Vilka täcken passar unghästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka täcken passar unghästar?

*kl*
ts, här fick du verkligen fyr på täckesdiskussionen igen. :D

hade regntäcke på min lilla när vi hade problem med regnskållor.
letade då efter täcken som skulle vara någorlunda små i bogen och inte halka ner till frambenen. ;)

fastnade för ett catagotäcke. även events täcken tycker jag är(eller ja, kan åtminstone bli) små i bogen eftersom de går att ställa in så mycket. hööks täcken i strlk 115 och 125 är också lite mindre över bogarna. iallafall de 4st jag testat. sen om event och hööks är så bra är ju en annan fråga :angel:
börjes bruna fleecetäcke (det som har kommit i grått nu också :love:) sitter också bra på lillfröken.
Hon har ett fleecetäcke ifrån hööks som hon får ha om hon är duschad och ska torka.
Och ve och fasa hon får även ha det på sig inne över natten om jag tex. tänkt att fota eller liknande morgonen efter. Observera att hon är vit.. ;)

Anledningen till att du inte hittar ett bra täcke är att de flesta med vettet i behåll inte vill ha sådan=ingen marknad=ingen tillgång.

Jag vet att man inte skall täcka dom hela tiden men även proffs har täcken på sina hästar när vädret blir för jobbigt! Omg, vad barnsliga ni är. Stackars hästar med sådana ägare!

Nej - inte föl och unghästar har de flesta proffsen täcke på. Just av de anledningar som redan nämnts i tråden. Det är betydligt mer synd om hästar som behandlas som dockor av sina ägare, eller med ägare som tror att hästar fryser som människor.

Jag är dubbelt så gammal som dig, så särskilt barnslig tycker jag nog inte jag är i jämförelse : )

Jag börjde täcka min som 3 åring i regn och snö.
Men med ett bra täcke som gör att hästen har en bra rörelse i det.
Har hittills använt Hansbos täcken och gillar dem, tyvärr går dem sönder ganska lätt :angel:..

*kl*
ts, här fick du verkligen fyr på täckesdiskussionen igen. :D

hade regntäcke på min lilla när vi hade problem med regnskållor.
letade då efter täcken som skulle vara någorlunda små i bogen och inte halka ner till frambenen. ;)

fastnade för ett catagotäcke. även events täcken tycker jag är(eller ja, kan åtminstone bli) små i bogen eftersom de går att ställa in så mycket. hööks täcken i strlk 115 och 125 är också lite mindre över bogarna. iallafall de 4st jag testat. sen om event och hööks är så bra är ju en annan fråga :angel:
börjes bruna fleecetäcke (det som har kommit i grått nu också :love:) sitter också bra på lillfröken.
Hon har ett fleecetäcke ifrån hööks som hon får ha om hon är duschad och ska torka.
Och ve och fasa hon får även ha det på sig inne över natten om jag tex. tänkt att fota eller liknande morgonen efter. Observera att hon är vit.. ;)

Ja gud ja :P Dom verkar tror att jag klär på fölungen för att det är roligt :crazy: Jag är bara mån om min lilla, vill ju att hon ska vara ute så mycket som möjligt och dom helvetes regn rent ut sagt vi har drabbats av det senaste har inte varit roliga altså! Jag ska ju bara täcka när det är så, inte om det typ duggar lite?

Jag börjde täcka min som 3 åring i regn och snö.
Men med ett bra täcke som gör att hästen har en bra rörelse i det.
Har hittills använt Hansbos täcken och gillar dem, tyvärr går dem sönder ganska lätt :angel:..

Ja det är otroligt viktigt med bra passform! Okey, men hellre att man får köpa nya oftare än att dom sitter dåligt ! :p

hade ett täcke från granngården ca 150g fyllning på min förra pålle (-05) hon fick vara täckad efter att hon fick hög feber och korsförlamning efter att det var regn och mycket blåst en dag. Nya pållen även denna en 05 har ett täcke som jag inte vet vad det är för märke men är ett tunt fodrat med bogveck (90 g?) Har tävke på honom då han troligvis gått täckad hela vinten då han knappt har någon vinter päls (inte för han gått med täcke utan naturligt) ska dock köpa ett regntäcka att sätta på honom istället, så vill oxå veta om bra täcken.

Ja gud ja :P Dom verkar tror att jag klär på fölungen för att det är roligt :crazy: Jag är bara mån om min lilla, vill ju att hon ska vara ute så mycket som möjligt och dom helvetes regn rent ut sagt vi har drabbats av det senaste har inte varit roliga altså! Jag ska ju bara täcka när det är så, inte om det typ duggar lite?

Nej det tror "dom" inte. "Dom" ser att du saknar kunskap och totalt missar ngt väldigt viktigt i din missriktade välvilja där du tror du gör fölungen en tjänst när i själva verket du gör tvärtom.
Du är 18 år. ta till dig det folk här skriver.

du har i övrigt modifierat din version av när du skall täcka. först har du sagt att när det regnar och snöar, samt att om det gör det vintern igenom så täckar du. nu säger du bara om det regnar i sällsynta fall. så du får ursäkta att du inte framställer dig som särskilt trovärdig i denna tråden ö.h.t

:bow:
snälla TS lyssna på Mackan, du gör din häst o björntjänst om du täcker den. Hästar tålvatten, hade de inte gjort det hade det inte funnis några.

:bow:
snälla TS lyssna på Mackan, du gör din häst o björntjänst om du täcker den. Hästar tålvatten, hade de inte gjort det hade det inte funnis några.

Men herre gud. Vadå okunskap? Bara för att jag är 18 betyder inte att jag inte har mycket erfarenhet. Min häst ska inte gå ute och bli kall inpå skinnet, så är det bara. Sen om hon ska lufta sig annars är en annan sak (jag VET att man inte ska täcka om det inte behövs).

Men herre gud. Vadå okunskap? Bara för att jag är 18 betyder inte att jag inte har mycket erfarenhet. Min häst ska inte gå ute och bli kall inpå skinnet, så är det bara. Sen om hon ska lufta sig annars är en annan sak (jag VET att man inte ska täcka om det inte behövs).

Då är det bara att gratulera till din totala oförmåga att vilja se ngt annat än det du själv bestämt att hästen behöver. Med resultat att du förbiser det din häst mår bäst av, till förmån för det du själv mår bäst av.
jag hoppas att du slipper en fölunge som inte har ett bra immunförsvar pga att den aldrig fått stärka sig naturligt, att den inte får problem med fysiken pga att det sitter restrikerande attiraljer på en växande kropp, samt framför allt att den inte skadar sig pga att den har täcken på en liten bus kropp som är aktiv och inte alltid har full koordination. det finns en anledning att man heller aldrig har grimma på föl i hagen.
Lycka till. Hoppas du kommer till bättre insikt.

Några följdfrågor du kan fundera på på vägen:

vet du hur hästen reglerar värme?
vet du vad som bidrar till hur den reglerar sin värme?
vet du hur man bäst får den att hålla värme?

inget av svaren innehåller ordet täcke.

Senast ändrad:

Du ger ett lika okunnigt och arrogant intryck som vanligt. Sist handade det om att transportera föl med transportskydd, nu ska du täcka dem. :smirk:

Ja, jösses.. det är nog inte våra hästar det är synd om här.

(Och jag ska tillägga att jag inte är nån täckesmotståndare, har alltid de som rids täckade, men jag skulle aldrig överhuvudtaget komma på tanken att täcka ett föl/unghäst efter all forskning och all fakta som finns. Kanske dags att inse att man kan ha fel också?)

om du nu vet att man inte ska täcka om det int behövs så gör inte det då!
Du får ursäkta men det låter verkligen som du skulle behöva läsa på en del om hur hästar fungerar.

Men herre gud ! Jag vet hur en häst fungerar! Jag sa att jag ska ha täcke på den när det ösregnar och den blir kall inpå skinnet. Inget mer! :crazy:

Jag har haft en tinker från föl upp till 3,5 år och till honom hade jag bara ett regntäcke som byttes i storlek efterhand som han växte. Ett helt ofodrat Mark Todd regntäcke som det aldrig blev en reva i. Mycket tåligt täcke.
Till täckesdiskuterarna: Han fick använda täcke vid 1,5 års ålder när det var som värst oväder för att vid dessa få tillfällen vänja honom vid täcke. Efter 2,5 år var främsta orsaken regn och att man skulle träna senare på dagen. Försökt få en tinker torr på kort tid? Dömt att misslyckas....
/Sessiagh

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 867
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka