Vilka täcken när?

Sv: Vilka täcken när?

Skämtar du!? 100 täcken till en ponny!? Själv har jag två av varje ofodrat och fodrat utetäcke, ett thermo, ett par fleece, ett tunnare och ett tjockare bucas stall/svettäcke samt två ländtäcken, och jag tycker att JAG lider av täckesfetisch ;). Skönt att det finns de som är värre ;)

Vad GÖR man med 30 eller 100 täcken?

Senast ändrad:

Nu börjar antalet ligga på en mera anständig nivå efter att ha varit på tok för många :angel: .
*2 vintertäcken (event & bucas) används flitigt under vintern. Bra att ha ett att byta med.
*3 regntäcken. två bucas och ett ? med halvhals. Täckena är på från det att det börjar bli kallt och rått ute (känslig häst).
*2 fleecetäcken
*1 ulltäcke
*1 fleecetäcke med high neck (används efter duschning)
*1 körtäcke i ull, vid riktigt kallt väder eller regn och endast vid långsamkörning.
*1 Back on Track innetäcke. Används nattetid och före och efter hårda träningspass eller tävling.

Totalt 11 st täcken till 1 häst. :o

jag har ett ofodrat regntäcke, ett fodrat vintertäcke och en massa fleecetäcken.
hon har regntäcket typ från oktober när det behövs, sen hela november och när det börjar bli minusgrader får hon vintertäcket. det har hon till feb sen har hon regntäcket igen och brukar få slippa det i mar om det inte spöregnar eller så.
fleecetäckena har ohn när hon åker transport, eller är svettig/blöt.

Han älskade sinna täcken :p

Det var många jag inte enns använt.

Trissa skrev:
Hur många olika täckessorter har ni? Och vid vilka tillfällen använder ni dom?

Till en (1) häst har jag bortåt 20 täcken... :o

Fleecetäcken(med och utan hals) - används när hon är svettig
Ulltäcke - används just nu på nätterna då hästen står i kallstall
Regntäcken (ofodrade) - mer än 10 plusgrader
Regntäcke (fleecefodrat) - vid 2-10 plusgrader
Stalltäcke - minusgrader i stallet
Vintertäcke, ca 100 grams foder - omkring 0 grader
Vintertäcken 200-grams - under 0 grader
Bomullstäcken - sommartid som skydd mot flugor mm
Tunt "fint" ulltäcke - när vi åker på kurs

Immer

Oj, under åren har man samlat på sig en del täcken.... :bow:
Vintertid har jag iaf ett stalltäcke på inne, dels är hon klippt och dels står hon i boxen närmast ytterdörren, som ibland kan bli stående öppen länge när hästar tas ut och in. :cool:
Sen har jag två vintertäcken, så att man kan skifta om det ena är blött. Ena täcket har tillhörande halskrage och det vill jag helst att hon har om det är riktigt kallt eller snöar/blåser.
Sen har jag två regntäcken, oxå att bytas om det ena är blött.
Har dessutom en massa fleece, ull och diverse skritta av täcken som jag använder till och från ridning.
Ja..sen har jag ett skrittäcke som jag använder vid trist väder när jag rider ute...tror det var alla :eek:

hm..

2 regntäcken som används på höst och vårkanten mellan täckeslös och vintertäcke.
3 vintertäcken(vattentäta thermo) som används under vintern, varav ett lite tunnare som han får ha om vädret är varmt under längre period.
1 thermotäcke(ej vattentätt) som jag använder när jag rider barbacka på vintern.
1 svett-/stalltäcke som typ aldrig används, förutom innan ev. tävling eller när han åker transport. Ibland också under framridning kalla höstdagar - läggs då över länden.
1 svettbrynja som jag aldrig använt.

och så 2 ländtäcken som används när vi rider med sadel under vintern.

vad är en svettbrynja? :eek:

får mig att tänka på riddarbrynjor, ringbrynjor :smirk: :p

Nätsvettäcke?
Vet inte om tintilar menade samma, men dem brukar vi kalla för brynja.
Nätbrynja ;)

Har...
*ett vintertäcke
*2 thermotäcken
*ett till thermotäcke, tävling o träningstäcket :D
*2 regntäcken
*typ 5 fleecetäcken/ylletäcken
*ett skritt täcke
*ett ländtäcke
*en svettfilt
*bomullstäcken...
många alltså... :p :angel:

Just nu så har hon thermotäcke o vintertäcke på sej...hon är helklippt..

Varmblodet har:
*Ofodrat regntäcke
*Regntäcke 100 gr
*Vintertäcke 300 gr
*Vintertäcke halvhals 200 gr
*Vintertäcke halvhals 300 gr
*Vintertäcke helhals 300 gr
*Thermotäcke 200 gr x 2
*Fleccetäcke m helhals x 2
*Fleecetäcke x 4
*Svett/nättäcke

Fjordan har:
*Ofodrat regntäcke
*Regntäcke 100 gr
*Vintertäcke 200 gr
*Vintertäcke 360 gr
*Fleecetäcke
*Fleecetäcke m helhals
*Bomulls/våffeltäcke

Varmblodet har:
-Shires(Heimer) Typhoon utetäcke 300 gram
-ThermoMaster Stalltacke 200 gram (heter numere HorsePower og er 400 gram :mad: )
-Horze.no Woolcome 'ull'täcken
-NN ulltäcke (brukes som skritttäcke på kaldeste dager)
-Bucas fleece
-Alpha Horse svett/vaffeltäcke
-Borjes RS regn

Kaldblodet har:
-ThermoMaster Arctic utetäcke, vet ikke hvor mye foring, 200 gram kanskje
-NN stalltäcke, vet ikke hvor mye foring, 100 gram kanskje
-HorseComfort tjokkt ulltäcke
-Borjes Orkan regn
Samt at kallblodet låner täcken av varmblodet nu og da. feks: TM stalltäcket, AH vaffeltäcke og Bucas Fleece.

Også har jeg 2 ridetäcken som brukes av begge hestene
-Borjes Skritttäcke (svart m. fleecefoder)
-HorseSaver Reflex skritttäcke (med teddy/pelsfoder)

Jeg må nok ut å shoppe!
(må legge til at da jeg hadde bare varmblodet hadde hun alle täcken untatt HorseComfort ulltäcket selv ;) )

ponnyns täcken, han är arabkorsning, täckesklippt.

Två regntäcken (ett MacPro, ett annat). Används när det är regnigt. Om det samtidigt är kallt används de med stalltäcke under.

Två vintertäcken som används vid minusgrader. Använder mest Orkantäcket.

Ett stalltäcke, termo. Inte jättetjockt, vet inte antalet gram fyllning. Används inne nu på höst/vintern och under regntäcket ibland ute.

Ett vanligt fleecetäcke, används efter träning som svettäcke, eller innetäcke. Men nu strör jag med torv så jag undviker det senare...

Ett fleece med hel hals, Horse Saver. Används efter träning och ofta i transporten på väg hem från träning och tävling.

Två ländtäcken, ett fleece och ett regntätt.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 923
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 489
Senast: skiesabove
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
703
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka