Vilka täcken passar unghästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilka täcken passar unghästar?

Ha,ha på dig själv.

Du skrev själv så här:"mig åldern 13 månader"

Men herre gud ! Jag vet hur en häst fungerar! Jag sa att jag ska ha täcke på den när det ösregnar och den blir kall inpå skinnet. Inget mer! :crazy:

du har ju redan skrivit att den ska ha täcke om det regnar mycket eller snöar.
det är i princip hela vintrarna igenom, vilket du även bekräftat, - om vädret är per din definition.

om den "bara ska ha täcke när det exakt ösregnar". är du hemma på dagarna då eller - och går ut och sätter på den täcke om det börjar regna exremt? hur gör du då, när den redan är blöt?
eller lägger du på redan på morgonen förebyggande om det hällregnar, och går ut och tar av sen när det slutar eller?

summa summarum: den kommer gå täckad betydligt mer än exakt när det ösregnar.

läste nu att det bara är en åring du har, hadde väntat med att täcka den då, satte täcke på min vid 2½. När dom är så små ändras dom väldigt mycket i kroppen, sen ska den ju ändå ha fri tillgång på hö så tror inte den fryser

Jag tar hellre risken att hästen kanske blir lite kall än att den fastnar i täcket.
Unghästar har en förmåga att bita och fixa med allt :angel:
Med mycket mat och kompisar (något de ska ha i den åldern ändå) så fryser de inte. Skulle det vara full snöstorm och du inte har något vindskydd hade jag tagit in dem i stallet istället.
Ska de gå ute i alla väder länge bör de ha tillgång till skydd i hagen, oavsett om de är täckade eller inte

Jag täckar ridhästarna ordentligt, de är klippta, har inte fri tillgång på mat ute och behöver hålla musklerna varma och mjuka för att gå bra i ridningen.
Men inte unghästarna, ser ingen anledning...

Älgen: Förvisso, men här på forumet måste man se till att vakta ryggen, det huggs till höger och vänster när man minst anar det.
/Sessiagh

läste nu att det bara är en åring du har, hadde väntat med att täcka den då, satte täcke på min vid 2½. När dom är så små ändras dom väldigt mycket i kroppen, sen ska den ju ändå ha fri tillgång på hö så tror inte den fryser

Ja det är klart. Ja självklart ska hon ha fritt till hö :) Det har hon ju nu med så :)

Jag hade ett Börjes Himalaya av den modell som fanns då (2004) när min unghäst var åring. Hon hade detta bara vid dåligt väder när hon stod i en liten sjukhage. Annars gick hon utan täcke. När hon blev 2 år hade hon ett Horseware Rhino original när det var riktigt ruskväder.

finns det naturligt skydd behöver hästen ännu mindre ett täcke.
Lägg ner idén.

*knapplån*

Jag tror diskussionen har kommit till vägs ände, och låser därför tråden.

Lovis
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 867
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka