Vilken är den mest bisarra provridningen ni varit med om!?...

jag har inte provridit själv men har haft en väldigt "skum" person som har varit ute och provridit en häst jag har till salu. det började bra men blev bara skummare och skummare. ville provrida fler gånger - vilket var ok, men beteede sig allmänt konstigt och det blev bara konstigare för varje gång, höll på att tjata på alla möjliga personer i stallet och ville att de skulle rida hästen och blev väldigt tjatig i sina frågor och kändes allmänt som frågorna var för att dra ut på provridningarna. Jag anade att det inte skulle bli något och dagen efter sista provridningen så fick jag vad som käns som en "rövarhistoria" varför det inte kunde bli något köp. jag känner mig väldigt skeptisk och undrande över vem denna person egentligen var :p
 
jag har inte provridit själv men har haft en väldigt "skum" person som har varit ute och provridit en häst jag har till salu. det började bra men blev bara skummare och skummare. ville provrida fler gånger - vilket var ok, men beteede sig allmänt konstigt och det blev bara konstigare för varje gång, höll på att tjata på alla möjliga personer i stallet och ville att de skulle rida hästen och blev väldigt tjatig i sina frågor och kändes allmänt som frågorna var för att dra ut på provridningarna. Jag anade att det inte skulle bli något och dagen efter sista provridningen så fick jag vad som käns som en "rövarhistoria" varför det inte kunde bli något köp. jag känner mig väldigt skeptisk och undrande över vem denna person egentligen var :p
Kan du beskriva mer detaljerat? :)
 
När jag efter att spekulanten provridit blev ombedd att visa en ponny under en mer rutinerad ryttare för en spekulant (inte min ponny) med brutet ben, det får nog räknas till smått bisarrt..
 
Kan du beskriva mer detaljerat? :)
:o provridaren har varit och provridit hästen 4dar på rad, varav jag var där två, - nämnde oxå att de provridit en häst till som x gillade. igår var sista provridningen och när jag skjutsade x till tåget så skulle x fundera lite och återkomma om vilken häst x ville köpa - vilket skulle bli i början av veckan. Imorse smsade x att x försökt ta livet av sig under natten och fick lägga ev hästköp på hyllan. Nu på em så har x smsat och frågat om jag behöver hjälp med hästen. Känslan av att detta är en person som inte är helt psykiskt stabil känns ganska klar nu.
 
Tänkte på denna tråd häromdagen (och saknade den!) så jag bidrar också med en provridning från i våras.

Hade skadat mig och kunde inte rida själv så jag tittade lite smått efter någon som ville rida min häst. Han är en såndär okomplicerad och jättetrevlig häst som verkligen Alla kan rida. Han är inte speciellt utbildad och kräver därav sin ryttare för att komma till sin rätt i dressyren, men det hade jag inga förväntningar på utan jag ville mest att han skulle få komma ut och var helt nöjd med någon som "bara" ville åka häst också.

Således kom det ut en tjej som berättade att hon ridit mycket och haft massor av medryttarhästar fram tills hon fick barn för ett par år sedan och hur hon nu var lite ringrostig och ville komma ut på lugna skogsturer på en stabil häst. Perfekt tyckte jag och bjöd ut henne på provridning.

Första gången hon var ute ville hon bara träffa hästen eftersom barnet (och barnvakt) var med. Föreslog att hon kunde rida några varv i paddocken (precis bredvid stallet) medan barn och barnvakt tittade på men det ville hon absolut inte eftersom hon inte kunde lämna barnet självt med barnvakten (:confused:). Jag tyckte det var lite synd när hon ändå tagit sig dit, men vi klappade lite på hästen i hagen, hon var eld och lågor över hur snäll han var, och vi bestämde en ny dag för provridning.

Nästa gång hon var ute blev det ridning. Hon pratade återigen massor om hur snäll han verkade (det är han visserligen :love: men största bedrifterna den dagen var typ att han gick att ta in från hagen utan problem och stod stilla på stallgången medan vi gjorde iordning, det tar jag som ganska basic uppfostran :angel:) och sedan skulle hon hoppa upp och rida. Hon skrittade runt lite i paddocken och där anade jag att hon kanske överdrivit sin ridvana lite. Såg inte hur det kunde skada så jag sa inte så mycket och hon fortsatte rida. Sen skulle hon trava... Hon började prata på att hon kanske inte riktigt kom ihåg hur man rider lätt men jag uppmuntrade och tyckte hon skulle prova. Sagt och gjort försökte hon då få fram honom i trav, vilket hon lyckades med några enstaka steg här och där. När hon tillslut fick till några fler steg i rad så frågade hon om han var halt eller något? Jag berättade att hon nog behövde få fram honom lite mer och i slutet av passet var hon i alla fall väldigt till sig över hur snäll han varit att rida och ville gärna komma ut fler gånger "men vi kanske kan hålla oss till skritt?". Sen försökte vi få till ett nytt datum i någon vecka innan hon helt slutade höra av sig.

Fick senare höra av en bekant hur hon var orolig för min halta häst :rofl: Han såg förvisso blockhalt ut på all fyra när hon red, men jag fick honom longerad dagen efter och då var han jättefin. Han blir på samma sätt alltid "blockhalt" och går jättesakta när små barn rider och hanterar, eller om jag rider barbacka och börjar tappa balansen :heart Så jag behöll min snälla häst för mig själv och hanterade och hoppade upp och red lugna skogsturer långt innan jag kunde gå utan kryckor :angel:
 
:o provridaren har varit och provridit hästen 4dar på rad, varav jag var där två, - nämnde oxå att de provridit en häst till som x gillade. igår var sista provridningen och när jag skjutsade x till tåget så skulle x fundera lite och återkomma om vilken häst x ville köpa - vilket skulle bli i början av veckan. Imorse smsade x att x försökt ta livet av sig under natten och fick lägga ev hästköp på hyllan. Nu på em så har x smsat och frågat om jag behöver hjälp med hästen. Känslan av att detta är en person som inte är helt psykiskt stabil känns ganska klar nu.

Ja kom på nu x frågade även om x fick rida andra hästar i stallet, och frågade sen mittemellan provridningarna om jag inte hade nån annan häst till salu. hm nej det är ju inte riktigt som jag har försäljningstall ...
 
Kanske den roligaste tråden på Buke :D:D
Inte ens i närheten av era andra historier men hade en superfin snäll och väl utbildad hbl-valack till salu. Ut kom en tjej för att provrida. Ridningen gick bra, kanske inte bästa ryttaren i världen men helt okej och hon säger att hon är jätteintresserad. Katastrofen inträffar när hon ska hoppa av. Det är december och rätt kallt och tjejen har en tjock fluffig jacka på sig. Jackan fastnar i bakkanten på sadeln och hon dunsar ner i backen och drar axeln ur led :nailbiting:
De (hon hade som tur var en kompis med sig) åkte i ilfart till närmaste sjukhus där de drog axel i led igen. Hon ringde nästa dag och sa att hon inte var intresserad.
Inte så konstigt kanske ...
 
Jag har varit på 4 provridningar innan jag hittade min gammelman i samma stall som min gammeltant stod i.
1: skulle iväg och provrida ett vblsto men väl framme vid stallet, så sa ägaren att hon var halt:crazy:. Så det blev bara klapp i hagen och sedan fika hos ägaren där hen visade alla foton på kusen sedan hon var föl. Jag behövde inte provrida, det behövs inte sa ägaren...:crazy:
2: vblval som hade tappat 3 skor när jag skulle provrida honom. Red några varv på ridbanan. Men hästen var helt okontrollbar. Så jag fick hoppa av farten.:eek:
3: kblstravare val - stor som ett hus och bet tag i bettet och drog, blev samma där - hoppa av i farten:eek:
4: hblsto - skulle ha annat oråd när hästen togs in från hagen med en kompis (de var bara 2 i stallet) och skulle provridas ute i skogen i sällskap med kompis. Eftersom jag tyckte om hästkraken, så köpte jag henne, dumt nog. Väl hemma var det kaos. Kunde inte vara ensam i stallet eller hagen, då sprang hon benen av sig. Stod inte still när man skulle sitta upp. Var inte styrbar för 5 öre. Gick inte att rida ensam. 4 veckor stod jag ut - sedan blev hon hämtad av ägaren. Fick sedan veta att hon var en fd ridskolehäst som hade blivit skadad och triangelmärkt. :devil:Triangelmärkningen syntes inte alls. Hon kom sedan till en ny ägare, en av ridlärarna på ridskolan tog hand om henne och lät pensionera henne helt.
 
Jag har varit med som åskådare en gång. Ägaren sålde sitt kallblodssto som hon hade sett , med egna ögon, hur kallblodshingsten som periodvis stått i samma hage, betäckte. Nämnde inte ett ord, dom köpte stort och fick ett föl följande vår. Det var en ung tjej som sålde iväg stoet.
 
För många år sen nu så hjälpte jag någon vid en provridning. Ägaren hade skadat sig med denna hästen på ett väldigt konstigt sätt som aldrig hade hänt förut och inte heller hänt efter olyckan..Hästen bestämdes att säljas ca 2 år efter första olyckan.
Jag hoppade upp och visade hästen, red i galopp på en volt då hästen helt plötsligt får ett jäkla flipp och bara tar bettet och drar iväg rakt mot staketet precis på samma sätt som när ägaren skadade sig väldigt illa. Jag struntade i alla regler om att inte dra hästen i munnen och la mig i princip rakt bak och försökte få hästen att släppa bettet. Det hjälpte och hästen vek av åt sidan istället för rakt igenom som med ägaren. Ägaren höll på att svimma och jag kände mig inte så himla sugen på att sitta kvar på hästen men visade färdigt och de intresserade köparna hoppade upp men vill bara rida med hästen på lina. Mot alla odds köpte dom hästen och det gick bra i flera år tills den gjorde likadant med den nya ägaren som också skadade sig illa, så pass illa att personen aldrig mer skulle kunna rida igen. Visade sig att hästen hade en tumör i hjärnan/huvudet som veterinärerna trodde gjorde att den fick flipp. :(
Hörde en liknande historia om en tinker.. Där var det någon ägare från början som skadat sig och sen sålde hästen ENBART som sällskap, sen hade den såklart sålts vidare som ridhäst och skadat iaf två ryttare allvarligt innan allt uppdagades :(
 
Kanske den roligaste tråden på Buke :D:D
Inte ens i närheten av era andra historier men hade en superfin snäll och väl utbildad hbl-valack till salu. Ut kom en tjej för att provrida. Ridningen gick bra, kanske inte bästa ryttaren i världen men helt okej och hon säger att hon är jätteintresserad. Katastrofen inträffar när hon ska hoppa av. Det är december och rätt kallt och tjejen har en tjock fluffig jacka på sig. Jackan fastnar i bakkanten på sadeln och hon dunsar ner i backen och drar axeln ur led :nailbiting:
De (hon hade som tur var en kompis med sig) åkte i ilfart till närmaste sjukhus där de drog axel i led igen. Hon ringde nästa dag och sa att hon inte var intresserad.
Inte så konstigt kanske ...
Fast va? Det var ju inte fel på hästen för att jackan fastnade?
 
En häst jag hade haft på inridning och senare vidareutbildning under ca ett år skulle visas för en familj som var intresserade.
Ägaren hade bestämt tid med familjen och då var även jag på plats (hästen hade flyttat hem till ägaren igen efter avslutad träning hos mig).
Hästen var iordninggjord och vi väntade.. och väntade. Ägaren ringde till familjen som sa att de snart var framme... två gånger. Efter 1,5 timmes väntan ringde hästägarens gubbe och berättade att det satt en barnfamilj och åt picknick i deras trädgård (200 meter från stallet ca) och ägaren cyklade dit. Jodå, det var spekulanterna som hade blivit fikasugna och satt sig i trädgården :angel:

När de till sist var på plats så var de jätteglada och pratade högt om hur mysigt det var på landet. Verkade inte överdrivet intresserade av hästen men hälsade och klappade.
Nere i paddocken visade jag hästen i ca 15 minuter, fick ungefär den här blicken av mamman i familjen -> :love: när jag red förbi dem. Ägaren berättade om hästen under tiden jag red men fick inga riktiga reaktioner av någon. Strax innan jag hoppade av för att låta mamman i familjen provrida hade hon frågat ägaren om de fick hälsa på hönsen ca 100 meter bort, och kilade iväg.
Kvar stod vi med pålle och undrade vad de höll på med. :confused:
Pappan i familjen kom tillbaks och hämtade sina bilnycklar som var glömda på bänken, sa att barnen var lite griniga och att de åker hem. Efter detta hörde de inte av sig och svarade heller inte på telefon när hästägaren försökte ringa.

Bör nämnas är att det var en valack i 150.000+ klassen och att mamman i familjen låtit intresserad och kunnig på telefon, men betedde sig snarare som att de var där på studiebesök med barnen när de väl var på plats. Väldigt lustig situation, och väldigt tålmodig säljare.. om än något förvirrad :angel:
 
En häst jag hade haft på inridning och senare vidareutbildning under ca ett år skulle visas för en familj som var intresserade.
Ägaren hade bestämt tid med familjen och då var även jag på plats (hästen hade flyttat hem till ägaren igen efter avslutad träning hos mig).
Hästen var iordninggjord och vi väntade.. och väntade. Ägaren ringde till familjen som sa att de snart var framme... två gånger. Efter 1,5 timmes väntan ringde hästägarens gubbe och berättade att det satt en barnfamilj och åt picknick i deras trädgård (200 meter från stallet ca) och ägaren cyklade dit. Jodå, det var spekulanterna som hade blivit fikasugna och satt sig i trädgården :angel:

När de till sist var på plats så var de jätteglada och pratade högt om hur mysigt det var på landet. Verkade inte överdrivet intresserade av hästen men hälsade och klappade.
Nere i paddocken visade jag hästen i ca 15 minuter, fick ungefär den här blicken av mamman i familjen -> :love: när jag red förbi dem. Ägaren berättade om hästen under tiden jag red men fick inga riktiga reaktioner av någon. Strax innan jag hoppade av för att låta mamman i familjen provrida hade hon frågat ägaren om de fick hälsa på hönsen ca 100 meter bort, och kilade iväg.
Kvar stod vi med pålle och undrade vad de höll på med. :confused:
Pappan i familjen kom tillbaks och hämtade sina bilnycklar som var glömda på bänken, sa att barnen var lite griniga och att de åker hem. Efter detta hörde de inte av sig och svarade heller inte på telefon när hästägaren försökte ringa.

Bör nämnas är att det var en valack i 150.000+ klassen och att mamman i familjen låtit intresserad och kunnig på telefon, men betedde sig snarare som att de var där på studiebesök med barnen när de väl var på plats. Väldigt lustig situation, och väldigt tålmodig säljare.. om än något förvirrad :angel:

:rofl:
 
En häst jag hade haft på inridning och senare vidareutbildning under ca ett år skulle visas för en familj som var intresserade.
Ägaren hade bestämt tid med familjen och då var även jag på plats (hästen hade flyttat hem till ägaren igen efter avslutad träning hos mig).
Hästen var iordninggjord och vi väntade.. och väntade. Ägaren ringde till familjen som sa att de snart var framme... två gånger. Efter 1,5 timmes väntan ringde hästägarens gubbe och berättade att det satt en barnfamilj och åt picknick i deras trädgård (200 meter från stallet ca) och ägaren cyklade dit. Jodå, det var spekulanterna som hade blivit fikasugna och satt sig i trädgården :angel:

När de till sist var på plats så var de jätteglada och pratade högt om hur mysigt det var på landet. Verkade inte överdrivet intresserade av hästen men hälsade och klappade.
Nere i paddocken visade jag hästen i ca 15 minuter, fick ungefär den här blicken av mamman i familjen -> :love: när jag red förbi dem. Ägaren berättade om hästen under tiden jag red men fick inga riktiga reaktioner av någon. Strax innan jag hoppade av för att låta mamman i familjen provrida hade hon frågat ägaren om de fick hälsa på hönsen ca 100 meter bort, och kilade iväg.
Kvar stod vi med pålle och undrade vad de höll på med. :confused:
Pappan i familjen kom tillbaks och hämtade sina bilnycklar som var glömda på bänken, sa att barnen var lite griniga och att de åker hem. Efter detta hörde de inte av sig och svarade heller inte på telefon när hästägaren försökte ringa.

Bör nämnas är att det var en valack i 150.000+ klassen och att mamman i familjen låtit intresserad och kunnig på telefon, men betedde sig snarare som att de var där på studiebesök med barnen när de väl var på plats. Väldigt lustig situation, och väldigt tålmodig säljare.. om än något förvirrad :angel:

Vad skumt!!
 
Jobbade tillfälligt på en liten ridklubb där dom hade en liten häst dom inte klarade av alls. Han skenade rakt ut i skogen eller drog bockningar som den värsta rodeohäst. Jag hade inte sett det själv och var väl ganska övertygad om att det inte var erfarnaste ryttaren dom satt upp på hästen.
Jag visste folk på ett stall som var bra på bråkiga hästar och förmedlade kontakten.

Av en händelse var jag där när det skulle provridas. Han körde alla trix i världen. Heeelt galen. Tjejen flög av så det dammade - två gånger. Jag skämdes för att jag lurat dit dom. Var ju fara för livet.

Dom tog dock med honom, jag fattar inte vad dom såg i denna galenpanna men efter en vecka var han jättetrevlig. Visade sig att han var aningens överfodrad.
 
Provred inte ens min medryttarhäst. Ägaren pekade på sadel, träns och annan utrustning, sen sa hon ”hoppas du tycker hon är kul att rida”, åkte iväg över helgen och lämnade mig själv med hästen :rofl: När hon kom hem igen frågade hon om jag ville rida hästen några dagar i veckan.

(inte så illa som det låter, ägaren är min gamla ridlärare)
 
Provred inte ens min medryttarhäst. Ägaren pekade på sadel, träns och annan utrustning, sen sa hon ”hoppas du tycker hon är kul att rida”, åkte iväg över helgen och lämnade mig själv med hästen :rofl: När hon kom hem igen frågade hon om jag ville rida hästen några dagar i veckan.

(inte så illa som det låter, ägaren är min gamla ridlärare)

Jag har gjort en liknande. En tjej som jag hade haft mycket ytlig kontakt med frågade om jag ville hjälpa till att rida hennes varmblod. Hon var bortrest (också över helgen tror jag) men tyckte att jag kunde åka och provrida ändå, så jag fick förklarat vart utrustning fanns, och vilken av hästarna i hagen jag skulle ta.
Det hela gick alldeles utmärkt och hästen var verkligen jättesnäll och mysig precis som utlovat, men nog kändes det lite konstigt att bara klampa in i ett nytt stall helt själv bara sådär :D
 
Fortsätter att putta upp tråden med en faktisk provridning, dock inte med mig som spekulant utan som extra par ögon åt en hästletande vän.
Hon hade hittat ett fullblod som såg fin ut i annonsen, verkade bra vid kontakt med ägaren o.s.v. och skulle enligt henne vara utbildad för MsvC.
Vi åker hyfsat tidigt på morgonen för att komma fram i utsatt tid (ca 3 timmars resa), och meddelar även när vi börjar närma oss. Får då till svar "Men oj kommer ni redan :nailbiting:" och så något om att hon skulle ju klä/hämta/mata ungar nu, eller vad det var.
Ok, vi tog lite extra tid på oss, vi kommer dit och blir mottagna av hästägaren. Uppbunden en bit bort står det en ranglig och ganska omusklad stackare till häst, nästan så en tvivlade på om det var samma som i annonsen. Vi blir visade till en ridbana och min kompis sitter (efter en snabb visning av ägaren) upp och känner på den, hon har märkbart svårt att få fram den, den är väldigt stel ser verkligen inte särskilt arbetsvillig ut. Från ägaren låter det att "han brukar ju vara såå pigg och framåt" annars.
Den såg verkligen inte helt fräsh ut :(
Enligt ägaren så hade han blivit kollad alldeles nyligen och var så fin i kroppen så. Visade sig längre in i samtalet att det var hon själv som hade tagit en kurs i hästmassage och gjort denna bedömning själv :meh:
Det slutar med att hon försöker sälja in ett av de andra fullbloden som står där istället, "han är halt nu så ni kan inte provrida men förutom det är han helt frisk".

Det blev inget köp där. Kompisen fick senare kontakt med en annan från samma byhåla som mig som varit där och kollat, och kommit så långt som till besiktning. Den gick inte igenom.
Jag undrar ibland vad det blev av de där stackars hästarna :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp