Vilka täcken har liner-system (löstagbart foder)?

FlipTheFrog

Trådstartare
Vilka täcken finns att köpa med löstagbart foder, förutom Horseware med sitt liner-system?

Bu eller bä om dessa täcken?
 
Vilka täcken finns att köpa med löstagbart foder, förutom Horseware med sitt liner-system?

Bu eller bä om dessa täcken?

Jag har HW. Jag älskar liner-systemet. Ett skal och så olika foder. Fodren är enkla att slänga i tvättmaskinen och dels lättare få plats med i maskinen, samt att man slipper slita på impregneringen med att tvätt själva yttertäcket.

Har även stalltäcke (100 gr) med fäste för liner. Då kan man ta en liner och slänga på där för att få tjockare om man vill. Slipper ha flera uppsättningar stalltäcken. Osv.

Ser verkligen bara fördelar.

Bucas system heter Select. Inte provat det dock.
 
Premier equine har också täcken med liner-system. Har dock inte prövat dessa, men är sugen på att göra det.
 
Maken köpte ett som visade sig vara två, ett ytter och ett inner. Han hade ingen aning om vad han köpt eftersom det var en utförsäljning hos en som sålde bil till oss. Innertäcket är som ett stalltäcke och yttertäcket som ett ofodrat regntäcke och det fästes ihop med kardborre. Mycket stabilt och verkar hållbart dessutom (har täckesmarodör) och det är från Shires. Marodören kunde dock inte låta bli märket som är rätt stort i nåt gummimaterial och det ligger nu på hyllan i stallet...:mad:
 
Jag använder visserligen inte liners, ser ingen poäng med att använda liner istället för ett vanligt stalltäcke som även kan användas separat, men mina täcken från Premier Equine är väldigt bra.
 
Jag använder visserligen inte liners, ser ingen poäng med att använda liner istället för ett vanligt stalltäcke som även kan användas separat, men mina täcken från Premier Equine är väldigt bra.

Poängen är väl att man slipper dubbla bogspännen (HWs liner har ett enkelt bara) och dubbla gjordar. Nackdelen i den mån man ser en sådan är den du säger att man inte kan använda linern som separat stalltäcke. Med kallstall är det för mig ingen nackdel att tala om. Men jag har som sagt ett stalltäcke med fäste för liner med, och kan således med liners bygga olika tjocklek både på utetäcke och stalltäcke.
 
Premier equine har också täcken med liner-system. Har dock inte prövat dessa, men är sugen på att göra det.

Jag har HW både skaltäcke och liners, men förförra året snubbla jag över liners från PE på mässan i Stockholm, för en ruskigt billig peng (typ 150-200 spänn). Så deras liners kan jag gå i god för, de är minst lika bra som HW och funkar att kombinera med HWs skaltäcken.
 
Tack alla för era svar. Bucas och Premier Equine var lite i dyraste laget tyvärr... Har köpt ett Horseware Amigo + liner till stora hästen (tycker det är så bra att kunna tvätta och hålla insidan fräsch, utan att behöva slita på utsidan) och det är till B-ponnyn jag letar efter något liknande nu. Tyckte bara (fånigt nog) att det var lite tråkigt med marinblått*... Så nu får jag fundera på om det ändå får bli ett HW, eller om vi kör på ett vanligt täcke.

*) = Eller, ni med koll, går det att hitta ngt annat än ett marinblått Amigo Bravo som passar HW liner systemet? Hittade ett svart-turkost Amigo Mio, som ju inte stod på HW:s inte-lista - men det saknade visst i alla fall liner-fästen?!).
 
Tack alla för era svar. Bucas och Premier Equine var lite i dyraste laget tyvärr... Har köpt ett Horseware Amigo + liner till stora hästen (tycker det är så bra att kunna tvätta och hålla insidan fräsch, utan att behöva slita på utsidan) och det är till B-ponnyn jag letar efter något liknande nu. Tyckte bara (fånigt nog) att det var lite tråkigt med marinblått*... Så nu får jag fundera på om det ändå får bli ett HW, eller om vi kör på ett vanligt täcke.

*) = Eller, ni med koll, går det att hitta ngt annat än ett marinblått Amigo Bravo som passar HW liner systemet? Hittade ett svart-turkost Amigo Mio, som ju inte stod på HW:s inte-lista - men det saknade visst i alla fall liner-fästen?!).

Man kan om man bara får tag i rätt ringar sy dit egna fästen.

Jag har Amigo Hero 6 täcken. De har inte fästen för varken liner eller hals. Men det ordnar man enkelt själv, så nu har även mina Hero 6- täcken fästen för både hals och liner ;)
 
Man kan om man bara får tag i rätt ringar sy dit egna fästen.

Jag har Amigo Hero 6 täcken. De har inte fästen för varken liner eller hals. Men det ordnar man enkelt själv, så nu har även mina Hero 6- täcken fästen för både hals och liner ;)

Aha! Tackar för tipset! Vi har ju just köpt ett Amigo Hero-regntäcke till henne på Gekås faktiskt... Vad för sorts ringar har du sytt fast?
 
Aha! Tackar för tipset! Vi har ju just köpt ett Amigo Hero-regntäcke till henne på Gekås faktiskt... Vad för sorts ringar har du sytt fast?

Originalringar. Kära vänner hade dels kasserade täcken som de tog ringar ifrån, dels använde vissa inte hals och donerade. Det är smala fyrkantiga (så rektanglar, inte ringar). Kan köpas vi tex eBay annars men man måste veta måtten.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: Mogge
·
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
391
Senast: MissFideli
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Utrustning Måste införskaffa ett fodrat regntäcke och har kikat på trinity med 50 gram foder. Någon som har erfarenhet av detta täcke? Någon som...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 618
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp