Bukefalos 28 år!

Vilken brunst skulle ni valt?

Alexandra_W

Trådstartare
Stoet är tre år, hingsten står på naturlig betäckning (handbetäckning).

Stoet opererades i tisdags för birkelandsfraktur/POF i en bakkota. OP gick helt enligt skolboken. Veterinären anser att det är inga problem att betäcka på nästa brunst, dvs tre veckor efter OP.

Innan operationen 'dök upp' så hade jag bestämt att betäcka på den brunst som blir nästa brunst. Sen ändrade jag ju det iom operationen till näst - nästa brunst. Men sen sa vet det att det är helt okej att betäcka på nästa.

Så nu kan jag alltså välja, och det finns ju för och nackdelar med båa alternativen. NATURLIGTVIS har hingstägaren ett ord med i laget (dock inte pratat med dem än, ska göra det i början på nästa vecka, om jag inte kommer fram till att det är okej att ringa på helg).

men, synpunkter mottages gärna. Här är alternativen:

Nästa brunst (går enligt plan i brunst på självaste nationaldagen, dvs 6:e juni)

Fördelar:

Om hon inte tar sig på första försöket så blir det ändå inte speciellt sent föl om hon tar sig på nästa

Det blir helt naturligt att hon vilar första månaden efter betäckning eftersom hon iaf har hagvila den tiden

Det 'stör' inte igångsättningen efter OP

Det är ursprungsplanen

Nackdelar

Det blir 'nervösare' för matte. Risken för att hon fnattar runt i sjukhage på stationen.

Mattes nojja att vet har fel och det 'händer' något med OP benet vid betäckning. (Det här ä ren NOJA, jag litar egentligen på min vet, jag är bara bra på att måla upp nattsvarta scenarion).



Näst - nästa brunst (borde gå i brunst 27 juni)

Fördelar:

Hennes konvalescens är över (just den 27:e faktiskt) och hon får gå ut i stor hage. (men kommer ändå få gå i egen hage, se nedan)

Risken för mer akuta komplikationer efter OP är helt över.

Mindre nojjor hos matte ang opererat ben och betäckning. Matte har inget att nojja för ang det, dvs kan inte måla upp pessimistiska, nattsvarta scenarion ens.

Nackdelar:[

Om hon inte tar sig blir det ett sent föl

Hon kommer endera inte vila första månaden efter betäckning ELLER så kommer hennes igångsättning inte bli enligt plan/ordination.

Hon kommer ändå få gå i egen hage (om än att det inte gör något om hon fnattar runt) hos hingsten, eftersom jag INTE är det minsta intresserad att ta en häst från 6 veckors konvalescentvila (2 v helt på box, 6 v i liiiten hage) och släppa ihop med nya hästar.
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Jag skulle ha skickat iväg henne efter konvalescensen. Det måste kännas lugnare att sköta henne själv den tiden tycker jag. Jag skulle då bli nervös annars och hela tiden fundera på hur det går då hon är borta.
Nackdelen är ju att om hon kommer med en jättefin brunst nästa gång så är det ju tyvärr inte säkert att hon fortsätter brunsta lika bra och regelbundet hela sommaren. Har man otur kanske hon "hakar upp sig och blir stående med en kvarstående gulkropp. ( Det brukar alltid hända mig när jag bestämmer mig för att vänta ) Nåja det går ju alltid att spruta igång henne om du skulle ha den oturen.
Det blir ju inte speciellt sent heller om du väntar och hon tar sig på någon av de 2 efterkommande brunsterna.
Det är dessutom rätt skönt att få föl på sommaren tycker jag då kan de gå ute direkt.
Hoppas allt går bra!
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Fast jag tycker faktiskt det ÄR sent om hon inte tar sig förrän på brunsten som borde börja 18 juli.. Föl i slutet av juni tycker jag är sent. Jag vill INTE ha dem så tidigt som K, hon är född 14 april. Visst, de kan tillgodogöra sig betet jättefint eftersom de är såpass stora då. Men det är ett helsike i början, när det är lera/snö/is/kallt och eländigt och man bara kan ha ute korta stunder åt gången.

Därför jag valde att inte betäcka på brunsten som är nu, för då kommer fölet för 'tidigt'. Däremot mitten på maj, dår är det inte sådär drygt tidigt, och ändå såpass torrt i backen och så att man slipper ta in/ut hela tiden. Och de kan ändå tillgodogöra sig sor del av betet.

Ute dygnet om går mina inte ens betestid, vi har hysteriskt med bromsar här. Och det brukar ta någon månad innan fölen slutar bry sig om varenda lilla insekt. Och ett nyfött litet föl mitt i värsta bromshelvetet innebär stå inne en hel del ändå. Tyvärr.

Men det är ju 'lugnare' rent konvalescentmässigt med nästa. Men då får jag endera göra avkall på vetrekommendationen med igångsättning, eller min plan att låta henne ha sommarlov i hagen första månaden efter betäckning.

Som sagt, för och nackdelar med både och..

mer åsikter gärna välkomna..

/Alexandra - grubblar vidare
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Tillägg förresten - under förutsättning att hingstägaren tycker det är okej att hon står i sjukhage där (som sagt, de har ju veto i frågan) så har jag FULLT förtroende för hingstägarna. Jag är helt övertygad om att de skulle ta hand om henne enligt alla konstens regler.

Så visst är det nervösare att ha henne borta än hemma, men det är inte pga minsta tveksamhet att hon inte skulle ha det bra, de inte skulle märka om något var fel etc. Utan bara den 'normala' nojigheten, och så lite extranoja för om det är mer risk att hon börjar hagvandra där. Lösningen om/när hon börjar vandra är ju samma som hemma, ge henne större hage och be en bön. Men det är om risken är större att hon vandrar där. Som jag ser det så endera trissas hon igånga v nytt ställe, massa nya hästar runtomkring etc. ELLER så är det helt enkelt så mycket spännande att kolla på där att hon står mer still än hemma. Fast man vet ju inte förrän man har facit i hand, det som är problemet..
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Säger veterinären att det är okej så är det väl det. Betäck du när du hade planerat.
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Alex!

Svar från en mkt luttrad vän i avelsträsket....:-)

Betäck på första möjliga brunst.
Det kan ta hela sommaren att få henne dräktig.

Suckar - du vet vem
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Eller så gör hon som mitt sto, blir dräktig på första semineringen (ja betäckning för K då) för att senare resorbera ( i vårt fall runt 40-60 dygnet - glömt exakt). Tack vare tidig seminering hann vi ändå göra om det sista juli och få henne dräktig. Fölet föddes då 4 juli.
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

illmyra - första möjliga vägrade jag ju, jag har ju med flit väntat till den här, för annars tar hon sig väl direkt då, med min jäkla (o)tur och så får jag föl alldeles för tidigt istället.

Men, jag ska prata med hingstägaren imorgon, och är det okej för de med att hon får liten sjukhage där och så, då får hon åka på nästa brunst som planerat om allt med benet etc ser bra ut. Så får vi hoppas att jag inte kommer ångra det =/
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Alexandra_W skrev:
Mattes nojja att vet har fel och det 'händer' något med OP benet vid betäckning. (Det här ä ren NOJA, jag litar egentligen på min vet, jag är bara bra på att måla upp nattsvarta scenarion).

Här ligger hela problemet..:angel: ;)

Du kan inte superkontrollera allt.
Om du ska ha märra dräktig så analysera inte allt, utan bestäm dig
nångång.

Har veterinär sagt att det är OK. Jamen KÖR PÅ!!! :d
Annars hinner ju märra bli 23 innan du har bestämt hur du ska göra.

Ett råd, låt sedan hingststationen ta hand om resten.

AM
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

hej jag förstår att du har ett dilemma, en tanke som slog mig var att ditt sto faktiskt bara är tre år, är det så bråttom igentligen!? Vad är värt att riskera, ens om lite grann när op gått bra! kan du inte köra stoet dit, när det behövs o ha henne hemma emellan? Det gjorde jag med mitt sto visserligen insem. men det funka helt kanon, för även om op gick bra är det ju en mental grej med! jag kan tänka mig att du vill ha ett friskt sto länge sen!

Hoppas det går bra för dej!
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Svara flera i samma

Nafayette - som sagt, jag hyser inte minsta oro för när hon är på hingstationen, jag har fullt förtroende för att hon får utmärkt omvårdnad enligt konstens alla regler. Det finns alltså inget i nojan med att 'ja men tänk om de..'. Hon kommer ha det minsta lika bra som hemma där, det är jag fullständigt övertygad om (och det är ett HÖGT betyg från petiga mig *s*)

Kskemelie - jag råkar tycka det är en väldigt lämplig och bra ålder att betäcka när de är tre, därför så vill jag gärna ta det där fölet nu och inte om 2, 5 eller 10 år. Dessutom är det en faktor att hingsten jag valt är till åren kommen. Och det är nog bara han själv som vet om han är fertil och i avel nästa år t ex. Men om han så vore purung, så det passar (enligt mig då) mycket bättre att de fölar som fyraåringar än som fem- sexåringar. Man 'tappar' inte lika mycket när de betäcks som treåringar.

Sen, naturligtvis är hennes välmående prio ett. Därför strök jag ju omedelbart betäckning ur planen när det upptäcktes att benbiten börjat störa henne och skulle bli OP. Sen tyckte vet att inte beövde jag stryka det, och då planerade jag in det igen men på nästa brunst (mot planerat). Och så tyckte vet nu efter att OP att det var inte alls nödvändigt att vänta till nästa, och då kom som sagt valet mellan ursprungsplan eller brunsten efter.

Men som jag skrev, ska ringa hingstägaren imorgon och höra så att det är okej för dem och genomförbart och allt sånt med att hon kommer på nästa brunst, dvs under konvalescensen.

Att köra henne emellan anser jag är ett sämre val ur alla aspekter. Jag tror inte det är bättre för benet att åka totalt 5 - 6 h transport flera vändor. Dessutom så är damen en stabil och trygg sak som knappast kommer beröras speciellt negativt av att vara borta. Och att åka flera gånger i brunsten tror/tycker jag är ett sämre alternativ för ett ungt förstagångssto. Dels finns risken att hon trasslar till brunsten då, dels så tycker jag det är bättre att hon kommer lite innan brunst, hinner 'boa in sig' lite på nya stället och i mer lugn och ro hinner upptäcka att det finns hingst på gården etc. Dessutom minskar risken för att hon ska visa svag brunst i en såpass brunsstimulerande miljö. (Hon har tysta brunster)
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Jag håller med om att man inte tappar så mkt om man betäcker tre åring och det var inte det som jag hade åsikter om!

Samtidigt så verkar du själv så övertygad, att jag inte anser att det är någon egentlig mening att andra kanske har åsitkter i ditt fall om du själv har svar på det mesta! Tex. hur ditt sto är, stationen, vet. osv! Så jag kan bara önska dig lycka till!
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Jag hade ju inte valt en station som jag inte hade förtroende för. Och hade inte valt att ställa henne på station om jag inte trodde att hon skulle ta det med ro. Utan då hade jag t ex valt en seminhingst och kunnat välja en annan station (hingsten står på naturlig på hemmastation) osv. Den delen är ju helt opåverkad av operationen, det där är ju sådant som är 'klart' långt innan. Jag är otroligt petig med mina hästar och hade jag hyst minsta tveksamhet om hur hon skulle ha det på station hade jag avstått den stationen alt kört henne emellan. Men som jag sa direkt efter jag varit och kikat och som jag fortfarande anser är 'det enda jag är "oroad" för är att hon ska komma hem i överhull' Och värre saker finns ju att oroa sig för :devil:

Utan det är just vilken brunst jag har haft (och i viss mån har..arrgh) velighet om. Men nu har den här tråden iaf lyckats övertyga mig om att ringa hingstäg imorgon och höra om det är okej för dem - är det det så får det bli där.
 
Sv: Vilken brunst skulle ni valt?

Pratat med hingstäg nu, och hon åker nästa brunst om inget tillstöter. Dvs åker den 4:e (bör högbrunsta 8:e - 9:e om hon ska bete sig som hemma).

De hade dock ingen sjukhage utan tyckte det var bättre hon stod på box. Jag talade om att hon kan börja boxvandra när hon står på boxvila, men de var inte ett dugg oroliga utan tyckte att 'de brukar hålla sig lugna'. Jag är inte lika övertygad, men bara hålla tummarna att hon håller sig i skinnet. Gör hon inte det får vi väl diskutera om jag ska plocka hem henne, eller om vi kan släppa ut henne i någon form.

Kommer att se henne alla dagar utom en där, så jag märker ju direkt om hon börjar vandra. Jag kommer åka dit och promenera henna 5, 7,8, 9 och 10:e nämligen. Jag frågade om de kunde promenera henne eller om de skulle göra det och de tyckte att de nog skulle kunna klämma in promenerandet, men att det var väldigt tacksamt om jag kunde göra det. Och eftersom jag jobbar 30 min därifrån så kan jag ju promenera henne alla dagar utom den 6:e.

Så, nu är det bara att hålla tummarna att allt går vägen, både med att stå på box och att hon blir dräktig med!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 895
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har nyss läst en sammanställning av en undersökning som en shetland sheepdog-uppfödare gjort angående skadan slipped tendon i rasen...
Svar
5
· Visningar
1 350
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 208
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp