Vilka transportskydd och varför?

Sv: Vilka transportskydd och varför?

Vad jag vet om andra och deras hästar?
En hel del iom att jag dagligen möter x antal då jag arbetar med "andra och deras hästar".

Utöver det så är flera av mina vänner och bekanta även de i branchen.
Utöver det så har jag utbildats av de som varit i branchen betydligt längre än mig.
Vi pratar alla om sånt. Och alla ser vi samma mönster.
Så det är inget jag dillat ihop själv.

Det finns många saker som KAN gå bra, hela hästarnas liv.
Sen finns det saker man kan göra för att slippa chansa.

Det finns många saker som människor som har en egen häst och på sin höjd haft någon eller några till innan. Det finns en hel del mönster som man kan se i det som inte stämmer överens med hur en människa som arbetat i hästbranchen eller haft många, många hästar sköter saker/hästarna.
Transportskydd är en grej som oftast används av de som inte haft 55 egna hästar eller arbetat 55 år i branchen.
Och det beror inte på lathet eller snålhet. Utan just för att man vet hur hästar funkar och vad som är viktigt.
Man vet att i transport är det viktigt att de kan balansera sig. Och de där stora skydden stör deras rörelser. Och man vet att för ett flyktdjur är det av STOR vikt att de inte upplever att de inte kan röra sig fritt.
Man vet att det i trailers oftare är för varmt och för dålig ventilation än tvärtom.

Man har också vett nog att inse att snygghet inte är viktigare än funktion.
Varför skulle man vilja ha något som begränsar ens rörelser på sig om man nu inte ens förstår att uppskatta skönhet(så som hästar funkar)?
Att de sen är snälla nog att inte stöka när vi utsätter dem för diverse saker tycker jag inte behöver betyda att det är fritt fram.
Men jag vet att vi inte delar åsikt kring prylar på häst. Graman tex ser jag ingen vits med. Och förbygel för att klättra lite under ngt pass.. Nej.. Det är inte min grej.

Jag tycker också om snygga prylar. Men jag försöker begränsa mig lite i vad jag kränger på dem. De måste kunna röra sig iaf.
Och gärna få vara så svala det går för att undvika obehag och späda på klaustrofobin.
Spec då de utsätts för en massa märkliga och för dem onaturliga moment i lastning/körning.

Vill man hålla på med en massa onödiga prylar så kör på..
Men jag tycker som sagt att de måste få röra sig. Spec då man i en transport tar ifrån dem så mycket annat.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag ser vad du skriver och håller med dig i en hel del. Men samtidigt, om min häst som åker tryggt, lastar sig själv & inte öht visar något obehag av skydden som sitter riktigt bra, varför är det då fel att vilja skydda henne? :)

Jag älskar prylar men skulle ALDRIG klä på henne något för att jag tycker att det är snyggt om det eventuellt kan vara/är dåligt för henne! Det vill jag göra klart! Den utrustningen hon bär är av en tanke för hennes skull, inte för mitt öga.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag tror absolut att man har funderat kring val av utrustning. Man har inte transportskydd BARA för att de är snygga. Utan just för att man också vill skydda.

Men det är inte det bästa valet för det. För man har baserat det valet på lite halvsanningar.

Man kan dra en liknelse till de som tror att en graman eller gummisnodd utbildar hästen i dressyr.
Det tror man bara för att man har för lite info om vad dressyr innebär.
De flesta vet dock att det krävs mer än bara sänka huvudet för att tex rida piaff.
För vi får undervisning i ridning i Sverige i de allra flesta fall.
Men i lastning tar de flesta ingen som helst undervisning från proffs.
Men ändå ska man kunna veta allt man behöver för att fatta informerade beslut.
Det man kan om lastning etc har man lärt sig av sin granne eller sin tränare som är utbildad i RIDNING.

Precis som man inte går till en hjärkirurg om man har ett avslitet ledband i fotet eller till hovslagaren om hästen har ögonproblem så bör man ta hjälp av lastfolk för att lära sig sånt.
Så man förstår hur man gör saker säkrast.

Och transportskydd ÄR inte säkrast. Jag har tom för mig att jag läst studier på det där för en massa år sen.
Man kan absolut skydda hästarna! Men det finns bättre skydd!
Tex boots och till det senskydd fram och höga strykkappor bak.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Men snälla, snacka om Miss i know it all attityd här! Hjälp! :meh:
Orkar knappt läsa allt du skriver men jag står fortfarande fast vid att vid långa resor är det utmärkt med tjockare skydd och när vi ska träna har vi endast boots och "dagens" skydd då det gäller kortare resor.

Detta fungerar utmärkt på min häst.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har ett par från catago som sitter som berget och rör inte på sig en millimeter vad som än händer! :D Ska man ha transportskydd tycker jag man ska ha ett par som sitter ORDENTLIGT, de får inte åka ner eller störa för då är de bara ivägen och då tycker jag lindor+boots är bättre, alt utan vid unghästar som inte är vana vid skydd och oskodda!

Angående hur proffsen gör kan jag säga att de stall jag varit och/eller jobbat i har alla ALLTID haft skydd på (dock rejäla, BRA skydd), och det är stall med människor som hållt på i många många år som har väldigt mycket hästar, både i hopp och dressyr som går höga klasser.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag köpte ett par transportskydd till min Islandshäst för ett par dagar sedan. Hon är 4 år gammal, och vi har nyligen börjat lastträna henne regelbundet. Idag provade jag transportskydden för första gången, och de satt bra på henne. Hon var prima duktig, och de var bara de första stegen som var lite "knepiga" med väldigt höga och bredbenta lyft. Men efter ett par steg så gick hon med dom som att hon inte hade gjort något annat.

Jag tänker att det borde vara ett bra skydd, för en häst som är van vid dem och accepterat transportskydden.

Men det har absolut varit lärorikt och intressant att läsa igenom Eran åsikter.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Håller med om allt och tillägger att transportbolagen vägrar ta hästar med skydd. Just för att skaderisken ökar med skydd.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Kör på vanliga lindor :) Funkar på nästan alla hästar jag har ägt, och dessutom fasansfullt snyggt :D
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

*KL*

Amigos. Sitter bra, lätta att ta av/på, glider inte, lätta att tvätta. Mjuka men ändå skyddar de, mjukheten gör de bekvämare. Ja och så är de snygga och matchar övrig utrustning med.

Ang diskussionen med transportskydd eller ej. Så så länge hästen accepterar dem ser jag ingen nackdel med det. Jag har dessutom en häst som INTE är förtjust i lindor/boots bak, så i hans fall skulle skydd + boots innebära högre skaderisk då han skulle stå och kicka. Han gillar inte lindor alls, fram går bra om han leds/åker/rids etc, men står han i box eller hage sliter han loss dem fram. Och som sagt kickar bak. Han är så oförtjust i lindor att han är en av få hästar som slapp bandage efter att ha opererat bort en benbit i en kotled. Första dagarna hade han kompress och ett varv vetrap bara. Resten av tiden hade han sprayplåster.

Däremot hästar som ogillar skydden, självklart slipper de. Det handlar ju om att ge just DEN hästen en fungerande lösning. Men accepterar de villigt transportskydd väljer jag det. Enklast och snabbast för alla inblandade =)

Jag kör oskodda unghästar utan skydd dock, jag vet det är en risk (räcker de slinter på sidan av rampen etc), men där anser jag just att skydd (oavsett typ) är en större risk. Även om de accepterar skydden, så de har sjå med att balansera osv i början och då kan de slippa fundera över saker på benen med)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har Pessoas transportskydd, tycker de är jättebra.
De är tjocka och stadiga med 3 stora kardborrespännen, tycker inte om de som har för många.
De är förstärkta nertill och dessutom är de väldigt snygga :)

Jag använder transportskydd som en billig försäkring om något skulle hända, har hellre trasiga transportskydd än trasiga ben.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

KL

Har fraktat häst tvärs genom Europa. Efter första etappen lastade jag ut en nervös, spänd och stapplig häst som stått och vevat i släpet, så resterande tusentals kilometer fick hon åka helt utan, både i släp och buss.

Don efter behov - jag lastar oftast med det hästen sen ska tränas i + boots, är de skodda med brodd så vanliga neopren/ridskydd runtom + boots. Oskodda hästar som inte är drulliga av sig kan åka helt naket. Bättre att de står still i släpet än att de börjar sparka med benen för att de blir SVETTIGA under skydden!
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag använder ett par höga transportskydd från bucas. Mest för att han är så fruktansvärt klumpig och hade det hos förra ägaren då det fungerade bra. Han har dessutom ett stort ärr över benet som går ner som en spricka i hoven pga att han under en tävling med förra ägaren stod i transporten utan skydd, dumma häst!
Min andra häst kör jag med vanliga senskydd då vi ska åka kortare sträckor annars åker han bara i boots.
Man får ju känna av hästen, kör helst utan men mest för att det är så fruktansvärt jobbigt när man står där själv och ska dra av och sätta på dem. Aldrig att jag ställer hästen i en transport för att någon säger att hästar åker bäst utan skydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Har de skydd jag tänkt rida med, vanligen lindor, och boots. Hästen gillar inte stela skydd, sen är det ett moment mindre att mecka med väl framme på tränings- el tävlingsplatsen.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

På mitt gamla sto använder jag alltid höga skydd även om vi bara åker 10 min till ridhuset.. Anledningen: Hon slår upp sår på hela benen om hon åker utan, skaver haserna mot lämmen och väggen/sidoväggen fast hon åker brett, hon trycker sig bakåt och ställer sig brett med bakbenen så hon får stöd av vägen/lämmen. Det är ett fullblod som mer än ofta skadar sig själv även om det inte finns något att skada sig på. Hon har en ovana med att veva med frambenen när hon äter och åker transport och ofta sparkar hon sig själv då, speciellt då i transporten när det svänger och är mer "ostabilt" än när hon står i boxen :) Annars så får hästarna åka utan om dom klarar av det :)
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Oskodda hästar åker utan transportskydd, skodda hästar har transportskydd där de är skodda.

Gamlingen hade höga skydd från Mark Todd, de yngre gillar inte dem riktigt så de har låga "sladdriga" från Börjes. Har jag inte skydd av någon anledning så kör jag med boots + lindor. Funkar bra.

Skickar jag häst med lastbil åker de utan skydd.
 
Sv: Vilka transportskydd och varför?

Jag har en billig modell från Hööks, Showmaster. De är korta och slutar under knät. Däremot är de kraftiga och tjocka, enda jag kan klaga på är att sömmarna som håller fast kardborret är klena och på ett skydd lossnade fästet första gången jag åkte med henne.

Jag köpte dem för att ha nåt, ville inte ha några dyra då vi åker så sällan och inte precis sliter ut dem. Köper väl nya när de här går sönder. Min häst står snällt men jag vill ha skydd ändå, hon störs inte av dem så hon kan lika gärna stå med som utan. Har boots under för säkerhets skull, speciellt då hon har brodd.
Varma sommardagar och vi åker en längre bit kan hon stå med ridskydden, då neopreneskydd med plastskål.

Ska hon åka långt får hon stå utan. Men då åker hon ju lastbil.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka transportskydd och varför?

kl

Lilla hästen brukade åka med korta transportskydd, denna höst har han dock åkt med endast boots bara för säkerhets skull ifall han skulle råka trampa på sig, står som ett ljus så egentligen kan han åka utan också.

Stora hästen åker med padd+lindor/neoprenskydd + boots. Han åker kanske 1 gång om året och är ganska klantig, får småsår för jämnan och trampar jämt på sig själv bak så han får alltid ha något på benen iallafall.

Jag tycker om smidiga skydd, helst boots och någon form av skydd till om hästen behöver skydd, annars bara boots, svalt och smidigt och det gör inget om man promenerar runt i dem utanför släpet eller sådär, bök att behöva ta av och på osv. Jag är lite lat och bekväm av mig :D
 

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
751
Senast: LenaH
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vår nya tvättmaskin kom idag och nu håller vi på och ska försöka installera den. Det tog snabbt stopp. På baksidan sitter det någon typ...
Svar
1
· Visningar
382
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp