Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tordyvel?
Är i alla fall de vi har som bryter ner hästbajset i hagarna. Men inte sådär många!
Det är en av flera dyngbaggearter vi har i Sverige! Grattis, ta väl hand om dom.
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.4e75588c17f447017bf3d44a/1648038806208/Information om hotade arter - dyngbaggar.pdf
Oj! Finns det så många olika. Jag har alltid trott att dyngbaggen är större och svart and thats it!Då har jag lärt mig nåt nytt idag.
Nu står det inte storlekar där, men där är några olika som stämmer i färgen iaf. Ser att bilden inte visar färgerna särskilt bra.
Jag får visst vara glad att jag har dem, men jag är det med visst motstånd för det är helt värdelöst att mocka när högarna bara är smörja som sagt………![]()
Jag fick kratta ihop böset och sen försöka få upp så mycket som möjligt.Oj! Finns det så många olika. Jag har alltid trott att dyngbaggen är större och svart and thats it!Då har jag lärt mig nåt nytt idag.
Nu står det inte storlekar där, men där är några olika som stämmer i färgen iaf. Ser att bilden inte visar färgerna särskilt bra.
Jag får visst vara glad att jag har dem, men jag är det med visst motstånd för det är helt värdelöst att mocka när högarna bara är smörja som sagt………![]()
Jag fick kratta ihop böset och sen försöka få upp så mycket som möjligt.![]()
När det inte regnar så tycker jag att det är bara bra när dom plockar isär en hög, då torkar det ut direkt med mindre risk för parasitspridning, och förmultnar snabbt. Men nu när det är så regnigt kan det ju bli lite jobbigt. Spade? Men lämna gärna en liten stack i hagen i nåt hörn som ändå är rator, så dom har något att äta.
En sommar räknade jag till 5 olika arter här hemma. Dom där små guldiga var vanligast. Stora svarta mer ovanliga.