Vilka olika slags täcken har ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Twixi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 8 686
T

Twixi

Hej alla,
Jag har fått pippi på täcken - och inser att jag kanske köper lite fler än jag behöver. Vågar inte ens säga hur många... ;)

Är nyfiken på hur många täcken ni andra har och vilka olika sorters täcken det är?

Min häst står uppstallad på nätterna men är ute från morgon till kväll om det inte är riktigt dåligt väder.
Har inte någon uppvärmd del i stallet vilket gör att det tar flera dagar för ett täcke att torka när det blivit för blött. Det innebär att jag vill ha dubbla uppsättningar av vintertäcken, tjockare regntäcken mm...

Sv: Vilka olika slags täcken har ni?

Jag har oxå många täcken, för många enligt vissa..

Det JAG anser att JAG behöver är:
Ofodrat regntäcke
regntäcke med 100g foder
övergångstäcke med 200g foder
Vintertäcke på ca: 350-400g foder.

Stalltäcke 150g foder.
Stalltäcke 300g foder.

Tunnt vattentätt ridtäcke
Tjockt och varmt ridtäcke tex ylle.

Sen behöver jag ha i transporten hem efter träningar:
nättäcke
fleecetäcke
ylletäcke

Sen har jag mer än 1st av varje på vissa, men det är vad jag tycker att jag behöver. sen har jag 3 hästar så det blir några täcken.

ett helt gäng fleecetäcken :o
ett ofodrat regntäcke.
två stalltäcken (100g och 150g)
ett vintertäcke ca 250g
ett vintertäcke ca 400g

sen har jag två ridtäcken, ett fleece och ett fleecefodrat...

tycker det är ganska lagom.... förutom alla fleecetäcken :o hade nog räckt med två, istället för jagvågarinteensräknahurmångadomär :angel:

Kvalitet före kvantitet, är min grej.

Så, för min åttaåring (filtklippt vintertid, endast undantagsvis täckad i stallet):
Ett regntäcke Rambo Wug
Ett 200grams Rambo Wug
Ett ylletäcke
Ett transporttäcke, sommar

Glömde: Jag har ju faktiskt ett fodrat ländtäcke också, samt ett reflexridtäcke!

Treåringen (ej klippt, ej täckad i stallet, ofta inte täckad ute heller):
Ett Rhino Wug regntäcke
Ett fått billighetstäcke, cirka 200 grams. Kommer att ersättas med ett Rambo Wug när det går sönder samt han växt klart.
Ett transporttäcke, sommar
Saknas: Ett ylletäcke

Jag blir lite enerverad på mina inackorderingar som överfyller sadelkammaren med en triljard fleecetäcken som de inte använder, alternativt har usel passform och ger ponnyerna tryckskador, samt regn- och utetäcken i drivor för att kvaliteten är så kass att de blir blöta rakt igenom och tar flera dagar att torka. Men alla gör vi ju olika.

Jag har 4 täcken till mitt 18-åriga arabsto.
1 ofodrat regntäcke, 2 fodrade regntäcken, 1 vintertäcke o ett fleccetäcke räcker alldeles utmärkt för oss. Fast visst går jag ofta o klämmer o känner o suktar emellanåt....../L

Oj, det är juh knappt så jag vet! =)

Har en 18-årig filtklippt halvblodsdam, som står otäckt på nätterna.

Täcken jag har är
Ofodrat regntäcke
Fodrat regntäcke
2 vintertäcken
Fleecetäcke med hals
Svettäcke
Transporttäcke
Och så ska man inte glömma militärfiltar. Torkar kanonbra med dem! Har oftare filt på vintern om hon ska torka än täcke.

Usch, så hemskt att stå otäckt :o Är inte det väldigt läskigt? :rofl:
(förlåtvarbaratvungen :p)

*kl*

Jag har just nu:

Ett ofodrat regntäcke
Ett fodrat regntäcke
Ett 100 gr stalltäcke
Ett 200 gr stalltäcke
Ett fleecetäcke
Ett reflexländtäcke med fleecefoder
Ett regnländtäcke med fleecefoder

Nästa vecka ska jag införskaffa ett 400 gr vintertäcke med hals. Vill egentligen ha en hals till det fodrade regntäcket också, får se vad Boris har i sina gömmor :P

4 fleecetäcken
2 ylletäcken
1 täcke i bävernylon
1 fodrat regntäcke
1 vintertäcke 300g
1 vintertäcke 200g
1 stalltäcke 200g
2 ylleridtäcken
1 reflexridtäcke
2 regnridtäcke
2 ridtäcken

Vad jag kommer ihåg har jag:

1 fleecetäcke utan gjordar (40kr nytt på rea)
1 fleecetäcke med gjordar och hals (200kr på rea)
1 tunnt ylle-coolertäcke/filt modell fyrkantig (har aldrig fått fakturan på det här täcket)
1 tunnt tyg-täcke vet ej. har haft som "tävlingstäcke" (köpt beg för 100kr)
1 hansbo combitäcke (beg i nyskick 200kr)
1 thermotäcke 200gr fyllning med hals (fullpris 500kr)

2 fleecefodrade regntäcken, ett med omlottknäppning (90kr rea (förra årets modell) respektive 300kr börjes)

4 vinter utetäcken 150gr(40kr på loppis), 250gr (800kr för 7 år sedan, fortfarande som nytt), 340gr (400kr rea) och 400 gram fyllning (med tillhörande ofodrat halstäcke till det sistnämnda) 400kr rea för både täcke+hals.

Just nu använder jag bara regntäcket från börjes enstaka nätter när hästen inte ska vara för smutsig dagen efter (går på lösdrift) :)

Jag är en jävel på att fynda, flera av rea-täckena är sk "märkestäcken" som sverigetäcke och top equestrian wear bla ;)

tank sa manga pengar ni kunde ha sparat... ett regntacke ofodrat ar val egentligen allt som behovs, och kanske fleecetacke/armefilt att torka..
om hasten blir smutsig, da tar man fram lite armbagsolja och gor ren hasten..
ha sagt detta:
ett ofodrat regntacke per hast
ett fleecetacke som dubblar som stalltacke nar temp gar under -15c om nodvandigt, samt
varje hast har en armefilt som ar anpassad (omsytt) till deras kroppar (araber och fjordis). Till dessa anvander jag elastiska gjordar
enda gangen de har regntacke pa sig ar nar det regnar och ar mkt vind. annars ar de nakna aret om.. de har har...

Jag har ett fleectäcke och ett regntäcke. Vet inte när jag använde dom sist eftersom min häst är oklippt.

KL

funktion och kvalitet är min melodi. fast jag skulle vilja lägga till, ur den ekonomiska aspekten folk är inne på: det ekonomiska är att känna sin häst VÄL och förstå funktion och behov av täckning samt hur hästen bäst håller lagom temperatur om den skall/behöver täckas.

jag har dubbla uppsättningar av ofodrat regntäcke, i modell som passar och som är optimala både när det är svalare höst - vår, och om man vill, i kallare grader mitt i vintern, att lägga över ett lite mer fodrat innetäcke. rengtäcken är det som jag använder mest.
Har ett sommar regntäcke, totalt ofodrat, perfekt i övergångs tider när vädret växlar och det ofta blir varmt på dagen.

sen 4 uppsättningar av andra regntäcken - 2 dubletter av märkesmodell som är favoriterna, och 2 udda som funkar som reserv om ngt oförutsett skulle hända. (används i princip aldrig)

sen har jag ett par fodrade vintertäcken av toppkvalitet de också. används om det är verkligen SNORKALL vargavinter, och vi har kallstall och det då funkar att ha samma inne som ute typ.

sen ett par stalltäcken - ett thermo, 150 gram att passa under ett ofodrat regntäcke per ovan.

samt några sommartäcken (hög kvalitet HW) som jag i princip aldrig använder i stallet utan vid transport under vår och höst om det är kyligt.

ett fleecetäcke (bucas) som sällan används.

samt en underbar hemmasydd fleecefilt som bara slängs över ryggen som endera skritttäcke innan träning, eller i boxen om man kommit in och hästen är varm och ska stå och dra ur ngn halvtimma medans man pysslar.

har ett underbart skritttäcke i äkta ull också, samt ett regnfodrat skritttäcke med fleecefoder också, att använda mitt i vintern, beroende på behov och väderlek.

det gäller som sagt att tänka funktion - inte kvantitet när det gäller täcken. Hellre dubbla uppsättningar av det som används mest frekvent, än femtielva olika typer och märken. : )

denna garderob har jag haft i typ 7 år nu, köper ALDRIG nya täcken för alla de har är hela och funktionella. Mycket ekonomiskt.

Senast ändrad:

Är hästen täckad under vinterhalvåret räcker det inte med EN uppsättning. vad ska du göra när täcket behöver tvättas eller har blivit blött efter en heldag orkanregn och du vill hänga det på tork?

man kan som sagt tänka mycket ekonomiskt ändå, men fler än din filosofi krävs om man inte har hästarna hemma på gården och de går täckade dagtid i hagen vinterhalvåret.

Personligen tycker jag det är beklämmande när man ser budget ägare, som envisas med att förvisso klippa och täcka sin häst, men sen inte har ekonomi eller vett att fatta att de behöver mer än 2 täcken under en lång vinter. Mycket ogenomtänkt och bristfälligt och går ut över hästens väl och ve!

1 termotäcke 200 eller 250g
1 fleecetäcke
1 ylletäcke

3 ofodrade regntäcken
1 fleecefodrat regntäcke
2 vintertäcken 200-300 g

Har rensat ut massa täcken som var lite för små och klarar mig på dem jag har nu. Men skulle jag önska mig något mer skulle det i så fall vara:
150 g termotäcke, 100 g utetäcke som jag skulle behövt nu. :( Ev. ett till fleeecetäcke eller fleecefodrat innetäcke.

till min stora har jag
*2 fleecetäcken.
*ett fodrat regntäcke
*ett vanligt regntäcke
* svettäcke
* vintertäcke med hals. ( tror det är 300g )

det jag saknar till honom är övergångstäcke, ska införskaffas snarast möjligt.

Lillan har ett fleecetäcke och ett regntäcke. :)

Är hästen täckad under vinterhalvåret räcker det inte med EN uppsättning. vad ska du göra när täcket behöver tvättas eller har blivit blött efter en heldag orkanregn och du vill hänga det på tork?Nej normalt ar hasten/rna inte tackade under vinterhalvaret. Ar det orkanregn gar de inte ut men ar tacket blott pa kvallen (latt regn och blast) hanger jag upp dem och torkar dem over natten.

man kan som sagt tänka mycket ekonomiskt ändå, men fler än din filosofi krävs om man inte har hästarna hemma på gården och de går täckade dagtid i hagen vinterhalvåret. Hastarna ar hemma pa garden men gar inte tackade dagtid Snoar det borstar jag bort snon nar de kommer in och torkar hastarna samt later de ha fleecetacke tills de ar torra.

Personligen tycker jag det är beklämmande när man ser budget ägare, som envisas med att förvisso klippa och täcka sin häst, men sen inte har ekonomi eller vett att fatta att de behöver mer än 2 täcken under en lång vinter. Mycket ogenomtänkt och bristfälligt och går ut över hästens väl och ve!
Det ar inte fragan om budget, det ar fragan om att mina hastar inte ar klippta over huvud taget. Sa varfor ha 15 tacken som ligger och samlar damm nar de inte anvands. Forvisso, skall de vara i transport mer an 30 minutes (langresa) har de fleece/armeflit och regntacke over. Men som example, under 2010 har de haft fleecetacke pa sig en gang nar de var genomsura nar de kom in. Detta efter att jag hade torkat dem val med bade handduk och hoviska. 45 minutes efter fleece var palagt var de torra och ingen fros. Jag har tacken, jag bara inte tror att hastar behover sta med 3 tacken pa sig och sen fa dem avtagna nar de gar ut..

Jag har täcken som hästen behöver, och inget mer. :)

Två vanliga fleece, ett tjockare fleece
Två ofodrade regntäcken, ett fodrat med 100g
Ett vintertäcke på 330g, och ett beställt på 300g

Och sen ett ländtäcke samt ett ridtäcke.

Senast ändrad:

Poängen var ju att du svarade att oj vad pengar folk kunde spara.
alla har ju inte sina hästar på ditt sätt, och jag tyckte det var viktigt att påpeka att behovet givetvis skiljer sig beroende på hur hästhållningen ser ut.

Jag har ganska många täcken, men flera som inte används av olika anledningar (ex äldre täcken som håller värme men inte väta, stalltäcken som inte behövs i samma utsträckning i nya stallet, etc.).

1 ofodrat regntäcke
2 fleecefodrade utetäcken
3 lätt- till mediumfodrade utetäcken
1 fleecetäcke
1 ylletäcke
2 svett- transporttäcken i andra material
2 tunnare stalltäcken
1 Back on Track-täcke
samt ett antal ridtäcken av olika modeller

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 258
Senast: Rie
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 034
Senast: Emine
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hej! Jag ska under detta år köpa min första egna häst! Trots många år som medryttare inser jag att det är mycket jag ännu inte kan...
Svar
11
· Visningar
1 490
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka