Vilken är den första stora händelsen ni minns?

Bukefalos 30 år!

Estonia, jag var 8 då och minns att jag kom ner till köket på morgonen och att mina föräldrar stod och pratade så allvarligt med varandra medan de lyssnade på radio. Jag frågade vad som hänt och min mamma sa att det hänt en så hemsk olycka med en båt. Sen kom jag till skolan och flaggan var på halv stång.

Född 81. Minns Tjernobyl katastrofen för en annan av föräldrarna på förskolan hade inside information och ringde till förskolan för att de skulle ta in alla barn innan regnet kom.

Minns Berlinmurens fall också.

Man trodde att alla datorer skulle kunna sluta fungera typ? Det var verkligen hetsigt.
Pappa hade en firma som lagade vitvaror, de fick samtal i stil med om hur kylskåpet och micron skulle klara millennieskiftet..
Mamma däremot jobbade med IT inom en statlig myndighet och arbetade intensivt innan millennieskiftet för att systemen skulle fortsätta fungera.

Kan ju säga att mamma hade det en aning stressigare än pappa.

Palmemordet. Jag var 8 år och jag och lillsyrran gick upp för att kolla på tecknat i morgonprogrammet, men hela programmet var inställt pga mordet. Så vi gick och väckte föräldrarna istället.
Ja det skrev jag i andra tråden. Palme Mordet jag vaknade slog på tv och dåtidens barnprogram var inställt.

Hade det hänt idag hade resterande program ställts in.

Pappa hade en firma som lagade vitvaror, de fick samtal i stil med om hur kylskåpet och micron skulle klara millennieskiftet..
Mamma däremot jobbade med IT inom en statlig myndighet och arbetade intensivt innan millennieskiftet för att systemen skulle fortsätta fungera.

Kan ju säga att mamma hade det en aning stressigare än pappa.
Hahaha, kylskåpet! Helt hysteriskt! Känns så märkligt nu.

Jag har mycket vaga minnen av Utøya, då var jag fem år. Vi hade ingen tv, radio eller mobiltelefon av smart modell så enda informationen var från min mormor som då jobbade inom sjukvården i Oslo.

Annars har jag nog lite mer ordentliga minnen först av covid och Rysslands anfall mot Ukraina. Fast jag ska inte påstå att jag tänkte alltför mycket på det. Sjukdomar finns och att ett till krig finns var ingen stor grej för mig när jag växte upp medveten om att det krigas här och var.

Estonia är det första stora jag kommer ihåg även om jag knappt kunde läsa så minns jag bilderna och på tv. Är född -87 så var inte jättegammal då.

Sen har jag lite minne av diskoteksbranden, fåret Dolly och 2000talet

Jag minns Estonia, som var tidigare. Men den händelse som jag minns som den första som verkligen nådde fram var mordet på John Hron.

Jag minns inte exakt när det skedde, men jag minns tiden kring när Estonia förliste. Jag hade precis börjat fatta omfattningen av folkmordet i Rwanda och jag hade väldigt svårt att förstå varför människor, som jag uppfattade det då 7 år gammal, var så mycket mer upprörda över Estonia än över händelserna i Rwanda. En tid senare (kanske 1-3 år?) minns jag att jag upprepade gånger frågade en ganska besvärad lärare hur många som dött vid de olika händelserna, och om inte Estonia var en olycka och händelserna i Rwanda mord. Jag hade inte heller nån riktig uppfattning om var Rwanda ligger, för mig då hade Rwanda kunnat vara Tyskland ungefär.

Jag tror det startade ett intresse (kanske inte rätt ord) för vad som sker i Afrika, som delvis sitter i fortfarande.

Palmemordet, jag var hos min kusin och morbror som var den rödaste socialdemokrat som tänkas kan var hysterisk. Det var märkligare än mordet för oss för morbror var inte speciellt känslosam annars.

Jag har inget sånt supertydligt minne från någon händelse under min barndom. Var 10 år när 9/11 inträffade och minns att vi såklart pratade om det både i skolan och hemma men känner ändå inte att jag har någon sån knivskarp minnesbild från det.

Det första minnet kopplat till en stor händelse som poppar upp är Utøya. Jag var 20 år så var betydligt äldre. Men jag, min mamma och bror var på semester på den lilla ön Ven utanför Skåne när det hände. Vi bodde på ett litet gårdshotell så det var inte så många gäster men alla hade dålig mobiltäckning så alla pratade med alla för att försöka pussla ihop vad som skedde. Min familj fick nästan all info från min brors kompis som smsade till min bror. Det blev ju värre och värre efterhand...

Just att vi befann oss på liten ö också gjorde det extra speciellt såklart. Natten efter gick brandlarmet (falsklarm) på hotellet, vilket också bidrog till en märklig känsla, när alla samlades på innergården mitt i natten medan larmet tjöt i byggnaderna runt om oss.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka