Vilka transportskydd och varför?

Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har flera olika av nån anledning... Lamicell, Amigo, Bucas och Mark Todd. Amigo-skydden använder jag mest, de är inte så tjocka och känns väldigt smidiga.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Mina har lindor och boots.

Jag har tvärt i mot andra här en häst som skadade sig vid ur lastning utan skydd, lastade av för hältutredning på klinik men blev till att vet fick sy den gången.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Kl

Ang att hästen inte gillar skydden är ju dock inte ett argument om man aldrig lärt hästen acceptera dem. Precis som man oftast får lära hästen att det är ok med bett, sadel, benskydd, täcke, att sitta fast osv får man självklart lägga ner tid på att lära hästen bära transportskydd. Att sparka för att få av dem är aldrig ok i normalläget vilket nog alla hästar reagerar med att göra i början.

Sen förstår jag självklart att om man inte lyckas få hästen att acceptera dem hellre kör med annat eller utan. Jag ville bara poängtera att bara för att hästen första gången med transportskydd stökar så betyder det inte att den inte kan ha dem :-)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har sett skitläskiga skador utan skydd och med oskodda små lätta unghästar. För mig är transportskydden en lika stor del i att lära sig åka släp. Jag reflekterar inte över skydden utan de är bara på och ingen av alla passerande ponnyer har annat än accepterat det.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Min häst som fick spelet var van vid skydd, hade åkt med dem ett antal gånger innan utan problem. Men denna gång hände något och efter det åkte han aldrig mer med skydd och stod som ett ljus varje resa.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Precis som det kan hända något när man binder dem, rider dem osv osv. Men självklart väljer man själv det som känns minst riskfyllt! Ville bara inflika att det nog är få hästar som varken accepterar eller gillar transportskydd bara sådär :-)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inom travet och galoppen har hästarna sällan eller aldrig transportskydd. OCh det är hästar som verkligen åker mycket. Och oftast är de lättlastade med.

Att en ponny som är uppklädd från tårna och uppåt många gånger inte vill bli lastad har jag förståelse för. Det har ju blivit varmt och kliigt redan inan den ens kommit i närheten av trailern...

Min uppfattning är att det finns så gott om transportskydd just för att de säljer precis som schabrak. Folk älskar att klä upp sina hästar när de skall iväg. Ju mer man har av sådan utrustning desto högre status. Fashion before function...
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Inom travet och galoppen har hästarna sällan eller aldrig transportskydd. OCh det är hästar som verkligen åker mycket. Och oftast är de lättlastade med.

Att en ponny som är uppklädd från tårna och uppåt många gånger inte vill bli lastad har jag förståelse för. Det har ju blivit varmt och kliigt redan inan den ens kommit i närheten av trailern...

Min uppfattning är att det finns så gott om transportskydd just för att de säljer precis som schabrak. Folk älskar att klä upp sina hästar när de skall iväg. Ju mer man har av sådan utrustning desto högre status. Fashion before function...

Japp. Mina erfarenheter kommer från många år i travsporten. Lätta bandage för att hålla lite värme på leder som behöver, inget mer. Ev neoprenboots eller hovfiltar om man är orolig för tramp.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Galoppen har jag ingen aning om men i travet jo då samma som jag har lindor och boots
i alla fall dom trav stall runt åby jag har jobbat i.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Kl

Ang att hästen inte gillar skydden är ju dock inte ett argument om man aldrig lärt hästen acceptera dem. Precis som man oftast får lära hästen att det är ok med bett, sadel, benskydd, täcke, att sitta fast osv får man självklart lägga ner tid på att lära hästen bära transportskydd. Att sparka för att få av dem är aldrig ok i normalläget vilket nog alla hästar reagerar med att göra i början.

Sen förstår jag självklart att om man inte lyckas få hästen att acceptera dem hellre kör med annat eller utan. Jag ville bara poängtera att bara för att hästen första gången med transportskydd stökar så betyder det inte att den inte kan ha dem :-)

Min häst har inga problem med skydd och tjocka paddar av alla dess slag, förutom när hon ska lastas :p. inget får röra hennes små tossor när hon ska gå in i lådan.
Har åkt med senskydd ngn gång men hon lyckas skada sig nästan varje gång.

Så hon åker naken :p för hennes eget bästa. Visst kan man klä på henne transportskydden när hon är i transporten men vågar faktiskt inte ha på ngt under färd.

Beviset för att hon vägrar boots till och med fick vi när vi skulle lasta en av dom första gångerna, försökte få på henne i en halvtimme. Hon satte inte en hov på rampen, tills jag tog av bootsen och då skuttade hon snällt upp och stod som ett ljus. :D

Så ibland är det bäst att ge upp och låta hästen bestämma :p
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Tack alla för svaren. Nu har jag mer kunskap om för och nackdelar med transportskydd.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har använt mig av höga transportskydd ytterst få gånger. Då har det varit om vi skulle åka längre sträckor och hästen garanterat inte irreterar sig på skydden. Jag har mest haft yngre hästar och då har jag lindat+boots eller bara vanliga benskydd/ingenting om hästen är snäll eller ovan vid att ha grejer på benen. Jag vet att den hästen jag har nu inte skulle klara av att ha transportskydd utan en längre invänjning, han "rycker" med benen när han får unghästbakskydd på sig :meh: . Skulle inte kännas så säkert med en häst som försöker sparka av sig sina transportskydd när man kör ;)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Lindar med långa paddar ner till hoven fram och vanliga stallbandage plus boots bak. Har jag en häst som är stissig på nya platser och jag inte vill hålla på med att få av benlindor så kör jag med höga stabila transport, skulle inte köra utan skydd på skodda hästar. (Travarna jag håller på med åker också med lindor, inga nakenåkare där inte)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

KL

Höga mjuka transportskydd bak, bara boots fram... Eller lindade vid längre resor för att hålla fallor borta...

Var med om em rätt otäck händelse för inte alls längesen dör jag och hästägare tackar gudarna för att hästen var ordentligt lindad bak då hästen troligtvis inte haft några senor kvar på bakbenen om den varit naken om dem...
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Oskodda hästar kör jag alltid utan skydd.
Skodda kör jag lite olika beroende på balans och hur rörliga de är.
Min gamling tex är breeeed, korta ben som sitter långt ifrån varann. Han har utmärkt balans och är markbunden. Han slår inte på sig.
Så han är utan.
Men en del andra vill jag ha skydda lite. Då har de isf boots och senskydd fram. Lindor har jag haft en del med. Men senskydd och boots är simplare att dra på och hålla rena.

Transportskydd anser jag vara skit. De hindrar hästarnas rörelser, är varma och obekväma öht.

Jag har jobbat på travet. Då körde vi alltid utan. Har aldrig varit med om skador. Och man körde absolut inte utan pga lathet eller okunskap. För nog fasen lindades de hästarna till natten, under träningspass eller då det kunde behövas. Man gjorde det man visste funkade. Och där har de vana av att transportera hästar.

Jag arbetar idag med en del problemlösning och lastningar. Då får man ofta frågan om vilka skydd som är bäst. Jag säger samma som jag sagt ovan.
Och det vet jag att de flesta andra proffs gör med.
Vissa transportfirmor vägrar köra hästar med transportskydd just för att de varit med om så mycket skit pga dem. Däremot får man ha boots och senskydd.
Lindor rekommenderar jag inte heller iom att alla inte kan linda så det sitter, även om man tror det.

De som kör med transportskydd är ofta en viss typ människor. Jag möter rätt många i jobbet. Det finns en del gemensamma nämnare. Och det är oftast inte rutin eller att de är proffs.;)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

De som kör med transportskydd är ofta en viss typ människor. Jag möter rätt många i jobbet. Det finns en del gemensamma nämnare. Och det är oftast inte rutin eller att de är proffs.;)


Och vad var det för ett otrevligt uttalande? Vad vet du om andra och deras hästar? :wtf:

Tänkte egentligen inte svara på ett så dumt & korkat inlägg då jag inte tar åt mig och har en häst som går rätt på transporten och i stort sett lastar sig själv, trots klumpiga transportskydd som sitter riktigt illa och bara förstör för henne! ;)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

KL
Sen kan man ju inte undvika allvarligare skador med transportskydd. Jag har kört både 60 och 40 mil helt utan skydd.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Fast ser man till hur proffsen gör så är det ju ett helt riktigt uttalande.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
751
Senast: LenaH
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
382
Utrustning Vad har ni för Betesreducerare till era mini shettisar? Vill ha en till min lilla för att kunna använda om gräset i skogshagen växer på...
Svar
2
· Visningar
167
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp