt tjejen rida sin häst med dom betten hon vill.
Förmodligen har iaf 50% av alla i detta forum aldrig sett hästen på bild ens och bara kanske 1 person i denna tråd har ridit hästen.
Ni har era åsikter, hon har sin. Hon vet nog hur man rider hennes häst bäst.
![]()
Då har jag hellre ett lite skarpare bett som hästen kan gapa sig loss ifrån om det nu skulle vara så.
Jag har aldrig sagt att min häst ska behöva gapa ifrån sig ett bett, det är bara dumheter!
Hon kollas 2 ggr varje år i munnen, hon har felfria tänder, kollades nyss för en månad sen ungefär, inga märken eller något efter nosgrimma eller bett!
Till alla:
Tagga ner nu, är ni skogsmullar eller vadå?![]()
Jag har aldrig sagt att min häst ska behöva gapa ifrån sig ett bett, det är bara dumheter!
Hon kollas 2 ggr varje år i munnen, hon har felfria tänder, kollades nyss för en månad sen ungefär, inga märken eller något efter nosgrimma eller bett!
Till alla:
Till alla:
Exakt VAD är det för fel på en skogsmulle?? Är man endast värd nåt om man har ett träns för 6000kr? Väx up!![]()