Vilka produkter vill du tipsa om som kan användas inom ridsporten?

Tar mig friheten att svara. Nej, det blir det inte. :)

Även jag rider i löpartights nu på sommaren. Jättebekvämt och inte det minsta halkigt. Inte ens i en blanksliten 24 år gammal hoppsadel......
Oj, intressant! Det här måste jag testa! :idea: Jag har helt tagit för givet att det blir svinhalt med sådant glansigt silkigt tyg som löpartights är gjorda av, så jag har inte ens brytt mig om att försöka.
 
Du menar saker som inte specifikt säljs för hästbruk? Jag rekommenderar alltid helt vanliga jeans som svala ridbyxor sommartid. Har sett många rekommendera ridtights men ett par jeans har man ju liksom redan i garderoben! Dessutom kan man passa på att nöta ut det där paret som man aldrig använder annars :angel:

Jag menade både sånt som är specifikt för hästbruk och sånt som inte är det.
 
Jag tycker inte det blir halt alls :)
Men det är väl kanske lite en vanesak också. Rider man vanligtvis i helskodda byxor kanske det kan kännas lite halkigt. Jag brukar rida i (silikon-)knäskodda, och märker ingen större skillnad.
Jo, det kan bli halt. Poängen när jag red distans i dessa var ju att det inte skulle fastna så brallorna skavde sönder mig efter ett par timmar.
Jag tycker också det blir lite halt men man vänjer sig fort. Rider oftast med oskott eller silikon på knäna i vanliga fall.
Jo, jag brukar rida i helskodda ridbyxor så det kommer säkert kännas jättemärkligt i början, men förhoppningsvis vänjer jag mig! Jag som precis satt och funderade på om det verkligen var lönt att packa med mig ett par ridbyxor på semestern (vi ska rida islandshäst en dag), men nu testar jag med träningstights istället helt enkelt!
 
Jag har nog inte köpt ridkläder av någon sort sedan urminnes tider. Jag har lite svårt att förstå värdet i dessa. Det kan inte vara värt att köpa en t-shirt för 500:- att ha i skitiga stallet. Eller?

Jag är dessutom en person som inte kan hålla mig ren mer än fem minuter vilket i sin tur betyder att jag inte vill ha dyra kläder på mig. Det ska inte kännas jobbigt att få en kladdig hästmule på axeln eller inte kunna torka av mig på byxorna. Eftersom jag är en hands on-person utan tanke på att akta mig för smuts, så.....
Jag har allas avlagda t-shirts i stallet, urtvättade, fula och dålig passform.

Sedan åttiotalet har det varit militärbyxor från Överskottsbolaget när överskottsbolaget var just det. Köpte även rockar i vanligt material och med fårskinn i. Perfekt!

Nu var det länge sedan jag red men då fanns inte löparbyxor så då var det alltid ridbyxor, andra alternativ fanns inte. Men nog red vi i mjukosbyxor ibland.
 
Jag använder funktionskläder i första hand. De enda ridkläder jag använder är ridbyxor. Jag har några gamla chaps också från förra årtiondet som används.
Sommartid har jag löparjackor, tunna yogajackor och funktionslinnen. Vår och höst softshell och fleecejackor. Vintertid blir det endel skidkläder. Både underställ, diverse tröjor (både i ull och andra funktionella material) och jacka. Förrförra året köpte jag två(!!!) ridjackor av bättre märke. Ingen av dem klarade mer än ett par tvättar innan de var urtvättade och de var inte motståndskraftiga mot smuts överhuvudtaget. Rörelsefriheten på den ena ridjackan lämnade också en hel del att önska. Väga hö med den på var bara att glömma. Förra vintern köpte jag en skidjacka. Tvättad utan skillnad och ordentligt motståndskraftig mot smuts. Fantastisk rörelsefrihet och inga problem att ha ordentligt under. Jag har en vadderad underställsskidjacka (heter det ens så?) som är helt suverän. Så smidig och värmer så bra.
På fötterna har jag sommartid lättare walkingskor, höst och vår vattentäta vandrarkängor och på vintern varmare vandrarkängor i läder. Jag minns inte ens när jag hade några skor/kängor som hette något med rid framför. Det är mer än tio år sedan iallafall.
Sockar har jag i bambu på sommaren och övrig tid ull i varierande tjocklek. Vintertid alltid en tunnare underst och en något tjockare över. Mestadels i merinoull.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför det görs kläder i bomull och ska man kunna röra sig utan att svettas ihjäl och sedan frysa så är funktionskläder verkligen grejen. De är inte ens dyra. Inte för vad man får och inte i jämförelse med ridrelaterade kläder.
 
När svansen är torr? Spännande! Hade gärna hört fler såna här "husmorstips"!

Brukar lägga i svansen efter schamponering vid tvätt, som på vårt egna hår. Använder för övrigt alltid vanligt människoschampo och balsam till hästarna, myyycket billigare! Vet att exempelvis K9 säljer hästbalsam men är ju tredubbelt så dyrt om inte mer. Kan även lämna i längderna över natten om svansen är extremt risig eller tovig. Stråna blir mycket glansigare och mer lätthanterade. Jämför med ditt eget hår om du bara tvättar med schampo eller med balsam också :love:
 
Använder för övrigt alltid vanligt människoschampo och balsam till hästarna, myyycket billigare! Vet att exempelvis K9 säljer hästbalsam men är ju tredubbelt så dyrt om inte mer. Jämför med ditt eget hår om du bara tvättar med schampo eller med balsam också :love:
Jag brukar också använda människoschampo, helst sånt där för barn med ice age eller minioner på :D
Bra liknelse! Får testa det nästa gång pållen ska badas
 
Jag brukar också använda människoschampo, helst sånt där för barn med ice age eller minioner på :D
Bra liknelse! Får testa det nästa gång pållen ska badas
Uppdatera gärna om det funkar! Hihi hästarna vill ju också ha roliga schampon, sådant är extra viktigt (läs roligt) att slösa sina pengar på :p
 
Jo! Har ju en soptunna som tävlingsskåp kom jag på. Mycket rymlig och mycket billigare än hästvarianten. Det enda jag har gjort med den är att en rad krokar är påskruvade.
 
Kokosolja i längderna på svansen efter tvätt. Funkade bra på skimmeln under den leriga perioden, smutsen fäste inte lika bra i den oljade svansen utan gick lättare att spola ur.

Brukar passa på att köpa träningstoppar på olika sportreor/-outlets, bra att rida i. Kan tipsa om cykeltröjor, välventilerade och har smarta fickor på ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte riktigt var jag ska posta denna tråden, det handlar om hästutrustning men är ändå inte en häst-frågeställning egentligen...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
562
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
477
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp