Vilken bagge?

Bukefalos 30 år!

KesoNeso

Trådstartare
Vad är detta för bagge? Det är mängder av dem och de bryter ner hästbajset till en sörja som gör det nästan omöjligt att mocka hagen.
Blir knäpp på dem.

IMG_4185.webp

Oj! Finns det så många olika. Jag har alltid trott att dyngbaggen är större och svart and thats it! 😁 Då har jag lärt mig nåt nytt idag.

Nu står det inte storlekar där, men där är några olika som stämmer i färgen iaf. Ser att bilden inte visar färgerna särskilt bra.

Jag får visst vara glad att jag har dem, men jag är det med visst motstånd för det är helt värdelöst att mocka när högarna bara är smörja som sagt……… 🤪

Oj! Finns det så många olika. Jag har alltid trott att dyngbaggen är större och svart and thats it! 😁 Då har jag lärt mig nåt nytt idag.

Nu står det inte storlekar där, men där är några olika som stämmer i färgen iaf. Ser att bilden inte visar färgerna särskilt bra.

Jag får visst vara glad att jag har dem, men jag är det med visst motstånd för det är helt värdelöst att mocka när högarna bara är smörja som sagt……… 🤪

När det inte regnar så tycker jag att det är bara bra när dom plockar isär en hög, då torkar det ut direkt med mindre risk för parasitspridning, och förmultnar snabbt. Men nu när det är så regnigt kan det ju bli lite jobbigt. Spade? Men lämna gärna en liten stack i hagen i nåt hörn som ändå är rator, så dom har något att äta.

En sommar räknade jag till 5 olika arter här hemma 😁. Dom där små guldiga var vanligast. Stora svarta mer ovanliga.

Jag fick kratta ihop böset och sen försöka få upp så mycket som möjligt. :angel:

Jag fick kratta ihop böset och sen försöka få upp så mycket som möjligt. :angel:

Ja, så gör jag också men det är så drygt. Och jag tycker inte om att jag måste lämna så mycket. Hade det varit 25 grader varmt så hade jag nog snarare uppskattat det, då kunde jag bara spridit ut det jag inte får upp så det torkat, men nu med 15 grader och regn när högarna ser ut såhär……. :down:

IMG_4187.webp

Jag har iaf undersökt dem mer och det är någon av de som är bruna med svarta fläckar, närmre än så klarar jag inte att artbestämma dem. Inte med mina gamla ögon och/eller mobilkameran iaf :p

IMG_4198.webp

När det inte regnar så tycker jag att det är bara bra när dom plockar isär en hög, då torkar det ut direkt med mindre risk för parasitspridning, och förmultnar snabbt. Men nu när det är så regnigt kan det ju bli lite jobbigt. Spade? Men lämna gärna en liten stack i hagen i nåt hörn som ändå är rator, så dom har något att äta.

En sommar räknade jag till 5 olika arter här hemma 😁. Dom där små guldiga var vanligast. Stora svarta mer ovanliga.

Ja, det är det där med parasitspridningen som jag inte tycker om. Tror inte spade blir lätt här, hagarna är allt annat än jämna om vi säger så.

Jag får ju massor med mig till gödselstacken och tänkte att där är det ju jättebra att de jobbar, men så fort jag tömmer ut rullebören så börjar de flyga därifrån…….. 😏

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka