Vilka täcken när?

Sv: Vilka täcken när?

oj det är många det!

Just nu har pållan ett tjockt, rivstarkt och vattentätt vintertäcke på sig ute (har två o växla mellan) Inne har hon ett tjockt stalltäcke (thermo, också två o växla mellan) Vid ridning utomhus har hästen ett ridtäcke och efter ridning då hon är svettig lägger jag på ett fleecetäcke. Sedan så har hon även en uppsättning med täcken att ha på tävling :-) Samt regntäcken på vår o höst.

har bara 3 täcken

ett tunnt regntäcke som hon får ha när d e riktigt skitväder.
ett fleece täcke som hon får på sej om hon skulle bli svettig
ett exemtäcke som jag bara använder på sensommar eftersom hon har problem med knotten

å så har ja en extra filt oxå som en sån där 'bra å ha grej' :bump:

1 vintertäcke (ska köpa nytt till nästa säsong, får sånt skav av detta)
1 tunt regntäcke
2 fleecetäcken (ett vardags och ett finare)
1 våffeltäcke, alltså svettäcke
2 ridtäcken (ett fleece och ett regntätt)
2 stalltäcken (ett hemma och ett transport)

Har några jag inte använder också, ska försöka sälja av dom tänkte jag!

Två vanliga fleec - När han blivit svettig
Vanligt fleec päd
Ett fleec med hals - Transport, till och från ridhus
Ett bomul - Somamrtäcke
Ett ulltäcke - Svett , transport
Ett i nåon form av våffel matriel, jätte mjukt iallafall - Fin täcke
4 stalltäcken med olika grams fodring - Används i stallet under regn , vintertäckerna vid olika grader
4 Vintertäcken - Samma som o van men ute i hagen
3 regntäcken - Har fodrade regntäcken och utan beronde på väder
4 ländtäcken - olika modeler och ett finländtäcke

Senast ändrad av en moderator:

aj då, har alltid skrattat åt dom som har massor av täcken... räknade precis mina och upptäckte att jag faktiskt har 7 stycken till min pålle... :o
*den senaste investeringen: ett Hansbo Event Plus, svart med halvhals, 400 gr fodring och vattentätt. helt underbart! :love: Har han nu på vintern när det är riktigt kallt, står i utebox.
* 300 gr vintertäcke, Börjes Orkan Vinter. Faktiskt ett riktigt bra täcke! har aldrig läckt, trots riktiga prövningar! :banana:
* 100 gr utetäcke, Stormbreaker tror jag det är. Har på våren och hösten.
* Regntäcke, har på senvåren och tidig höst samt nån gång vid riktigt dåligt väder på sommaren.
* läntäcke, reflex, fodrat och vattentätt, används vid mörker/regn och kyla på vintern.
* 2 svetttäcken, ett med hals och ett utan.

- Ett fleecetäcke när hästen blivit svettig/duschad
- Ett vintertäcke med fodring. Vattentätt.
- Ett höst/vårtäcke, tunn fodring, vattentätt.
- Två ländtäcken

1 vintertäcke
1 tunt regntäcke
1 fleecetäcke (används när han är svettig eller under regntäcke vid lite kyligare väder, ibland också vid transport)
1 skrittäcke/ridtäcke
1 bomullstäcke (sommar eller transporttäcke)

Shettisen har bara ett vintertäcke (samt filtar som svettäcke), men ska förhoppningsvis få tillökning i täckessamlingen så småningom... :D

Min lilla snuffla har följande täcken (Nsv bruks, täckesklippt, rids lätt):

1 TM Rain, används vid dåligt väder, ex regn/snö och så får hon ha det ett par timmar när vi har ridit så att hon inte blir direkt nerkyld när hon är varm.

1 Regntäcke, kommer ej ihåg märket, används vid dåligt väder och/eller efter ridning. Använde det också på dagarna när hon var nyklippt.

1 Börjes ylletäcke, används bla som svettäcke under regntäcke, som transporttäcke mm.

1 Fleecetäcke utan gjordar, som svettäcke.

1 Shires Stormbreaker och 1 Treadstone regntäcke, men de används bara som reserver då dem bara håller torrt ett par timmar.

Tjao... Många är det. :crazy: Få se ifall jag kommer ihåg alla :P

Princes täcken:
1 Bucas regn
1 Shire regn
1 Protector regn
1 Everest regn
2 Protector vinter
1 TM stall/komb
1 Jacson svett/transport
1 Protector rid
1 ylle

Trollviras täcken:
1 Shires regn
1 Protector regn
2 Everest regn
1 Odal vinter
1 Protector vinter
1 fleecetäcke utan gjordar (som svettäcke)
1 TM stall/kombi
1 ylle
1 bomull(att ha t.ex. i stallet eller under utetäcket)
1 Mias ridtäcke

Har flera täcken men använder inte alla, har sålt några och ska sälja ett till. De här använder jag:

*Vintertäcke Supertex, superbra passform, vattentätt och väldigt fint :) Det är hans vardagstäcke som han brukar ha på sej dygnet runt förutom när det är smutsigt eller blött (står i utebox) snordyrt så jag hoppas det håller ett tag..
*Ett till vintertäcke köpt på Granngården som reservtäcke. Det är lite kyligare vid rumpan och inte lika bra passform, men trevlig insida och bra med snabbknäppe, bogveck, halvhals med mera..
* Regntäcke som används vår/höst som övergångstäcke, Thermo Master (gillar inte att det inte har bogfrihet, och jag tycker inte om insidan som blir väldigt ofräsch, men det har en grön/beige färg som aldrig ser smutsigt ut!)
*Fleecetäcke á la börjes 99:- som bara används när han är riktigt svettig och jag inte kan duscha honom.
*Ridtäcke, fodrat med reflex som jag hittills aldrig använt. Är till för att rida i när det är riktigt kallt eller om jag behöver en extra reflex.

Jag ska köpa ett ulltäcke med hals så snart jag har råd :) annars tycker jag inte jag saknar något.. Möjligen ett nytt regntäcke till våren.

oj!
fem fleecetäcken, tre gröna varav ett hemmasytt. ett svart och ett brunt, Två av dom har hel hals. används på natten, eller när han är svettig, eller när han åker transport
ett TJOCKT vintertäcke (vet inte märket) används ute, varje dag det är under +10 grader. andas superbra!
ett TM thermotäcke, vinterstalltäcke
plus en hel hög med filtar i olika former och färger, samma som fleecetäckena
ett TM ridtäcke- när det är storm eller om han är klippt

Senast ändrad:

Det här är vad min medryttarhäst har:
Ett vintertäcke- shires
Ett stalltäcke- ThermoMaster används i stallet och under vintertäcket när det är minusgrader
Ett svettäcke- ThermoMaster
Ett ländtäcke- när vi rider ut när det är kallt, regnar eller blåser kraftigt
Ett ridtäcke- använder det mest från och till ridhuset eftersom han inte har något fleecetäcke
Två regntäcken- ett fleecefodrat och ett utan foder

*Bucas Celtic Power, 320g foder, stalltäcke..används som stalltäcke när hon är klippt men det är runt 0 gradigt som nu..+ att hon har det då vi åker transport nu på vintern för det mesta.
*Hansbo Event Plus stalltäcke, 400g m magplatta, används när det kallare, ungefär mer än -10 grader o hon är klippt.
*Exklusiv fleecetäcke m hals, används som tävlings/transporttäcke på höst/vår
* Jacson fleecetäcke, används som övergångsstalltäcke innan hon är klippt o ibland när hon är svettig.
*Bucas Irish Turnout, tunnt foder, regntäcke, används som "reservtäcke" ute då det är ngt kallare.
*Svea Sverigetäcket, ofodrat regntäcke (som läcker..) används då det är lerigt men inte regnar..
*Börjes Regntäcke, ofodrat, används som regntäcke/utetäcke då det är + grader nu på vintern...
*Källqvist Vintertäcke, 300g har ovanpå stalltäcket då det är minusgrader..

+ 2 ländtäcken ett i bävernylon foder o grejer att ha på vintern och ett i reflexmaterial när det är mörkt (är det kallt o mörkt ute har jag båda 2..)

Jag har mer täcken än nödvändigt(mer än 10/häst) men jag tycker det är bättre att ha för många än för få.
Det viktigaste är att man har mer än ett regntäcke så att man kan byta om det går igenom så man slipper sätta in hästarna, svettäcken är oxå väldigt viktigt att ha flera av så hästen nite behöver stå med ett blött täcke.
Jag tycker inte om när folk hellre låter sina hästar stå inne än ha täcken till dem,, tex när det regnar.

Ett svett täcke som jag mest använder på sommarhalvåret efter träning.
Två fleecetäcken som innetäcken och ett lite finare som transporttäcke när det ännu inte hunnit bli riktigt kallt.
Två innetermotäcken när det är riktigt kallt samt ett finare som transporttäcke.
Två regntäcken med tunt foder.
Tre vintertäcken två lite tunnare och ett riktigt tjockt.
Ett ulltäcke och ett våffeltäcke.
Ett ridtäcke och ett ländtäcke.
:o Är det därför det är så trångt i stallskåpet :rofl:

Pinky har ett 200- eller 300 grams termotäcke på sig dygnet runt (har 3 olika på lager), och ett vanligt ofodrat regntäcke på det när hon går i hagen. Enklast för alla!
Jag har ett RS vintertäcke också, men eftersom det inte byts täcken i det stall vi står i nu, och hon MÅSTE ha stalltäcke på för ryggen, så är det oanvänt i år.

Vid ridning har hon Börjes fleecefodrade, 198-kronors ländtäcke.

Jag har även ett Hansbo Kombitäcke att använda som svettäcke, men jag vill ha ett ylletäcke också.

Ibland på sommaren har hon ett flugtäcke (Börjes) för att få vila från de kletiga flugmedlen.

att ni måste ha så många täcken till era hästar, fattar inte det..hästar är inte skapta för att gå med täcke på fast det är si eller så mycket kallt/varmt ute, hästar mår bäst om de får vara så naturliga som möjligt..jag har bara ett täcke åt min foderhäst & det är ett regntäcke med andas funktion & han går ute på lösdrift & mår prima...samt så får man ju anpassa ridningen till hur vädret är såklart..& han har ett vindskydd med mycket spån i & har fri tillgång till hö & får rent nytt vatten flera gånger om dagen samt så får han kraftgrund. jag har aldrig sett en friskare & gladare häst.

ojn oj oj det är många :smirk:

Fast till min förra ponny hade jag över 100 täcken till :angel:
Han älskaade täcken gnägga alltid och ville alltid ha dom på sig:D

Till min nya som jag bara ägt 4 mån har jag:

Mark todd regtäcke använs till sommaren
Horsewere superme 200g nvänd mellan det tuna och de tjocka allså när det är halvkallt;)
Horsewere Rambo plus 420g tjock ute
Sen massor av innetäcken flicctäcken m.m

ca 30 täcken till henne ska iväg imorron o köpa nytt:)

Jag har ett pm skrivet av elever på Strömsholm om hästar och täcken. Mailar gärna om nån är intreserad.

Där får man bl a veta varför det inte finns nån anledning att byta täcke för att temperaturen skiftar några grader.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
705
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka