Vilken av dessa kan passa?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Johanna-79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 896
J

Johanna-79

Är inne på att köpa en syntetsadel med koppjärn till min unghäst, Wintec, Griffin, Knights Lady Hawk eller kanske en Globus. En dressyrsadel alltså.

Vet att dessa sadlar är för smala för min häst men eftersom dessa sadlar går att få tag på billigt så hade jag tänkt experimentera lite och vidga ett järn och sitta i. :D Vet att det finns en hel del som gjort det och det verkar funka.

Här är min häst, vilken av sadlarna tror ni kan passa hennes rygg?

skuggalisa_uppst_lld.jpg

Sv: Vilken av dessa kan passa?

Problemet är att vidgar du ett järn så blir sadeln mer svängd. Din häst har ju inte en svängd rygg och då kan sadeln bli en gungbräda på ryggen.
Har du provat Wintec Wide (ej dressyr)? Griffin Cob xx-vid?
// Linda

WW är inte aktuell då jag vill ha raka kåpor. Enligt griffins mall så går hon preciiis att klämma i en xxvid men kommer förmodligen att bredda ur den ganska snart. Sen finns det ingen griffin cob dressyr med utbytbara koppjärn i sverige. :(

Och så mycket svängdare blir inte en sadel när man vidgar järnet. LH ska väl passa väldigt raka ryggar också?

Skicka efter en från tyslkand eller england då. Det blir inte dyrare snarare att det brukar bli billigare.
Å de flesta har garanti med öppet köp så det är säkert.

LH passar raka ryggar ja, det är nog den som ev. skulle kunna funka isf. Den är ju kort också men när det går att skicka efter från tyskland vf inte?

WW är inte aktuell då jag vill ha raka kåpor. Enligt griffins mall så går hon preciiis att klämma i en xxvid men kommer förmodligen att bredda ur den ganska snart. Sen finns det ingen griffin cob dressyr med utbytbara koppjärn i sverige. :(

Och så mycket svängdare blir inte en sadel när man vidgar järnet. LH ska väl passa väldigt raka ryggar också?

Min Wintec blev rejält mycket mer svängd när jag vidgade mitt järn.
Griffin kan du lätt beställa från ex England.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: Mogge
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 054
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka