Vilken box ska jag välja till fölningen?

maria_b

Trådstartare
Jag har bestämt att mitt sto ska föla hemma i år eftersom förra årets fölning inte gick bra. Jag vill ha full koll med kameraövervakning så jag kan vara med om nått går snett.
Nu har vi inga optimala fölningsboxar, så jag vill ha er hjälp att välja eftersom jag själv blivit tveksam. Stoet fölar inte förrän i början av juni så det kommer förhoppningsvis bara bli innevistelse nattetid, o efter 3 veckor åker de på bete. De tre tänkbara boxarna jag valt är:

Box 1: Endast 2,65m bred men är 4,85m lång. Det är den boxen honstår i nu o trvis utmärkt i. Hade tänkt att hon skulle föla där, men blev tveksam när jag märkte att den var så smal. Den ligger avskilt, lugnt o helt ostört. Är lite mörkare än de andra boxarna. Total yta ca 12,85 m2.

Box 2: Är 3,40 bred och 3,90 lång. Ljus box men ligger mitt i "centrum" av stallet. Till boxgrannen är det bara galler emellan och den står dessutom ca en halvmeter högre då stallet är byggt i 3 olika nivåer. Andra hästar går ofta förbi den här boxen samt står uppbundna utanför. Total yta ca 13,25 m2.

Box 3: Ljusast av alla boxarna. Den är 3,40 bred o 3,70 lång. Ligger helt avskillt o är absolut lugnaste stället i stallet. Ventilationen är inte lika bra här som i övriga stallet, dock ändå fullt okej, då övriga stallet har perfekt ventilation.total yta ca 12,6 m2.

Så nu till frågan, vilken skulle ni ha valt? Motivera!

Tack för svar, hälsningar Maria
 
Sv: Vilken box ska jag välja till fölningen?

Box 3 utan tvekan

Motivation.
Då box 1 är i smalaste laget som du själv skriver.
och box 2 är "mitt i" (har en bekant vars föl blev i hjälsparkat av stoet förra året då hon ville "hota" en häst som gick förbi...)
 
Sv: Vilken box ska jag välja till fölningen?

Det är inte sa att ni har möjlighet att öppna upp mellan två boxar ? Vi gjorde så ifjor att vi plockade ner mellanväggen mellan två 3x3 boxar, lite jobbigt var det men det gick med lite patentlösningar. Och med erfarenhet av att ha haft sto med föl i den boxen så vill jag i fortsättningen ha fölboxen minst 4 meter i smalaste sidan. Obehagligt att stå och titta när mor gick kavaletti med fölungensben så fort den låg ner.
Av dina nuvarande valmöjligheter så tycker jag enbart det sista är gångbart dock skulle jag inte vilja ha sto med föl i så liten box.
 
Sv: Vilken box ska jag välja till fölningen?

Svarar er båda!!

Ja som sagt, jag viste själv inte att hennes nuvarande box var sååå smal, den upplevs ju stor eftersom den är så lång.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att ta bort någon vägg mellan två boxar då mellanväggarna är i betong och ej löstagbara. Dessutom har vi inackorderingar och inga lediga boxplatser.

Mitt sto fick förra året vara amma åt ett annat föl eftersom hon förlorade sitt. Eftersom hennes fosterföl var i väldigt dåligt skick så tvingades fölägaren ha dem hemma hos sig eftersom den skulle matas varannan timme med tillskot, samt att den bara fick gå ut korta stunder. Den boxen hon hade var bara 3*3m men det gick bra då. Dock så finns det ju inget som säger att det inte kan gå snett denna gång o både sto o föl vill väl ha lite extra utrymme. Förra året så var hon som sagt utlånad till ett lugnt stall med stor box osv, men denna gång prioriterar jag att själv kunna vara med vid fölningen så tyvärr blir nu inte boxen perfekt.

Men box 3, det känns faktiskt nu när jag funderat samt läst era svar kanske som bästa lösningen. Som tur är så handlar det ju om väldigt kort tid om inget går snett. Jag ska försöka att inte behöva ta hem dem till mitt stall efter betet utan då hitta ett ställe med bättre förutsättningar.

Tack för hjä'lpen!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 734
Senast: moster
·
Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 494
Senast: bettysmatte
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Ber om ursäkt om tråden ligger fel, hoppas i så fall moderator kan placera den på ett mer passande ställe. Jag börjar från början...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp