Inte gå på förälders bröllop?

Avalbane

Trådstartare
Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är glad för deras skull och hoppas det blir en trevlig dag.

Datumet i fråga är jag bokad för jobb. Ett jobb jag sett fram emot i flera månader, min morot för att komma upp ur sängen vissa dagar... Jag hade säkerligen kunnat få någon annan att hoppa in för mig, men jag vill inte. Hade jag inte haft jobb inplanerat hade det varit självklart att jag skulle åka, för deras skull.

Jag har dock bestämt mig för att inte gå.
Jag känner mig som ett svart får. Jag är oroad över hur det hela ska tas. Hur förbannade kommer dom bli på mig. Hur mycket skitsnack kommer det bli bakom min rygg, som jag säkert kommer få höra livet ut. Väljer jobb över familjen.

Jag har full förståelse att det kommer tas på fel sätt. Att det kan ses som ett ställningstagande mot mammas “nya kille”.


Till saken hör att vi inte har samma närhet sen mina föräldrar skildes åt för över 15 år sen. Jag bor idag över 30 mil bort och vi brukar träffas när jag är i hemstaden några gånger om året men främst träffar jag då pappa och hans sida av släkten av flera anledningar.

Jag har flera gånger fått höra bakvägen, genom mina syskon bland annat, hur den framtida mannen tycker jag gjort mycket fel i livet, om besvikelse, hur mamma är ledsen på mig, speciellt sedan jag valde att bo hos pappa som 12-åring osv.
Aldrig har dom pratat direkt med mig.

Under uppväxten har jag försökt hålla kontakten uppe, men efter att ingen svarat när jag ringt flertal gånger mm, gav jag tillslut upp. Mamma och hennes nya har inte hälsat på mig någon gång sedan jag flyttade för 10 år sedan.

Jag fick även frågan om jag kunde tänka mig att fotografera under bröllopet. Kom att tänka på mig då jag brukar fotografera med systemkamera i princip.Varför inte fotografera är kul. Och bröllop varför inte. Det var inte officiellt ännu när jag fick förfrågan, inbjudan skulle skickas veckan därpå. Där och då lät det trevligt men satt i bilen och kunde inte dubbelkolla datumet.

Jag känner inget inför bröllopet. Det blir säkert trevligt och få träffa alla, men sen då? Visst det är mamma som gifter sig, jag bör vara där. För mig räcker det inte. Jobbet väger över i nuläget.

När jag häromdagen pratade med sambon, efter att jag bröt ihop på vägen hem från jobbet, frågade han mig om vad JAG egentligen vill göra. Gör det någonting om dom pratar bakom ryggen på mig? Vad är det värsta som kan hända?
Och utifrån hur tankarna gått vet jag svaret.

Efter att jag verkligen bestämt mig för att inte gå känns allt bättre. Ett lugn har tillslut lagt sig.

Nu ska jag bara ta det där samtalet med mamma. Om hur jag tyvärr måste jobba för att ingen annan kan. Förhoppningsvis förstår hon mig eller så blir det kaos…

Jag vet att detta kan ses som ett svek. Att jag inte ska vara egoistisk i deras glädje.
Jag behöver bara höra från annat håll att jag inte behöver vara orolig och att allt kommer bli bra.

Någon annan som gjort något liknande val eller kommer jag att ångra mig över beslutet?
 
@Avalbane: Jag har brutit med ena sidan av min släkt för de beter sig som rövhattar mot mig (inte alltid i ärlighetens namn men tillräckligt ofta). Visst, jag hälsar om jag ramlar på dem på stan men inte mer än så.

Bara för att man delar blod så måste man inte göra en massa saker. Det hade väl varit en sak om ni hade en väldigt nära relation men då tror jag att du själv hellre skippat jobbet för att vara med, just för att du ville det. Som det är nu hade jag inte haft en dutt dåligt samvete om jag var du.

Men visst, skitsnack kan det säkert bli. Dock säger det mer om dem som snackar skit än om dig...
 
Besviken för saker som att du valde att bo hos pappa när du var 12? Inte okej från en förälders sida tycker jag.

Jag tror att det blir skitsnack om du går och det blir skitsnack om du inte går. Så där spelar det ingen roll vad du väljer det kommer oavsett inte bli bra. Jag rekommenderar att du gör det sim DU kommer må bäst av.

Ingen fan av lögner men ibland när det gäller folk så kan det vara bästa utvägen. Du kan inte säga att du har något annat som kommer accepteras bättre av familjen än jobb du behöver fixa/gå på det datumet. Jag brukar dra med sånt om det är en person som inte tar ett nej när dom vill ha hjälp med något å aldrig hör av sig annars eller kan tänka sig hjälpa mig när jag behöver hjälp. Jobbar på att säga nej å riva i när folk kommet med följdfrågor angående saker dom inte har att göra med.
 
Jag tycker det låter som du bör jobba. Och även om jag generellt förespråkar ärlighet så kan jag tycka att vuxna barn är ursäktade en lögn eller två när det gäller föräldrar. Det utifrån att jag inte tycker att föräldrar har någon rätt att lägga känslomässigt tryck på sina barn.
Så om det skulle underlätta relationen så avböj fotouppdraget (så att de fixar en annan fotograf) Och sen bli "sjuk" Och gå till jobbet.
 
Med tanke på att det inte har varit så intressant att ha någon kontakt från deras sida (om jag fattade rätt), så hade jag inte ens funderat på att prioritera deras bröllop. Jobba du istället. Det behöver du inte ha ett uns dåligt samvete över
 
Med tanke på hur du beskriver relationen till din mamma och hennes blivande make så tycker jag att det är helt okej att avstå bröllopet. Förmodligen lär det snackas skit, ja, men det har det ju redan gjorts för mindre "elaka" saker du gjort, så det är knappast något att bry sig om. Folk som är benägna att prata bakom andras ryggar gör det gärna för minsta lilla.

Rent krasst så har du faktiskt en bra anledning att inte gå där, för vem vill gå på en tillställning anordnad av några som ändå behandlat en som skräp? Bara för att man är släkt så ska man inte acceptera vad som helst. Men om du tror att det kommer bli mycket tjafs om du säger rakt ut att du ska jobba istället så kanske det kan vara på sin plats att dra en liten vit lögn om varför du inte kan komma på bröllopet.
 
Ptja, jag umgås ganska sporadiskt med stora delar av min familj.

Blod är inte alltid tjockare än vatten och det är definitivt inte värt att slösa sin energi på att försöka upprätthålla en relation som inte ger något positivt.

Jag hade bara sagt att jag var uppbokad på jobb och inte kan backa ur det såhär i efterhand.

Förslaget att be att få fira dem med tex en middag senare är bra och kanske kan motverka eventuella åsikter om ställningstagande. Om du vill fira dem alls.

Jag gick inte på min systers bröllopsmottagning (vigseln var endast inför vittnen) för hon valt en så knasig tid en veckodag.
Jag jobbade och anträngde mig väl inte over hövan för att komma loss. Tyckte att väljer man en sådan tid s¨räknar man med att inte alla kan.
Nu blev hon mig veterligen inte sur för det och vi har samma kontakt som innan dvs lite sporadisk.

Om din frånvaro kommer att ses som ett ställningstagande när du faktiskt ska jobba, då tycker hade i alla fall jag blivit förbannad och tyckt att de kan vara utan mig tills de tar sitt förnuft till fånga och beter sig mer vuxet.
 
Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är glad för deras skull och hoppas det blir en trevlig dag.

Datumet i fråga är jag bokad för jobb. Ett jobb jag sett fram emot i flera månader, min morot för att komma upp ur sängen vissa dagar... Jag hade säkerligen kunnat få någon annan att hoppa in för mig, men jag vill inte. Hade jag inte haft jobb inplanerat hade det varit självklart att jag skulle åka, för deras skull.

Jag har dock bestämt mig för att inte gå.
Jag känner mig som ett svart får. Jag är oroad över hur det hela ska tas. Hur förbannade kommer dom bli på mig. Hur mycket skitsnack kommer det bli bakom min rygg, som jag säkert kommer få höra livet ut. Väljer jobb över familjen.

Jag har full förståelse att det kommer tas på fel sätt. Att det kan ses som ett ställningstagande mot mammas “nya kille”.


Till saken hör att vi inte har samma närhet sen mina föräldrar skildes åt för över 15 år sen. Jag bor idag över 30 mil bort och vi brukar träffas när jag är i hemstaden några gånger om året men främst träffar jag då pappa och hans sida av släkten av flera anledningar.

Jag har flera gånger fått höra bakvägen, genom mina syskon bland annat, hur den framtida mannen tycker jag gjort mycket fel i livet, om besvikelse, hur mamma är ledsen på mig, speciellt sedan jag valde att bo hos pappa som 12-åring osv.
Aldrig har dom pratat direkt med mig.

Under uppväxten har jag försökt hålla kontakten uppe, men efter att ingen svarat när jag ringt flertal gånger mm, gav jag tillslut upp. Mamma och hennes nya har inte hälsat på mig någon gång sedan jag flyttade för 10 år sedan.

Jag fick även frågan om jag kunde tänka mig att fotografera under bröllopet. Kom att tänka på mig då jag brukar fotografera med systemkamera i princip.Varför inte fotografera är kul. Och bröllop varför inte. Det var inte officiellt ännu när jag fick förfrågan, inbjudan skulle skickas veckan därpå. Där och då lät det trevligt men satt i bilen och kunde inte dubbelkolla datumet.

Jag känner inget inför bröllopet. Det blir säkert trevligt och få träffa alla, men sen då? Visst det är mamma som gifter sig, jag bör vara där. För mig räcker det inte. Jobbet väger över i nuläget.

När jag häromdagen pratade med sambon, efter att jag bröt ihop på vägen hem från jobbet, frågade han mig om vad JAG egentligen vill göra. Gör det någonting om dom pratar bakom ryggen på mig? Vad är det värsta som kan hända?
Och utifrån hur tankarna gått vet jag svaret.

Efter att jag verkligen bestämt mig för att inte gå känns allt bättre. Ett lugn har tillslut lagt sig.

Nu ska jag bara ta det där samtalet med mamma. Om hur jag tyvärr måste jobba för att ingen annan kan. Förhoppningsvis förstår hon mig eller så blir det kaos…

Jag vet att detta kan ses som ett svek. Att jag inte ska vara egoistisk i deras glädje.
Jag behöver bara höra från annat håll att jag inte behöver vara orolig och att allt kommer bli bra.

Någon annan som gjort något liknande val eller kommer jag att ångra mig över beslutet?

Jag har skippat både familj och vänners diverse bröllopp, dop och begravningar. (Redan innan jag flyttade till andra sidan jordklotet).

Jag har ingen ågren över detta. Det intresserar mig inte helt enkelt. Jag tror de flesta har mer att tänka på och dela med, med de som ÄR där än att tänka på mig öht en sådan dag. :)

Har missat:
Morfar, farmor, farfars och farbrors begravningar.
Mina halvbröders barns dop (missat 4 av 5)
Min helbrors ena barns dop (av 2)
Mammas bröllopp
Pappas bröllopp
Diverse vänners bröllopp och dop. Aldrig gått på nåt

Åkte med sambo från Australien dock för att vara med på helbrors bröllopp förra året.
Har även varit på 2 dop (helbror och en halvbror)
Samt 2 begravningar. Min pappas kusin. För min pappas skull, inget annat. Dom var väldigt nära och min pappa var där när kusinen dog...
Den andra var min mormor som var den första att gå bort av mina mor och farförräldrar
 
Jag är som vanligt tvärtemot...
MEN JAG TYCKER INTE ATT TS GÖR FEL! Var och en väljer själv.

Om jag blir bjuden på min mors bröllop, skulle jag gå, även om hon gifte sig med en get.
Kan min närvaro förgylla hennes dag, så skulle jag givetvis göra det för henne.
Jag glädjs gärna med andra, släkt och vänner. ÄVEN om jag inte älskar dom alla....
Nu vet vi ju inte alla detaljer om TS förhållande till sin mamma med "bihang" så jag kan bara utgå från MEJ SJÄLV. Men jag skulle känna mej jäkligt ogin om jag valde bort Mors bröllop för ett jobb? De samvetet har inte jag.
TS hoppas att de inte blev kaos, och att du slipper skitsnack. Ditt val är ditt val. Va stark i det.

* Jenny *
 
Jag är som vanligt tvärtemot...
MEN JAG TYCKER INTE ATT TS GÖR FEL! Var och en väljer själv.

Om jag blir bjuden på min mors bröllop, skulle jag gå, även om hon gifte sig med en get.
Kan min närvaro förgylla hennes dag, så skulle jag givetvis göra det för henne.
Jag glädjs gärna med andra, släkt och vänner. ÄVEN om jag inte älskar dom alla....
Nu vet vi ju inte alla detaljer om TS förhållande till sin mamma med "bihang" så jag kan bara utgå från MEJ SJÄLV. Men jag skulle känna mej jäkligt ogin om jag valde bort Mors bröllop för ett jobb? De samvetet har inte jag.
TS hoppas att de inte blev kaos, och att du slipper skitsnack. Ditt val är ditt val. Va stark i det.

* Jenny *
Fast jag tycker inte det låter som TS väljer bort pga jobb? Det låter ju som det beror på en hel del andra saker såsom relationen och andra knepigheter genom åren......
Relationen med familjen/ föräldrar kan vara riktigt komplicerad.
 
Jag skulle säga till min mamma att det är fel datum, att jag gärna kommer men att jag inte har möjlighet alls just det datumet.

Vill man att ens barn ska komma tycker jag att man kollar med dem vilket datum som passar, inte bara förutsätter att andra har möjlighet att anpassa sig.
 
Jag skulle säga till min mamma att det är fel datum, att jag gärna kommer men att jag inte har möjlighet alls just det datumet.

Vill man att ens barn ska komma tycker jag att man kollar med dem vilket datum som passar, inte bara förutsätter att andra har möjlighet att anpassa sig.
Jag tycker inte alls att TS mamma ska behöva kolla om hennes planerade bröllop passar gästerna. Det är hennes dag.

Likaså tycker jag inte att du ska behöva känna dig tvungen att gå TS.
 
Jag tycker inte alls att TS mamma ska behöva kolla om hennes planerade bröllop passar gästerna. Det är hennes dag.

Likaså tycker jag inte att du ska behöva känna dig tvungen att gå TS.

Visst är dte hennes dag, men vill man att någon speciell person ska komma är det bäst att kolla upp om denne kan det datumet man tänkt sig. Annars får man ju räkna med att personen kan vara inbokad på annat.
 
Jag håller med @Görel att om din mamma tycker att det är superviktigt att du är där, kunde de kollar innan, särskilt om de vill att du ska fotografera att datumet passar. Jag tycker att det är helt upp till dig om du vill gå eller inte. Finns det folk som snackar skit kommer de hitta anledningar att göra det oavsett om du går eller inte. Jag har ett omvänt problem - folk som förväntar sig bli bjudna på mitt bröllop som jag inte alls har lust att bjuda in.. Det där med bröllop är känsligt och knepigt, men man får göra det som känns bäst för en själv.
 
Tycker tvär emot de flesta. TS kan få nån annan att jobba. Ts skulle självklart åk om hon inte jobbat.

Då tycker jag det är rätt egoistiskt att välja bort en närståendes bröllop.
 
Det är jättesvårt att tolka ditt inlägg tycker jag, hur mycket som ligger i att du vill jobba och hur mycket som ligger i er relation. Men kan dela av mig lite av mitt eget scenario.

Hade en riktigt dålig (observera: riktigt dålig) relation med min pappas exfru. Vi kom helt enkelt inte alls överens och jag har än idag svårt att förstå att det tog så lång tid innan den relationen tog slut. Men när det varade var pappa alltid på styvmammans sida i allt och jag blev hackad på för allt och inget. Hatad är väl nästan ett korrekt ord i det här sammanhanget, då hon arbetade aktivt för att pappa skulle slänga ut mig ur hushållet. Till slut valde även jag, också sådär 12-13 år, att flytta hem till min mamma på heltid, trots att min relation till henne inte var helt okomplicerad heller.

När pappa och styvmor skulle gifta sig hade jag ingen vidare lust att vara med, jag kunde helt enkelt inte stödja deras bröllop trots att jag nog då var lite för ung för att egentligen ens får ta ett sådant beslut. Till min stora "glädje" valde min styvmor och pappa att, väldigt passande nog, ha bröllop just en dag då de visste att jag var bortrest med mamma. Jag tror det var långt ifrån en slump att det blev den dagen, min styvmor ville helt enkelt inte ha mig där. Skulle det ha varit så att jag fått bestämma själv hade jag nog ändå i största möjligaste mån försökt att slippa. Sen tycker jag väl ändå på något sätt att det är trevligt att stötta en familjemedlem om man har en något trevlig relation. Så det beror ju så helt på...

Jobba finns det så många möjligheter till att göra i ett liv, ens förälders bröllop sker troligtvis inte var och varannan dag. Men är relationen inte bra har jag som sagt full förståelse för om man prioriterar annat som man sett fram emot. Som tidigare nämnt kanske du kan be om att få fira dem en annan dag? Kanske förklara att det absolut inte har med dem att göra eller så, om det nu inte har det. :)
 
Men det är inte egoistiskt att välja bort sin dotter under flera år?
Det är det ju, men nu har vi bara ts's info att gå på. Där hon skriver att hon självklart skulle gå om hon inte jobbade. Hade hon skrivit "vet inte om jag ens vill gå" hade det varit en annan sak.
Nu väljer hon bort bröllopet pga jobbet, och det är lite egoistiskt, när de kan få andra att jobba.
 

Liknande trådar

Relationer Jag bor med familj man och två barn i skolpliktsålder i Göteborg, träffen är i Dalarna en lördag i september. Med kalas så lär bli sent...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 041
Senast: lil-sis
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 798
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp