Vilka täcken till kippt häst?

Explosion

Trådstartare
Planerar att klippa min häst imorgon för hon ser ut som en nallebjörn. Det är jobbigt både för henne och mig när hon blir genomsvettig efter ett "normalt" ridpass..

Men känner mig osäker på vad jag ska ha på henne för täcke inne? Stallägarna sätter på utetäcke på morgonen så då har jag tänkt att hon ska gå med ett ofodrat regntäcke med hals. Men de tar inte av något täcke så det hon har inne på natten får hon ha ute oxå. Blir det lagom med ett bomullstäcke bara, eller ska man ha fleece/ylle/thermo istället?

Kom gärna med goda råd!!!

Sv: Vilka täcken till kippt häst?

Du får väl 'syntet'fodra det du klipper av? Alltså så mycket päls som hon har lagt på (tycker hon är lagom) så då får du väl lägga på ungefär motsvarande? Är det kort men fluffigt räcker det väl med bara ett tunt fodrat? (min personliga åsikt däremot säger inte fleece-foder, tycker inte det ligger bra).

Var bor du? Just nu lär det väl knappast behövas täcke inne, speciellt om det står fler hästar i stallet och värmer det.

Tack ni som svarat.

Pinky: Nej det kanske är så enkelt att hon inte behöver något täcke. Vore ju det smidigaste!

För att utveckla det hela så kan jag som exempel ge det stall jag står i (och har stått i många år nu).

Det är ganska litet, 8 boxar med i princip bara en stallgång mitt i, och med en dörr upp till övriga utrymmen som hålls stängd vintertid. När stallet är fullt eller nästan fullt håller det en temperatur nattetid på ca 10 plusgrader en normal vinter, och under de allra kallaste perioderna går det aldrig under nollan. Hästarna håller det varmt och inga täcken behövs.

Många hästar har dock haft täcke ändå, eftersom "täcken använder man på sin häst när man själv fryser"... ;) De har lagts på vid 17-tiden när hästarna gått in, och stallet varit nerkylt över dagen. När jag kommit vid 20-tiden har temperaturen varit mycket högre, och har säkert stigit mer över natten, men det har ju inte de täckande hästägarna vetat om/tagit reda på.:angel:

Så ett bra tips kan faktiskt vara att sätta upp en min/max-termometer för att se hur kallt det verkligen är i stallet på natten. :)

Jag brukar halvklippa mina hästar, då slipper man oftast täckesproblemen. Då får de stå otäckade inne tills det blir kallare än ca -10 ute, då får de stalltäcke och utetäcke ovanpå det (tjocklek beror på väder).

Det är ju också en variant.:)

Jag har klippt nästan hela min hästs framdel och inte täckat mer än när hon varit oklippt, dvs vid nederbörd och/eller hård blåst. 150 gram har räckt bra vid de flesta förhållanden, det riktigt tjocka täcket (350 g?) har bara använts när det vanliga varit trasigt. :D

Jo jag tycker det är himla smidigt, ingen av mina har behövt helklippning, inte ens när de är i full tävlingskonditon. Det räcker att klippa "undersidan" av hästen på mina iaf :p Sedan kan man ju variera halvklippningen lite efter hur ens häst svettas, svettas den mycket på halsen kan man ju ta mer där osv.

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken... 2
Svar
35
· Visningar
5 146
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 517
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka