vilke vagn?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Sammy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 529
S

Sammy

Hej

Jag vill inköra mina minishettisar men undrar....

Det är meningen att köra framtföralls i skogen, tillsammens med min man, som rider då sin Nordsvensk travare (han rider i lungt takt)
Sen det går inte att rida min häst...

Ingen tävlingar mm altså

Först tänkte jag att köra tillsammans, som par med en 4 hjulning vagn, men sen hörde jag att en sulky kann vara mer lämpligt i skogen...
(då går det ju att köra en lila gubbe och tar med den andre som handhäst om han behöver motion.

Vat tror ni?

Sv: vilke vagn?

Det ena utesluter ju inte det andra :)
Om du väl har dom inkörda så är det ju kalas med en liten fyrhjulsvagn. Har du då råd med en maratonvagn så passar den ju utmärkt i skogen, annars har jag kört mycket med en liten vagn som dom som finns på byggen. Visserligen körde jag enbet med "normalshettis" men två mini måste ju gå lika bra. Lite skumpigt då den vagnen var ofjädrad, men ack så kul!

Kör in dom o börja med enbet med rockard och sen en vagn, så skulle jag göra! Kan du bara köpa ett åkdon skulle jag ta vagnen absolut!

Lotta

Låter som en bra plan!

Vet ej hur mycket en minishettis orkar dra i enbet. Rekomenderar inte sulky varken för din skull eller hästens/hästarna. Hade inte heller köpt en maratonvagn utan jag hade satsat på en liten lätt träningsvagn (med gummihjul) avsedd för så små ponny. Vet att de svenska vagnstillverkarna har som inte väger mer än 90 kilo och som man kan få med parstång, gummihjul, fjädring och broms. Normalstor shettis i normaltränad form kan iallafall dra dessa utan problem.

Med skogen antar jag att du menar att du ska köra längs skogsvägar.

nu tror jag att jag det kan bli en lite oklart allihop pga språket:o

I holland heter alla tvåhjulningar sulky.
Sen har man en concoursvagn (inte så bra i skogen)
eller marathon.

Hollandsk tvåhjulning är vanligerviss för bara 1 pony

Nu till svensk...:o
Vad menar ni med träningsvagn? Är det tvåhjulning eller 4hjulning?
Finns här 2hjulningar med parstang och enbetstang?

Med skogen menar jag spännande skogsväger :o

Ja det blev språkförvirrning här :grin:

Jag tycker inte att du ska satsa på någon 2 hjuling.

För mig så är detta en maratonvagn när den är byggd på detta sättet: http://www.tidaholmsvagnar.se/205.1.jpg
De har oftast så hård dämpning och med hjärnhjul så är de inte jättebekväma att köra på skumpiga skogsvägar. De har också groomplatta vilken oftast inte är så lämplig att stå på för ev medåkare.

Här är mer träningsvagn: http://www.tidaholmsvagnar.se/206.luft.bak.376.jpg

Luftpumpade gummihjul är hur bekväma som helst på håliga skogsvägar och med säten därbak kan ju mannen åka med om hans häst strejkar någon dag. Sådana här träningsvagnar kan man ofta få med parstång till också så du kan växla mellan enbet och par. Skulle du bli tävlingsintresserad duger en sådan här vagn att starta lätta klasser om man inte kör jättefort. Vill man köra fort och tävla höga klasser så får man satsa på en maratonvagn.

ok tack för info
Håller på att kolla rund en lite:laugh:

Liknande trådar

Träning Det har diskuterats klättring enkel och dess vara eller inte vara i träning av unga /otränade hästar. Tänker att vad man definierar som... 2
Svar
24
· Visningar
3 838
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Hej, Undrar om det finns fler här som lider av ångest, depression eller någon annan psykisk sjukdom som gör det svårt för er att rida... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
14 044
Senast: Azalea
·
Träning Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på... 2
Svar
21
· Visningar
4 296
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka