Bukefalos 28 år!

Vilka sadlar passar raka resp. svängda hästryggar?

Liselott76

Trådstartare
Mest intresserad av att få veta vad Griffin, Wintec, Lemetex & Hubertus passar på för ryggar..? men även andra märken kan vara intressant.
Tacksam för svar!
 
Och jag har en häst med kort, bred och rak rygg som Griffin passar utmärkt på!

Men å andra sidan var det när hon bara var ''halvmusklad'' men ändå bred, drygt 97 grader :smirk:
 
Ojdå... :p
Men jag måste kanske säga att jag har en något för bred bom, men bara en liten aning... Det kanske är det som gör det? :confused:
 
Det kan ju vara så, min sadel passar inte heller längre, men det ju just p g a det att hästen blivit bredare än bredast :smirk:
 
Min häst har en väldigt rak rygg, jag har provat Griffin, Wintec och en Hubertus på henne och alla dessa sadlar glappade baktill. Lemetex ska väl vara ganska rak i bommen men den fanns inte i en tillräckligt vid bom till min häst så jag har inte testat den. Provade en beg Zaldi Star och den låg rätt hyfsat förutom att bommen var lite för smal.
 
Jag fick hem en griffin i dag och den ligger alldeles utmärkt på min rakryggade häst, den hade en perfekt passform men jag har inte provat att rida i den ännu.
 
Griffinsadlarna sätter sig rätt så ordentligt efter en stunds ridning.
 
Min hubertus passar inte på min pålla, hon är rätt bred med inte så mycket manke, och något överbyggd.
Blir för lång och trycker bak, samt fram vid manken...

Griffinen passade inte heller. Gled fram som satan. kan iofs berott på att den var för smal ;)
 
Wintec och Hubertus påminner nog lite om varandra. Fast jag har just bytt ut min wintec för en hubertus, för den låg bättre. De passar nog hästar med lite svängd rygg.
 
Min häst ser ut såhär över ryggen...
rygg.jpg

(nu står hon lite i nedförsbacke på bilden så hon lutar framåt) Hon är alltså svankig med medelhög och lång manke.

Hon har en Wintec 2000 som passar bra. Av de andra du nämner har jag provat en Hubertus flatback, den låg inte bra utan var för rak på henne samt en Griffin som jag tror borde ha passat bra om inte bommen varit för smal.
Övriga sadlar som legat bra på henne är St. Martin allround, gammal Pessoa (från början 90-talet), urgammal Stübben allround (70-tal), Piab Redline dressyr , Maxam allround mot dressyr. Rent generellt har det varit lättare att hitta gamla sadlar som passar, min häst är nog omodern :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 409
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: pajaztar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Träning och hälsa del 12
  • Högtalare

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp