Bukefalos 28 år!

Vilka prylar klarar du dig utan?

Säger kaffebryggare jag också, har en presskanna istället som tar mindre plats, inte behöver el, filter eller avkalkas.

Strykjärnet använder jag bara till att pressa sömmar när jag syr eller stickar något. Är plagg skrynkliga hänger jag dem på en galge och sprutar på vatten med en vattenspruta. Har sparat en tom förpackning så jag behöver inte köpa en särskild vattenspruta.
 
Jag har klarat mig väldigt bra utan min espressomaskin de senaste 2 åren eftersom jag övergått till att göra kaffe i presskanna. Tidigare var maskinen bra att ha för att kunna göra en snabb kopp kaffe som var tillräckligt liten för att jag skulle hinna svepa den innan jag gick till jobbet, men nu jobbar jag hemma och har således tid för en betydligt större mängd kaffe på morgonen (jag är en sådan som gärna tar 20-30 minuter på mig att dricka upp en vanlig kopp kaffe). Jag har dock inte hjärta att slänga/ge bort den eftersom jag räknar med att den klappar ihop ganska snart då den redan har ganska många år på nacken. Och vi använder den fortfarande ibland, men kanske snarare 1-2 gånger i månaden än 7-8 gånger i veckan.

På kaffetemat kan jag också nämna kaffekvarnen, som jag tänkt göra mig av med länge nu. Jag trodde att färskmalda bönor skulle ta mitt morgonkaffe till nya höjder, men jag tycker aldrig riktigt att jag får till det. Den åker nog ut i nästa köksrensning...
 
Jag försöker prylbanta. Så jag undrar; vilken pryl som du trodde att du behövde klarar du dig utan? Gör du prylens funktion på något annat sätt eller du insåg att det inte behövdes alls egentligen? Vilka prylar skulle du vilka bli av med om det fanns något annat sätt att göra samma sak, eller som du kanske tänker att du ändå klarar dig utan?




Jag lyckades lägga undan brödrosten i nästan ett år, men sen kom suget. Vill dock verkligen inte ha en brödrost. Funderar på om det finns något sätt att rosta brödet på spisen.

Torktumlare! Jag flyttade för 1½ år sedan in på en gård med gammalt hus med ännu äldre tvättmaskin. Ingen torktumlare. Då trodde jag att jag skulle skaffa det igen (hade ju haft torktumlare i 20+ år), men nu i energikristider kommer jag absolut inte att skaffa någon! Tvätten torkar ute sommartid och framför vedkaminen vintertid!
 
De prylar vi har har vi för att de gör livet avsevärt lättare eller bättre (eller vackrare). Men jag är uppväxt med en aningens snål och prylföraktande inställning till livet som jag snarare får kämpa för att komma bort från och legitimera behov.

De saker jag kommer på som jag inte använder eller tycker om är sånt som jag fått i gåva. Brukar vara rätt snabb med att hitta nya hem till såna grejer.

En sak jag inte använt en enda gång men inte har hjärta att slänga är en hålslev i form av en dinosaurie 🦕 Huvudet tittar fram när den sänks ner men jag förstår inte vad man ska med den till. Ytterst opraktisk till matlagning och vid servering är det sällan man vill fiska upp saker utan att få med sås/buljong/soppa.
 
Jag har ärvt ett gammalt strykjärn. Stryker näst intill aldrig kläder, så oftast kommer strykjärnet bara fram när jag byter gardiner eller dukar..... Så, ja, jag måste nog ha ett även om jag kanske bara använder det två gånger om året.... :D

Jag tycker det är spännande att läsa om vad andra människor använder/inte använder! För mig är t.ex. ett strykjärn superviktigt och används ofta. :D
 
De prylar vi har har vi för att de gör livet avsevärt lättare eller bättre (eller vackrare). Men jag är uppväxt med en aningens snål och prylföraktande inställning till livet som jag snarare får kämpa för att komma bort från och legitimera behov.

De saker jag kommer på som jag inte använder eller tycker om är sånt som jag fått i gåva. Brukar vara rätt snabb med att hitta nya hem till såna grejer.

En sak jag inte använt en enda gång men inte har hjärta att slänga är en hålslev i form av en dinosaurie 🦕 Huvudet tittar fram när den sänks ner men jag förstår inte vad man ska med den till. Ytterst opraktisk till matlagning och vid servering är det sällan man vill fiska upp saker utan att få med sås/buljong/soppa.

Till att skumma av köttsoppan! Men jag blir ju nyfiken på hur den ser ut när den tittar fram 🤔. Låter spännande, löses huvudet ut av vattenytan?
 
De prylar vi har har vi för att de gör livet avsevärt lättare eller bättre (eller vackrare). Men jag är uppväxt med en aningens snål och prylföraktande inställning till livet som jag snarare får kämpa för att komma bort från och legitimera behov.

De saker jag kommer på som jag inte använder eller tycker om är sånt som jag fått i gåva. Brukar vara rätt snabb med att hitta nya hem till såna grejer.

En sak jag inte använt en enda gång men inte har hjärta att slänga är en hålslev i form av en dinosaurie 🦕 Huvudet tittar fram när den sänks ner men jag förstår inte vad man ska med den till. Ytterst opraktisk till matlagning och vid servering är det sällan man vill fiska upp saker utan att få med sås/buljong/soppa.

Hålslev använder man när man skummar av soppa/buljong. Mycket sällan annars.
 
Jag har klarat mig väldigt bra utan min espressomaskin de senaste 2 åren eftersom jag övergått till att göra kaffe i presskanna. Tidigare var maskinen bra att ha för att kunna göra en snabb kopp kaffe som var tillräckligt liten för att jag skulle hinna svepa den innan jag gick till jobbet, men nu jobbar jag hemma och har således tid för en betydligt större mängd kaffe på morgonen (jag är en sådan som gärna tar 20-30 minuter på mig att dricka upp en vanlig kopp kaffe). Jag har dock inte hjärta att slänga/ge bort den eftersom jag räknar med att den klappar ihop ganska snart då den redan har ganska många år på nacken. Och vi använder den fortfarande ibland, men kanske snarare 1-2 gånger i månaden än 7-8 gånger i veckan.

På kaffetemat kan jag också nämna kaffekvarnen, som jag tänkt göra mig av med länge nu. Jag trodde att färskmalda bönor skulle ta mitt morgonkaffe till nya höjder, men jag tycker aldrig riktigt att jag får till det. Den åker nog ut i nästa köksrensning...
Jag gör tvärt om, använder bara espressomaskinen och pressokannan åkte ut i stallet. Märkte en dag att man inte ska försöka trycka ner filtret i Presson med våld när man har kaffebrist och behöver kaffe fort. Då sprutar allt vatten upp på armarna och man bränner sig massor istället 😑 efter den incidenten så blev Presson utbytt…:
 
Till att skumma av köttsoppan! Men jag blir ju nyfiken på hur den ser ut när den tittar fram 🤔. Låter spännande, löses huvudet ut av vattenytan?
Aha! Skummar aldrig av något 😆
Hmm, hur menar du, löses ut? Utifrån min tolkning så nej. Halsen är det långa slevhandtaget så det når hela vägen upp. Kroppen utgör själva sleven som har små oproportionerliga ben.
 
@skiesabove Marknadsförs visst även som Loch Ness-monstret.
74BB14C7-EDFF-4E38-B67F-37AD469FAFAF.jpeg
 
Senast ändrad:
De prylar vi har har vi för att de gör livet avsevärt lättare eller bättre (eller vackrare). Men jag är uppväxt med en aningens snål och prylföraktande inställning till livet som jag snarare får kämpa för att komma bort från och legitimera behov.

De saker jag kommer på som jag inte använder eller tycker om är sånt som jag fått i gåva. Brukar vara rätt snabb med att hitta nya hem till såna grejer.

En sak jag inte använt en enda gång men inte har hjärta att slänga är en hålslev i form av en dinosaurie 🦕 Huvudet tittar fram när den sänks ner men jag förstår inte vad man ska med den till. Ytterst opraktisk till matlagning och vid servering är det sällan man vill fiska upp saker utan att få med sås/buljong/soppa.
När man gör saft gelé eller om man har riktig fritös.
 
Jag gör tvärt om, använder bara espressomaskinen och pressokannan åkte ut i stallet. Märkte en dag att man inte ska försöka trycka ner filtret i Presson med våld när man har kaffebrist och behöver kaffe fort. Då sprutar allt vatten upp på armarna och man bränner sig massor istället 😑 efter den incidenten så blev Presson utbytt…:
Usch ja, det misstaget har jag gjort ett par gånger! Har nu lärt mig att det undviks genom att röra om ordentligt när man hällt på vattnet, då skapas det inte samma "lock" och tryck liksom. Sedan jag började med det för ett år sedan har jag aldrig haft det problemet. Men ja, man ska nog inte trycka för hårt och fort oavsett.
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 599
Senast: Lingon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 039
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 060
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 172
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp