Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Inte direkt bisarr så men ändå konstig provridning som jag varit med om:

Jag letade medryttarhäst och fick kontakt med en kvinna som sökte en medryttare. Allting lät bra via sms och vi bestämde att jag skulle komma o kolla. Det var längre att gå till stallet från bussen än vad hon hade sagt (typ 3 km:confused:) men vi (jag o pojkvännen) kom ändå dit i tid. Vi gick in i stallet o möttes av två tjejer som undrade vilka vi var , förklarade att jag skulle provrida häst X. Då säger dom att ägaren redan varit där :rofl:. Dom ringde henne o då blev hon arg på mig o sa att hon minsann hade bokat om. Det hade hon inte då vi t.om hade skrivit under samma morgon.

När jag skulle sälja min unghäst kom en tjej och provred, jag fick tillslut avbryta provridningen och be henne att hoppa av. Hon var så hård i handen att hästen la in handbroms och hela hästen utstrålade obehag. Hon sa att han var skänkeldöv..
Kokade inombords!
Nästa ryttare blev den som köpte honom, hon red honom så väl att jag kände från första stund att jag verkligen ville att hon skulle köpa honom.

För 15 år sedan skulle jag provrida en ponny. Ponnyn visade sig vara väldigt fet och hade därmed ingen sadel som passade. Jag skulle sitta upp barbacka alltså. Ägaren sa att jag inte fick skänkla och vara ”pushig” mot ponnyn. Förståerligt tänkte jag om den var känslig för tryck och energi.
När jag satt upp vägrade ponnyn röra på sig. När jag trots allt skänklade (trots att jag inte fick), så bockade ponnyn på stället. Ägaren blev arg för att ponnyn blev arg.
Jag åkte hem sen....Fattade ingenting?

Närmare nutid. Provred en f.d travare som skulle vara ganska grön, det var den också. Ägaren ville gärna att jag skulle sätta på vagn på hästen och trava ut en runda, jag kände mig inte bekväm med det så jag sa nej.
Jag red ut istället, och fick kämpa med att ens få ut hästen från gården och sen övertala den att fåren i hagen inte skulle äta upp han 100 m ut. Jag fick vända om pga hästen nervositet. Det hade blivit rent kaos om denna pålle kom ut med mig som kusk...
Jag sa OK till att bli medryttare och fick sedan veta att jag skulle dela hästen med 2 andra medryttare plus ägaren själv. Är det normalt för en grön häst?

Dom flesta provridningar jag varit med om har varit ganska normala men vid ett specifikt tillfälle kom jag faktiskt inte ens upp i sadeln. Hästen var det säkert inget större fel på dock.

Hade ringt på ett äldre arabsto som enligt annonsen var till salu. Pratade med hästägarens make (det var han som svarade) och han sa lite svävande att dom nog tänkt låna ut hästen på foder först, innan eventuell försäljning. Det kan väl vara okej tänkte jag, någon månads prövotid.

Vid provridningstillfället har jag med min far och min son. Kvinnan som äger hästen hälsar väldigt blygt och det är hennes man som sköter snacket. Han förklarar att dom egentligen inte har tänkt sälja hästen, eller låna ut den på foder, men kanske eventuellt kan tänka sig en medryttare. Jag blir då lite irriterad eftersom det inte var vad som stod i annonsen och får förklarat att det är deras barn som lagt ut annonsen. Mannen tillägger dessutom "Du har ju barn, hur ska du då ha tid med en häst?"

Blev ingen provridning där. :p

Just det! Kom på en gång när jag sökte medryttare åt min gamla häst. Stallägaren rekommenderade då en bekant som skulle vara mycket hästkunnig men ingen "tävlingsryttare". Min häst var gammal travare och jag sökte inte efter någon som skulle ut på tävlingsbanorna med honom primärt, utbilda honom ville jag göra själv så jag tänkte att let´s give it a go.

Kvinnan som kommer är väldigt kaxig och stöddig, börjar med att pilla upp ett gammalt så på honom (som läkt) så att det börjar blöda. Frågar om jag ska visa honom först men det behövs inte, hon kravlar sig upp och skumpar sen runt några varv och förklarar ingående för mig att hon har en tanke med allt hon gör. Läxar upp både mig och hästen, sitter av och börjar leda runt honom (nu ser jag att han börjar tröttna på den gapiga människan).

Berättar för mig att hennes dotter har häst som hon ska starta på Falsterbo till sommaren "så den får jag inte rida på". Tror jag det.... Säger jag inte, men tänker tyst. Hon är i vart fall väldigt optimistisk och ser fram emot ett samarbete för hon tycker själv att hon har mycket att lära oss. Säger nånting i stil med att jag ska höra av mig, hade fler som skulle komma och provrida och valde (suprise!) en annan, helt fantastisk tjej.

Fick senare höra att stallägaren försökt pracka på andra i stallet samma kvinna som medryttare men dom som sett provridningen slingrade sig smidigt ur detta :p

Det här är ingen provridning men ändå...

Jag pratade med en kollega som hade en vän med sig. Hen presenterade mig för vännen. Kollegan berättade att jag "också höll på med hästar". Jag och vännen pratade hästar helt kort och sedan pratade vi alla tre om ditten och datten. Helt plötsligt säger vännen "letar du medryttarhäst?" :cautious: Förklarade att det beror på, letar ju inte aktivt men dyker det upp något superbra skulle jag ju vara intresserad.
Vännen börjar sedan prata om en nervig 5 årig travare, som behövde motionsköras och ridas in och som även skulle behöva hoppas för hästen gillade att hoppa.
Förklarade att nä alltså, jag har bara kört häst typ 7-8 gånger och alltid äldre kloka shettisar, i skritt, med medhjälpare. Dessutom kan jag inte rida in hästar, dessutom är jag hopprädd.

Snabbspola 3 veckor senare, jag svarar i telefon. "HEJ! Jag hörde att du möjligtvis ville medryttare?" :eek:
Fattade ingenting. Tänkte att det var min förra medryttarhästs ägare som tipsat någon, eller kanske min ridlärare, eller kompis? Kom sedan fram att detta var ägaren till den 5 åriga travaren.
När jag fattat vad det gäller avböjer jag gång på gång, men hästägaren fortsätter propsa hårt på att jag ska bli medryttare. Berättar gulliga saker hästen gjort, och ... talar om för mig hur duktig och skicklig jag är på hästar :confused:
Gick så långt att jag fick höja rösten och tala om att jag INTE är intresserad på några sätt alls och att hen inte ska ringa mig igen.

Min kollega har alltså gett mitt privata telefonnummer till vännen som sedan gett det till hästägaren. Inte ok, och fullkomligt bisarrt hur mycket ägaren propsade på att jag skulle bli medryttare trots att hen inte visste ett jota om mig.

Ingen provridning men en bekant jag och en kompis körde och red hos ett tag, hon och hennes man var alltid med i stallet och gjorde precis allt åt oss.
Dom tog in hästarna och selade/sadlade och tog emot oss när vi kom tillbaka och klädde av hästarna.
Dom ville bara vara snälla men man kände sig så dum 🤗

Just nu

Hästfolk

• Ridresor Tips

Hästvård

Träning

Utrustning

• Prova bettlöst?

Hästavel

Tävlingsgrenar

• Körfolkets snacktråd 2

Forumstatistik