Vilka täcken passar unghästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Jag tänkte fråga er som har mer erfarenhet hur ni klär era små! O då tänkte jag mig åldern 13 månader och uppåt! Finns det några modeller som är extra bra för yngre hästar och i sådana fall, vart hittar man dem? Tacksam för svar! Alla olika täckesmodeller, gärna utetäcken!

(Ingen diskussion hurvida man ska ha täcken på dem osv, Tack!)

Sv: Vilka täcken passar unghästar?

Jag tror utbydet är väldigt litet just för att man bara klär på dem när de är grymt sjuka. Annars brukar man fixa miljön runt hästen.

På sin höjd kan jag tänka mig att köpa in ett ofodrat regntäcke för de riktigt blöta dagarna. Köper ett som är något längre än vad hästen är...Men, då unghästarna leker så får de som regel gå utan. Vill inte ha en massa skador p.g.a. täcken:cool:

Okey ! Men jag vill ju ha när det är snö och regn :) + fleecetäcken!

du förstör deras immunförsvar och förmåga att själv reglera sin värme om du täckar dem på rutin i unga år. du kan fråga vilken veterinär som helst.

du förstör deras immunförsvar och förmåga att själv reglera sin värme om du täckar dem på rutin i unga år. du kan fråga vilken veterinär som helst.

Jo jag vet att man inte ska täcka i onödan men ingen vill att dereas hästar ska gå ute i ösregn eller massa snö utan täcke och orsaka massa onödiga förkylningar.

Jo jag vet att man inte ska täcka i onödan men ingen vill att dereas hästar ska gå ute i ösregn eller massa snö utan täcke och orsaka massa onödiga förkylningar.
Regn och blåst under temperaturspannet -5 - +5 är värst för hästarna. Ren snö och många minus är definitivt inget som ger förkylningar.
Tar massor med "växtvärme" av dem om de fryser också.
Kompenseras med mat...

Regn och blåst under temperaturspannet -5 - +5 är värst för hästarna. Ren snö och många minus är definitivt inget som ger förkylningar.

Kompenseras med mat...

Jo självklart!! Jag är inte ute på isen med unghästar som du verkar tro. Men jag hoppas inte att du är så hjärtlös att du vill att din lille ska gå ute i ösregn och massa blåst helt naken :cool:

Jo självklart!! Jag är inte ute på isen med unghästar som du verkar tro. Men jag hoppas inte att du är så hjärtlös att du vill att din lille ska gå ute i ösregn och massa blåst helt naken :cool:

Min lille går i alla väder, naken, tillsammans med en lite äldre kille som också är det. Dom leker och håller sig varma och visar inte det minsta att dom blir blöta och kalla oavsett om det regnar eller haglar:cool: Dom har fritt med hösilage...kan tillägga att jag aldrig haft en förkyld häst:cool:

Jodå, precis så hjärtlös är jag, unghästen har gått naken ända sedan han föddes och gör det 4 år senare också utan minsta lilla problem. Inte en sjukdag hittills och fryser gör dom inte bara dom har tillgång till mat. Täcken är ett påfund av oss människor och till för vår bekvämlighet. Sen använder även jag täcken på rid/tävlingshästarna men mest för min bekvämlighet, kan klippa dem och slippa borsta en massa lera vareviga dag men fick dom välja vore de också hellre täckeslösa tror jag.

Det är efter olika tycke och smak! Jag sa ju i början att detta inte skulle bli en diskussion angående om det ska ha eller inte. BARA om vilka märken osv som passar extra bra för unghästarnas mindre bogar osv.

Tänk på att du kan störa hästens tillväxt (speciellt över bogen), med eventuella snedheter och andra störningar som följd.
Det säger sig själv att ett täcke som stramar över bogen inte är vidare optimalt när man ska växa.

Då kanske det är bättre att slå upp ett vindskydd, alternativt ge mer grovfoder, om man nu inbillar sig att hästen fryser..

Tänk på att du kan störa hästens tillväxt (speciellt över bogen), med eventuella snedheter och andra störningar som följd.
Det säger sig själv att ett täcke som stramar över bogen inte är vidare optimalt när man ska växa.

Då kanske det är bättre att slå upp ett vindskydd, alternativt ge mer grovfoder, om man nu inbillar sig att hästen fryser..

Men snälla ! Jag kommer bara att ge hästen det allra bästa! Men varför skulle jag sätta på henne ett täcke som är förlitet i bogen? Det är därför jag letar efter bra modeller kanske! Bara det bästa för min häst :love:

gekås hade ett jätte fint täcke som jag köpte till min nughäst förra året. tror tilllå med dom finns kvar. det är ett flis fodrat regn täcke sen köpte jag även ett vinter täcke till henne då hon var tvungen att rakas på olika anledningar å dom täckena var mindre i halsen mm å satt super.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 867
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka