Vilka täcken passar unghästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka täcken passar unghästar?

gekås hade ett jätte fint täcke som jag köpte till min nughäst förra året. tror tilllå med dom finns kvar. det är ett flis fodrat regn täcke sen köpte jag även ett vinter täcke till henne då hon var tvungen att rakas på olika anledningar å dom täckena var mindre i halsen mm å satt super.

Ok, verka ju bra, märke??? :) :)

jo ge fri tillgång på mat så ska dom je frysa. men som jag då som var tvungen att raka min flicka som ung (krav av vet) va ju tvungen att ha täcke på henne även fast hon hade fri tillgång på grov foder. hon går på lösfift. Annars brukar jag ej ha täcke på mina unghästar jo om de e total snö storm så brukar alla även unghästarna få ha varsit regn täcke. å de har inte skadat någon av mina småttingar.

kommer faktiskt inte ihåg märket men det är mörk blått men reflex kanter, snabb knäppen, bog väck, x jordar mm. kan lätt ända avståndet bogen på det. tycker det har helt okej passform.

men det är ju en väldigt stor skillnad om hästen är klippt.
Men TS verkar inte förstå att hon stjälper mer än hjälper om hon täckar en fullt frisk unghäst.

jo ge fri tillgång på mat så ska dom je frysa. men som jag då som var tvungen att raka min flicka som ung (krav av vet) va ju tvungen att ha täcke på henne även fast hon hade fri tillgång på grov foder. hon går på lösfift. Annars brukar jag ej ha täcke på mina unghästar jo om de e total snö storm så brukar alla även unghästarna få ha varsit regn täcke. å de har inte skadat någon av mina småttingar.

kommer faktiskt inte ihåg märket men det är mörk blått men reflex kanter, snabb knäppen, bog väck, x jordar mm. kan lätt ända avståndet bogen på det. tycker det har helt okej passform.

Jo självklart ska man i första hand se till skydd och mat!!! Men om man nu känner att man vill ha täcke så är det väldigt noga med passform osv! Därför skapade jag denna tråd ! Inte för att diskutera något annat som är självklart.

men det är ju en väldigt stor skillnad om hästen är klippt.
Men TS verkar inte förstå att hon stjälper mer än hjälper om hon täckar en fullt frisk unghäst.

Jag vet att man inte ska täcka onödigt, men ibland behövs det! Så är det bara! :mad:

Men snälla ! Jag kommer bara att ge hästen det allra bästa! Men varför skulle jag sätta på henne ett täcke som är förlitet i bogen? Det är därför jag letar efter bra modeller kanske! Bara det bästa för min häst :love:

Poängen är att ALLA täcken är rörelsehämmande jämfört med att inte ha täcke.
du får säga vad du vill, du ger INTE hästen det bästa om du anser att den skall täckas som liten. du talar emot alla råd från veterinärer och forskning dessutom.

Poängen är att ALLA täcken är rörelsehämmande jämfört med att inte ha täcke.
du får säga vad du vill, du ger INTE hästen det bästa om du anser att den skall täckas som liten. du talar emot alla råd från veterinärer och forskning dessutom.

Men jag vet! Nu snackar jag om i bland! Inte hela tiden!

Det gör du ju inte alls. Om det är ösregn och kyla vintern igenom så ska du alltså ha unghästen/fölisen täckad pga det menar du?

som sagt så är det fortfarande en häst, se till att de har skydd i hagen istället.

Dom allra flesta, fullt friska hästar klarar både kyla och ösregn även om dom är "nakna om man låter dom sätta päls och ger dom fri tillgång på mat. Däremot så tror jag att endel hästar skulle uppskatta ett vindskydd när det är dåligt väder

Jag brukar inte använda täcken så jag kan inte ge några tips

som anndra sagt, ett vindsjul är det bästa :D eve ett tunt regntäcke, horsewear har jättefina.

Det gör du ju inte alls. Om det är ösregn och kyla vintern igenom så ska du alltså ha unghästen/fölisen täckad pga det menar du?

När det ösregnar ja! Blir ju kallt in på kroppen efter flera timmar! När det är snö men inte snöar är en annan sak.

Är det så svårt att hålla sig till ämnet? ENDAST modeller och märken som brukar passa bra till unghästar. Inget annat!

När det ösregnar ja! Blir ju kallt in på kroppen efter flera timmar! När det är snö men inte snöar är en annan sak.

Läs på om hur hästar fungerar och lyssna (återigen) på faktumet att veterinärer och forskning som definitivt kan mer än du, avråder av mkt specifika och konkreta anledningar från att ha täcke på unga hästar. Hur envis är du? du gör INTE det bästa för dina djur när du envisas som du gör.

i övrigt så kan du dessvärre inte diktera vad folk svarar i en tråd. anledningen att du inte får de svar du letar efter, är troligtvis att inte många, tack och lov, täckar sina unghästar utan vet att det är förkastligt.

Läs på om hur hästar fungerar och lyssna (återigen) på faktumet att veterinärer och forskning som definitivt kan mer än du, avråder av mkt specifika och konkreta anledningar från att ha täcke på unga hästar. Hur envis är du? du gör INTE det bästa för dina djur när du envisas som du gör.

i övrigt så kan du dessvärre inte diktera vad folk svarar i en tråd. anledningen att du inte får de svar du letar efter, är troligtvis att inte många, tack och lov, täckar sina unghästar utan vet att det är förkastligt.

Jag vet att man inte skall täcka dom hela tiden men även proffs har täcken på sina hästar när vädret blir för jobbigt! Omg, vad barnsliga ni är. Stackars hästar med sådana ägare!

Jag vet att man inte skall täcka dom hela tiden men även proffs har täcken på sina hästar när vädret blir för jobbigt! Omg, vad barnsliga ni är. Stackars hästar med sådana ägare!

Jag har haft häst snart i 40 år...tränat, tävlat och tävlar än. Har aldrig haft en förkyld häst. Friska, starka och bra i humöret. Täckar enbart efter hård träning när hästen går ut i hagen igen, om vädret är ogynnsamt...annars utan täcke. Utevistelse från 7 - 23...Unghästar täckas aldrig! Risken för skador när dom leker med varandra är alldeles för stor. Så, ja...det är nog synd om mina hästar:cool:

fel knapp, till TS:

Vädret är väl knappast "för jobbigt" om det bara regnar?

Har hästen ett vidskydd i hagen? Om din häst inte har haft täcke tidigare(dvs har tillräckligt med päls) och har fri tillgång till mat och vindskydd så får det nog vara väldigt extremt väder(eller ovanligt känslig) för att hästen ska behöva täcke. Om du nu nödvändigtvis vill köpa ett täcke ända så har du ju fått endel tips i träden

Och vadå stackars hästar? Om en häst inte behöver täcke så trivs den nog bäst utan.

Min häst(ej unghäst) brukar inte bry sig om när det ösregnar, hon verkar definitivt inte frysa, och hon har varken fri tillgång på mat eller vindskydd

Det bästa för en häst är att få vara häst, inte mattes/husses lilla barbiedocka som man kan klä på och av bara för att det är kul. Hästar har levt i tusentals år i betydligt värre väderprognoser och har överlevt. Alla våra hästar går utan täcke och de bildar kraftiga, fina vinterpälsar och håller sig själva varma. De har liggstall/vindskydd i alla hagar och de går dit när de vill, vilket de gör väldigt sällan även vid dåligt väder.

Varför skulle hästen vara tacksam över att du sätter ett täcke på den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 867
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka