Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

Provred en häst får några år sedan. Den såg riktigt fin ut på filmen och både jag och min tränare gillade den. Den kunde enl säljaren ruska lite på huvudet när den var missnöjd.

Säljaren visade först hästen och det såg helt ok ut. Sitter upp, tar tyglarna efter något varv och inser att jag tittar hästen rakt i pannan medan den drar iväg, vet inte hur vi klarade kortsidan utan att gå omkull men på något sätt så gick det. Gjorde ett par försök att få hästen att trava normalt innan jag med lätt skakiga ben hoppar av hästen. Säljaren utbrister då ”Men hästen du måste sluta testa alla som provrider”... :crazy::nailbiting::eek:

Tydligen var det här ändå en av de bättre provridningarna men jag tackade glatt nej och åkte hem. Hästen kom några veckor senare ut på ny annons men tillägget ”kan testa en del med ny ryttare”. 😅
 
Provred en häst får några år sedan. Den såg riktigt fin ut på filmen och både jag och min tränare gillade den. Den kunde enl säljaren ruska lite på huvudet när den var missnöjd.

Säljaren visade först hästen och det såg helt ok ut. Sitter upp, tar tyglarna efter något varv och inser att jag tittar hästen rakt i pannan medan den drar iväg, vet inte hur vi klarade kortsidan utan att gå omkull men på något sätt så gick det. Gjorde ett par försök att få hästen att trava normalt innan jag med lätt skakiga ben hoppar av hästen. Säljaren utbrister då ”Men hästen du måste sluta testa alla som provrider”... :crazy::nailbiting::eek:

Tydligen var det här ändå en av de bättre provridningarna men jag tackade glatt nej och åkte hem. Hästen kom några veckor senare ut på ny annons men tillägget ”kan testa en del med ny ryttare”. 😅
”Men hästen...” :rofl:
 
Läst igenom en del nu och tänker på det där med att man som säljare själv inte kan rida hästen man säljer...

Jag sålde en häst i vintras som funkade hur bra som helst i ridningen för mig. Men när jag skulle rida för att visa upp hästen inför en spekulant så blev det helt knas alltså. Jag tror att vissa (jag) helt enkelt inte klarar press på det sättet och det känner nog hästen av. Jag har aldrig ridit så dåligt som den dagen!
 
Liver upp en gammal tråd för den va rolig:

Skrev detta i en annan tråd, men blev uppringd efter skolan av pappa att en intressant är i mitt stall NU och vill provrida min häst. Fick åka ditt (som tog en stund) och då har denna tant tagit in min häst från hagen och satt honom på stallgången, med en annan hästs grimma :eek: Jag va så ung då, så sa tyvärr inte ifrån, utan sadlade honom och visade. Hon ville inte ens provrida, efter ett tag så sa hon då hon inte va intresserad och åkte. Nästan synd man inte hade honom idag, för han kunna ridas och hanteras av alla. Red alltid ut på honom själv, kunna hoppa, gick alla övningar till MB i dressyr, men inte riktigt bra på tävlingsbanan (luften gick typ ur ballongen och han bara segade runt), men verkligen en riktig stjärna, sålda honom sen till en familj och han gick som mamma/dotter häst, tills han fick tas bort som 15årig då en häst sparkade och bröt hans ben i hagen. Red in honom själv och han hade en sjuk dag på alla år, då stallägaren inte gav hästarna mat, så han fick kolik som han återhämtade sig från och vi flyttade till nytt stall. Han va en riktig pärla.

En annan provridning va ett arab sto jag skulle prova, detta på tiden vart man kollade annons i tidningen, så inga bild/video etc. Kommer ditt och den fladdrar runt med nosen i skyn i 20min med ägaren på ryggen, blev tillfrågad om jag skulle provrida, men blev tvär nej på den frågan, så fick tacka för mig och åkte därifrån.
 
Jag har inga superspännande bidrag, men vill som tidigare nämnt gärna hålla liv i tråden :angel:

En mamma ringde och letade häst till sin dotter som ville komma och provrida. När de kom för att provrida hade dottern armen i bandage då hon blivit sparkade av sin medryttarhäst. Jag frågade dock hur hon skulle kunna provrida när hon var skadad, men hon sa att det behövdes inte utan hon nöjde sig med att stå och krama min häst runt halsen medan jag gjorde iordning den för att visa den. De verkade rätt imponerade av ganska enkla saker som att min häst kunde göra halt från trav :D och var väldigt nöjda med visningen. Dottern föreslog att mamman kunde provrida istället. Ja, det var väl ok tänkte jag, så hon satt upp och sekunden efteråt inser jag att hon aldrig har suttit på en häst innan. Min häst traskar iväg i skritt och mamman börjar skrika stopp, stopp och vifta med tyglarna, men min häst traskar glatt vidare, glad över uppmuntran. Så då börjar hon väsa *schh, schh* istället. Min häst som är inkörd tar det omedelbart som att han ska öka takten och kommer fram i en försiktig trav varpå mamman trillar av omgående. Allt går så fort så jag hinner inte "rädda" henne och under hela tiden står dottern och gapskrattar åt sin stackars mamma. Hon överlevde iaf. men testar att bjuda 10 000 SEK (hästen var kärnfrisk, supersnäll och i sina bästa år och låg ute för 25') och jag tar chansen att tacka nej.
 
Jag vet att tråden är gammal men jag vill ändå dela med mig av en provridning!

Jag skulle provrida en fjordhäst, ett sto år 2021. Att sadla hästen osv gick superbra. Men när man skulle rida hästen så lyssnade den inte alls för mina signaler. Det stod hinder på ridbanan och det märktes att hästen i princip bara hoppat hos sin ägare då den drog mot hindren hela tiden och jag kunde inte styra för fem öre. Sen kändes hästen även halt och jag sa att jag är nöjd med min ridning och vill inte mer. Då tyckte ägaren att min fd kompis skulle rida istället som har egen fjording för att ägaren då ansåg att kompisen skulle kunna rida hästen bättre. Men asså det var ju jag som var spekulant... Men okej. Fd kompisen testade hästen och kände i princip samma sak som jag, hästen var halt och ostyrbar. Hemsk upplevelse av provridning och ägaren försökte även få mig känna köp press och sa att hon skulle ha 50 tusen och att jag måste bestämma mig fort för det är flera som är intresserade. Det trodde ju inte jag på då eftersom det i slutändan var ett stuteri som köpte hästen för avel istället.

Så glad att jag inte köpte den hästen....
 
Man undrar ju ibland. Jag sålde en häst som gått 130 hoppning men ville gå ner i klasserna. Kom två tjejer som turades om att rida i 1.5 timme. Nästa dag la de ut en sökes annons där de sökte häst för halva priset motför min. :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp