vilka skydd ska jag ha...

_jeanette

Trådstartare
kanske har lagt tråden fel! varsågod o flytta den=)

har ett vbl, tar lååånga kliv och slår därför i framhovarna med bakhovarna (inte överdrivet mycket men såpass att skydd vill jag ha)

jag har kombinerat med boots på framhovarna + senskydd.. låter detta ok? jag rider honom inte ännu utan har börjat tömköra. jag har sett vissa kort där dom använder bootsen bak - är det bättre? har aldrig haft en häst som behövt skydd (rider på skogsmulle nivå hehe)

ni kanske tilloch med har bilder eller länkar till bra skydd

tacksam för svar

Sv: vilka skydd ska jag ha...

Om hästen slår i sko på så sätt bör den skos lite annorlunda. Be din hovslagare att sko med kortare tå fram och riktad tå på skon för att öka överrullningen så framhovarna hinner undan. Berätta för hovslagaren om problemet.

Min medryttarhäst har samma 'problem', han har för stort övertramp. Han trampade sig illa i vintras så han går med någon form av skydd fram, vanligtvis senskydd och boots och sen något bak också. Hovslagaren har börjat korta honom bak, men jag skulle nog föredra att hon gör överrullningen fram snabbare.
Anledningen till att han slår i fram är att han inte vinklar tillräckligt i hasen när han går och behöver komma upp i en högre form.

Om hästen slår i sko på så sätt bör den skos lite annorlunda. Be din hovslagare att sko med kortare tå fram och riktad tå på skon för att öka överrullningen så framhovarna hinner undan. Berätta för hovslagaren om problemet.

hovslagaren var här i torsdag o skodde honom (fram) o han verkade bak. han slår inte i jätte mycket men ibland. men jag ska höra med hovslagaren igen. han tar ju såna baaaamse kliv=) kanske vanligt bland travare, jag vet inte=)

Travare har (väl?) vanligtvis längre bakben än andra hästraser vilket gör att de måste bredda när de rör sig.

många har senskydd+boots så det är väldigt vanligt. Om hästen trampar sig fram ska bootsen sitta fram och om den trampar sig bak är det där de ska sitta. så de som har på bakbenen är antagligen de som trampar sig med det ndra bakbenet.

De flesta måste bredda när det rör sig om travartrav eller när det travar över bommar. Lyckligtvis inget problem jag ahft med min förra travare :)

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Liten
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 366
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 806
Senast: Mimsan_
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 158
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025