Vilka transportskydd och varför?

Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inga, bootsar om hästen har brodd. Många proffs kör utan för de anser att hästarna står bättre utan skydd, så jag kör på det.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Använder inga transportskydd. Hästen står bättre utan.
Har endast på senskydd icg stryckkappor när vi åker till hoppträningen, men det är egentligen bara för att underlätta för min egen del.

Broddar gör jag när vi kommer fram.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Höga och välsittande. Nuv är en gammal modell från HW.

Kör inte utan skydd, så jäkla onödigt om man behöver bromsa hårt och hästen såkar trampa sig.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

När det är riktigt varmt om sommaren så slipper han skydd, eventuellt får han ha de benskydd han ska ha sedan när jag rider. Vintertid när han har brodd så får han stå ut med korta transportskydd som täcker en bit av hoven och upp till strax under knä/has. Långa transportskydd blir han förbannad på, så sådana slipper han.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inga. Så himla onödigt om man måste bromsa hårt eller om det kränger rejält och hästen inte kan parera som den skall eftersom skydden tar bort en del av smidigheten. Jag har boots vid tramprisk, ev lätta bandage om det är en med knackiga leder som vill vara varma.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inga. Så himla onödigt om man måste bromsa hårt eller om det kränger rejält och hästen inte kan parera som den skall eftersom skydden tar bort en del av smidigheten. Jag har boots vid tramprisk, ev lätta bandage om det är en med knackiga leder som vill vara varma.

Varför finns transportskydd om de är onödiga? Är de inte till för att förhindra skador? O_o

Jag använder transportskydd oavsett årstid. Höga i stadig nylon som täcker knä/has, det var visserligen ingen modell jag tittade ut specifikt, utan det var av ren händelse att jag fick tag på sådana.
Hästen trivs mycket bra i dom och står stadigt. :)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Finns hur mycket onödiga prylar som helst. Varför? För att folk köper dem såklart.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Har heller inga :p, fuxen vägrar gå på om hon har ngt på benen. Klarar inte ens av att lastas med boots.

Ska jag lasta gammel tanten så är det nog tjocka paddar som gäller, enklare att få bra passform.
I ett stall jag jobbade i så hade de dock transportskydd på väg till tävlingen och lindor med bot paddar på hemvägen. Tänker bara på hur omständligt det måste vara att linda 8 hästar på tävlingsplatsen :/.
Ett annat stall hade lindat påväg till tävlingen och naket hem om de inte stått uppstallade och har lång väg hem.

Hade gärna kunnat ha bot på hemvägen på min men åker nästan alltid själv och hon är inte direkt den som står still.

Föredrar lindor då de ger mer stöd, men transportskydd är enklare att hantera.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Kör utan på oskodda hästar. Skodda hästar har jag hellre heltäckande benskydd och boots. Transportskydd är så klumpiga.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har höga från Amigo, någon gång när det är riktigt varmt har jag haft boots + lindade ben istället. Men nu efter att ha läst diverse trådar om transportskydd börjar jag fundera på om det egentligen är bra...
Hästarna är skodda runt om så boots vill jag ha, men kanske skulle skaffa någon annan slags benskydd istället som inte blir lika varma.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inga. Erfarenheten har lärt mig att hästar skadar sig mer när de har skydd än när de inte har det. Jag har kört allt från föl till 20+-hästar och ingen har skadat sig. Längsta resan var 25 mil.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Absolut men jag ser ingen nytta med dem. Fråga tex transportbolag, hästarna åker bättre utan.

Under alla år jag åkt med häst har varit med om trampskada en gång och den skedde just pga skydden. Hästen fick av någon anledning panik och gjorde allt för att få av sig skyddet. När vi stannade låg skyddet helt söndertrampat bredvid hästen som fått ett rejält sår. Detta var höga skydd från Rambo, ingen skit.
Efter det har jag inte använt skydd och aldrig haft problem med oroliga hästar.
Min nuvarande åker en till fyra dagar per vecka så jag kör en hel del.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Delar din erfarenhet av att få skador med skydd. Hästen som numera är 20+ gjorde allt för att få av sig skydden och trampade sig själv illa flera gånger. Efter att jag slutade med skydd för en 7-8 år sen slutade hon få skador.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Ajdå. Huvudsaken hästen inte skadar sig. Skulle min häst reagera lika som den hade jag också tagit bort skydden.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Grejen är att man inte kan veta förrän det är för sent, därför chansar jag inte.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag hatar stora klumpiga transportskydd, min häst hatar dom också och risken att hon skadar sig är större med än utan.
Jag har provat och hon står bara och sparkar mot skydden och försöker få av dom under hela transporttiden:crazy:

Jag har vanliga senskydd fram med bots runt om, samt höga strykkappor bak.
Alt är att jag lindar och har boots runt om oftast om jag ska åka på träning och hon ska ha lindor.
Då står hon still släpet utan att sparka mot skydden=)

Tycker hästen om höga skydd så är det ju super=)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Senskydd och boots eftersom hästen avskyr "riktiga" transportskydd och stökar för att få av sig dem.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
751
Senast: LenaH
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
382
Utrustning Vad har ni för Betesreducerare till era mini shettisar? Vill ha en till min lilla för att kunna använda om gräset i skogshagen växer på...
Svar
2
· Visningar
167
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp