Bästa redskapen till att mocka hage

Bukefalos 30 år!

Fazeem

Trådstartare
Hjälp en bukefalist med diskbråck att kunna fortsätta mocka!

Jag har mockat hästskit i nästintill hela mitt liv utan några problem. Fram tills nu, för nu har jag fått diskbråck :cautious:. Själva diskbråcket läker som tur är men jag får otroligt lätt återfall eller nya ryggskott och allehanda ryggrelaterade problem stup i kvarten. Därför försöker jag hitta smarta lösningar för det oergonomiska jobbet i stallet. Skottkärra med två hjul så jag slipper parera kärran lika mycket som innan till exempel. Ofta får jag hjälp av sambon som snällt går och plockar upp skit efter hästen han aldrig önskade sig (men som kom med på köpet :D). Men jag märker hur själva skyfflandet sliter på ryggen, och jag kommer inte ifrån att hagen och lösdriften måste mockas. Grep går snabbast men sliter oerhört iom snedbelastningen och vridet som blir. En sådan gödselplockare med en liten "skrapa" (en sån som finns i typ vartenda ridhus) hade gått bra om det inte var för att de är så jäkla låga. Gammal kratta och spade går an men det blir tungt att bära med sig överallt.

Så nu vill jag införskaffa mig redskap som gör det här lättare. Jag är lång, ca 180cm, och jag vill ogärna behöva böja mig för mycket framåt och att göra knäböj i stället för att böja ryggen kommer jag aldrig orka göra hela tiden. Finns det gödselplockare med långt skaft? Eller smidig och lätt skyffel? Finns det någon smidig kratta eller annat redskap som man kan fösa med? En stallkompis hade en sån liten "handkratta" men den var ju pytteliten :o

Hjälp!

Hjälp en bukefalist med diskbråck att kunna fortsätta mocka!

Jag har mockat hästskit i nästintill hela mitt liv utan några problem. Fram tills nu, för nu har jag fått diskbråck :cautious:. Själva diskbråcket läker som tur är men jag får otroligt lätt återfall eller nya ryggskott och allehanda ryggrelaterade problem stup i kvarten. Därför försöker jag hitta smarta lösningar för det oergonomiska jobbet i stallet. Skottkärra med två hjul så jag slipper parera kärran lika mycket som innan till exempel. Ofta får jag hjälp av sambon som snällt går och plockar upp skit efter hästen han aldrig önskade sig (men som kom med på köpet :D). Men jag märker hur själva skyfflandet sliter på ryggen, och jag kommer inte ifrån att hagen och lösdriften måste mockas. Grep går snabbast men sliter oerhört iom snedbelastningen och vridet som blir. En sådan gödselplockare med en liten "skrapa" (en sån som finns i typ vartenda ridhus) hade gått bra om det inte var för att de är så jäkla låga. Gammal kratta och spade går an men det blir tungt att bära med sig överallt.

Så nu vill jag införskaffa mig redskap som gör det här lättare. Jag är lång, ca 180cm, och jag vill ogärna behöva böja mig för mycket framåt och att göra knäböj i stället för att böja ryggen kommer jag aldrig orka göra hela tiden. Finns det gödselplockare med långt skaft? Eller smidig och lätt skyffel? Finns det någon smidig kratta eller annat redskap som man kan fösa med? En stallkompis hade en sån liten "handkratta" men den var ju pytteliten :o

Hjälp!
Skaffa eller låna maskiner!

Jag har en reumatisk sjukdom och kan absolut inte mocka en hage

Vi mockar egentligen inte under vintern, skiten fryser ju fast.

Så snart det tinat upp och torkat tillräckligt, men innan gräset börjat växa "för mycket", så kör vi och "skrapar" med minilastarens skopa.

Minilastare kan man hyra över en helg för kanske 1500 kr.

Vår paddock groomer var en game changer för vår del, mockningen tar mindre än 1/10 av tiden jämfört med handmockning (minst!) och tar mycket mindre på kroppen. Kostar en slant och kräver maskiner etc, men går ofta att hyra tex om man inte vill skaffa en egen.
https://paddockgroomer.se/

Någon som testat paddock cleaner? Vill ha något som funkar med fyrhjulingen och helst inte kostar 50 k :p
1775362581660.webp

lånad bild

Har det inte funnits någon typ av dammsugare man använde till att mocka hagarna med?

Den finns fortfarande. Greystone gödselsug, går att köpa eller hyra. Kan kopplas till en fyrhjuling eller bilen, såvitt jag minns, om en inte vill/kan dra den för hand.

Har det inte funnits någon typ av dammsugare man använde till att mocka hagarna med?

Ja fast den är rätt otymplig och bökig för en person med diskbråck. Asjobbig och tömma oxå. Vi fick med en när vi köpte gården men vi sålde den.

Jag mockar oftast med grep och kärra men är det mkt som efter vintern så tar jag kompaktlastaren. Antingen så mockar jag först med grep och kärra och lägger upp högar i hagen som jag sedan tar med kompaktlastaren eller så kör jag bara med kompaktlastaren. Vad jag tycker är jobbigt dock är att det blir mkt hoppande ut och in när man ska flytta den. Inte heller optimalt för någon med diskbråck.

Har ibland mockat med fyrhjulingen och vagn bakom men den ska ju oxå tömmas och jag har bara en kärra där jag måste tippa flaket manuellt, hade varit smidigt med en elektrisk tipp/vinsch eller liknande. Det finns ju!

Vi har en multione kompaktlastare som är helt ovärderlig. Jag har någotsånär platta hagar och hästar som har fasta toaletter😅. Det gör att jag kan köra skopan och skyffla upp det plättlätt.

Du har ju gett mig bästa tipset i stålkratta istället för min trogna plastkratta. Men det är väl typ det jag försöker göra för egen del, kratta ihop större högar på planar mark och sedan ta grepen. Enstaka högar gör jag fortfarande med liten kratta till grepen i andra handen. Kanske en längre men lika smal kratta funkat också men den ska ju gå att manövrera med en hand. För mina axlar är det ju främst att hålla på att mecka med grepen för att få upp allt som sliter mer och därför puttar jag ihop/upp med lilla krattan så fort det inte är helt slät mark.

Först och främst måste en lära sig att ta småååå lass. Och det brukar vara svårast när en livet igenom har jonglerat skithögar. Köp en plastgrep i barnstorlek och tänk noga på hur du står och ta några bollar i taget. Skaftet köper du normallångt så du inte behöver böja dig.

Ja fast den är rätt otymplig och bökig för en person med diskbråck. Asjobbig och tömma oxå. Vi fick med en när vi köpte gården men vi sålde den.
Håller med. Bra tanke men värdelös i verkligheten. Jag köpte en pga trasig kropp och sålde den ganska omgående. Så tung, bökig och besvärlig att hantera. Ska den vara till någon nytta behöver man vara två. En som kör fyrhjulingen/gräsklipparen och en som dammsuger.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka