Vilka vägar finns det att gå - unghästutbildare

oceanoverhead

Trådstartare
Jag skulle hemskt gärna vilja hålla på med att utbilda unghästar i framtiden, men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå för att först och främst utbilda mig själv. Ett alternativ jag har är att söka in på hippologen och inrikta mig på unghäst-utbildningen där. Men om jag inte kommer in där eller bestämmer mig för att gå något annat, var kan jag då vända mig? Antar att inte alla som rider in andras unghästar har gått hippologen i 3 år, så hur tror ni att de har gått till väga?:)

Sen överhuvudtaget, så är ju utbildning av hästar tyvärr ingenting som man lär sig på ridskolan och då syftar jag mer på tillridning av häst. Var är alternativen där egentligen, när det gäller att få kunskap för en sån sak?

Uttrycker jag mig otydligt så får ni bara be mig att förtydliga.:) Mina tankar brukar egentligen vara lite för vimsiga för att bli förstådda på papper.;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka vägar finns det att gå - unghästutbildare

Hej!
Jag har ingen aning om vilka formella utbildningar som finns, men hippologen verkar väl rimligt. Och jag tror inte du ska sika på kortare utbildning än så.

Hur man skaffar sig erfarenhet och kunskap nog för "tillridning"? Tja, det gäller väl att få tag i hästar med problem och träna sig. Jag inbillar mig att det är ett riktigt slit innan man kan börja tjäna pengar på "tillridning" och unghästutbildning, för man måste nog skaffa sig ett "namn" innan det kommer så många kunder.

´Personliga kontakter är nog vägen att gå - om du är duktig så vet din kompis om det och kan tipsa sina bekanta osv.
Annars kan man säkert kontakta någon beridare och försöka få in en fot hos dem och jobba, slita upp sin kunskap och arbeta upp sitt namn.

Spännande idé om framtida jobb!
Tror som sagt att det är ett riktigt "hästjobb" att göra sig ett namn och börja tjäna pengar på det.
Jag skulle personligen aldrig lämna bort någon av mina hästar för utbildning eller "tillridning" hos någon som inte var väl renommerad eller meriterad eller som jag själv har god kännedom och därifrån stor respekt för, och jag misstänker att de flesta hästägare tänker likadant.
 
Sv: Vilka vägar finns det att gå - unghästutbildare

Hej, och tack snälla för kloka råd och synpunkter! Det är till stor hjälp!...:)

Är det någon som har gått eller vet hur det fungerar med unghästutbildningen på Strömsholm och Flyinge förresten? Som jag förstått det, så verkar det finnas två vägar- Att gå hippologen 3 år och där i tredje året inrikta sig på unghästar. Eller att gå YH- Unghästutbildningen på flyinge som istället är två år. Men vad är egentligen skillnaden på dessa två vägval?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Efter en riktigt dålig period i livet med att inte veta vad jag ska göra med livet och tänker jag försöka satsa på ridlärare level 2...
Svar
7
· Visningar
2 629
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 442
Senast: Avalbane
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 158
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp