Vilken är skillnaden? säkerhetsväst

Seabaz

Trådstartare
en internetaffär säljer en lättviktsväst för 998kr och skriver att den är European standard EN13158:2000 Nivå 3.

Vad är det för skillnad på den och race safe västen som ser typ likadan ut och skrivs om den;
EN 13158, BETA, standard level 3.

Race Safe är betydligt dyrare och storlek medium kostar 2295kr...

Så vad är skillnaden på dessa förutom priset? Utseendemässigt ser dom exakt? likadana ut.

Sv: Vilken är skillnaden? säkerhetsväst

Nu ska vi se... bläddrar i min nya tidning här.
"CE märkningen innebär att tillverkaren garantear att västen uppfyller den obligatoriska europastandarden för säkerhetsväster för ridning : EN-13158." står det.
"Nivå 3 är den högsta nivån och krävs för att delta i fälttävlan."
Och när det gäller Beta märkning läser jag:
" Det är en frivillig märkning. /// och är en brittisk branschorganistation som bland annat certifierar ridutrustning."
"Om en ridväst har ett Beta-märke betyder det att den är testad både enligt EN-13158 och att den är godkänd av Beta. Frö att bli godkänd av Beta, krävs årliga tester, vilket inte behövs för CE-märkning."
Blev du klokare? Enligt märkningen skall säkerheten på de västarna tydligen inte skilja sig åt. Sen är det väl känslan och passformen att tänka på.
Lycka till!:)

Ahh okej tack! Ja lite klokare blev jag!

Så enda skillnaden är att Race Safe har blivit godkänd av Beta som är frivilligt för västtillverkaren att göra med sina produkter.

Jag vet ju vilket alternativ jag kommer ta eftersom jag använder väst (eller skulle använda om jag hade nån) ca 3-4 ggr i månaden :angel:

BETA-märkning kan aldrig vara fel men om nu båda är godkända av E.Standard och har nivå 3, så känner jag mig inte rädd i alla fall att gå för den billigare...

Tack än en gång! :bow:

Var så god, tur att man läser sina tidningar från pärm till pärm och snappar upp lite viktig info. :D

Liknande trådar

Fälttävlan Vad gäller? Måste västen vara BETA-märkt, eller är västar godkända enligt "European standard EN13158:2000 Nivå 3" godkända för...
Svar
3
· Visningar
1 183
Fälttävlan Skulle bara in i hästbutiken och glo lite, kanske köpa en borste till man o svans. Gissa vad jag kommer ut med. Jo, en... 2
Svar
21
· Visningar
3 071
Senast: amandatuffe
·
T
Utrustning Nu är det dags för mig att köpa en säkerhetsväst efter att en hemsk olycka inträffade under min lektion för några dagar sen. Förut...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka