Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Den där hästen är ljust gulbrun, såvitt jag kan se. Någon av föräldrarna, troligtvis pappan, måste därmed ha ett gulanlag. Pappan kan, med de färger på föräldrar du angivit, nämligen inte vara black, då ingen av hans föräldrar är det!

Så mycket förstår jag oxå av detta med färger men - så står det i deras papper :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Här är en bild på pappan, som enligt passet är gul black....:confused:

brunnvalla3004.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Detta är hans mamma :)

brunnvalla3027.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Och vill man testa säkert vilka färganlag hästen har kan man dra 30 tagelstrån med rot och skicka till

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

Kostar ca 250:- med dagens dollarkurs och resultatet kommer på en-två veckor.

Kollar de alltså "allt" vad gäller färg på hästen eller måste man ställa en specifik fråga tex homozygot eller heterozygot skimmel ?
Eller får man så att säga en fullständig "innehållsdeklaration" på generna vad gäller färg ?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Har en liten fundering....

Sorrel (vet inte riktigt hur det benäms...ljus fux, rödfux????) och Chestnut (svettfux antar jag) är samma färg egentligen, men olika nyanser...eller?

Jag har en avkomma efter två sorrelfärgade hästar, alltså två röda ljusre fuxar. Nu när hon fäller fölpälsen ser hon mkt mörkare ut. Kan hon bli svettfux/chestnut och hur troligt är det?

Tycker det är svårt eftersom det är "samma" färg.... tog för givet att hon skulle bli lika ljus/röd som sina päron....

Det finns svart bak i linjerna, tex pappas morfar och han har vanligtvis hög nedärvning på svart men det kanske inte spelar någon roll i sammanhanget?
SÅvitt jag vet så har man inte klarlagt hur färgernas nyanser nedärvs, så jag kan inte hjälpa dig på den fronten.

Vad kostar det att göra ett sådant ? Och var skickar man det om man vill göra det ?
Det går bra att kontakta husdjursgenetiska labbet på SLU, de kan göra de flesta om inte alla färgbestämningar.
Här är en bild på pappan, som enligt passet är gul black....:confused:
Pappan är inget annat än felbenämnd gulbrun.
Det är tyvärr vanligt att man blandar ihop gulbrun med gulblack.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

För mig spelar ingen roll vilken färg de har egentligen - gulbrun eller gulblack - men man tycker att det borde vara bättre koll innan färgen sätts in i passet - det finns ju dna prover på alla nu verkande travare....

Han är min oavsett om det står bork eller gulbrun i passet och han står verkligen ut i mängden :) av travare

Och vi köpte honom för stammen och inte färgen, den var en bonus :)

Blacka hästar -vad är det som utmärker dem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

OK nu har jag frågat Welsh här på buke om färger i hennes stam.
Här är stoet.
http://www.allbreedpedigree.com/guons+cozima
Här är svaret från welsh...
"Snowdon Blighter var skimmel, osäker på födelsefärg. Bakom honom är det 3 skimlar, den fjärde vet jag inte.
Criban Victor var brunskimmel med en brun mamma.
Trefesgob Siriol var skimmel
Alla Petit Choux syskon är skimmlar, nästan alla är helsyskon."

Så jag vet fortfarande inte mammans färg...men troligen skimmel.
Pappan är alltså också skimmel.

ditt sto i enbart färger
e skimmel ee fux eu skimmel
u skimmel ue skimmel uee skimmel ueu skimmel
uu skimmel uue brun skimmel uuee skimmel uueu brun

W Petit Choux är skimmel, däremot är födelsefärg okänd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Framför allt den karaktäristiska ålen. Sedan har de mörkare ben och ansikte än själva kroppen, men kan variera väldigt i färg och på så vis vara svårare att se.
Zebraränder på benen kan förekomma också.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

om jag vill ha en skimmel, är det garanterat att det blir det om båda föräldrarna är skimmlar?

hur stor är chansen för skimmel om bara den ena är skimmel?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

om jag vill ha en skimmel, är det garanterat att det blir det om båda föräldrarna är skimmlar?

hur stor är chansen för skimmel om bara den ena är skimmel?

Om båda föräldrarna är heterozygota (enkla anlag för skimmel) har du 75% chans till skimmel (varav 25% är chans för att avkomman blir homozygot). Är bara ena skimmel är det 50% chans.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Det räcker med att en förälder är homozygot skimmel så blir det bara skimmel.
(GG, lämnar alltid ett G).

Om båda föräldrana är heterozygota skimlar så kan det bli icke skimmel också.
(Gg + Gg = GG Gg Gg gg om man tänker gröna och gula ärtor som i skolan).
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Har två frågor från min syster angående hennes ston.

Pinnen(Svenskt halvblod)Brun(med lite tecken), vars mamma är brun och pappa mörkbrun.
Vad kan det bli för färger om man betäcker med en Palomino-färgad hingst?Och i procent hur stor chans för respektive färg?


Nikita(Palomino)ljus vad kan det bli för färg om man betäcker med en mkt mörk palomino hingst?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/horse.php

Länkade lite fel, här kommer mer information om testerna de utför här.
Man klickar på kundvagnen och loggar sina uppgifter. Sedan får man ett verifieringsmail med importtillståndet man måste ha.

Tror inte att de kan erbjuda skimmeltest dock...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

Svar på fråga ett:
Offspring Color Probability
14.58% - Buckskin Sabino
14.58% - Buckskin
14.58% - Bay Sabino
14.58% - Bay
8.33% - Palomino Sabino
8.33% - Palomino
8.33% - Chestnut Sabino
8.33% - Chestnut
2.08% - Smoky Black Sabino
2.08% - Smoky Black
2.08% - Black Sabino
2.08% - Black
(Sabino valde jag för att stoet har vita tecken)

Svar på fråga två:
Offspring Color Probability
50.00% - Palomino
25.00% - Cremello
25.00% - Chestnut

Resultatet beror på föräldrarnas egen genuppsättning. Eftersom jag inte visste status på agouti eller röd faktor så valde jag unknown där.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

För mig spelar ingen roll vilken färg de har egentligen - gulbrun eller gulblack - men man tycker att det borde vara bättre koll innan färgen sätts in i passet - det finns ju dna prover på alla nu verkande travare....
Grejen är att det ska vara rätt färgbenämning på alla hästar som registreras för att färgen är det enklaste sättet att kunna göra en första koll ifall härstamningen är korrekt. Man vet att vissa färgkombinationer inte kan ge vissa färger - fux+fux kan aldrig ge en brun häst, brun+svart kan aldrig ge en skäck (sanning med modifikation, russen har en recessiv skäckvariant - bukskäck - som kan dyka upp ur tomma intet hos en avkomma) etc.
För en vuxen valack spelar det roll bara för att det skulle kunna ifrågasättas ifall det är rätt pass till rätt häst.
Blacka hästar -vad är det som utmärker dem?
Black-anlaget koncentrerar färgen i hårstråna på ett annat sätt än gulanlaget, så det sker en annan variant av blekning av färgen.
Blackar har en ål längs hela överlinjen, från pannluggen till svansspetsen. Även andra hästar kan ha en linje på ryggen *fuskål* men den är oftast inte alls lika distinkt markerad som en äkta ål på en black och finns alltså bara på ryggen..
Har två frågor från min syster angående hennes ston.

Pinnen(Svenskt halvblod)Brun(med lite tecken), vars mamma är brun och pappa mörkbrun.
Vad kan det bli för färger om man betäcker med en Palomino-färgad hingst?Och i procent hur stor chans för respektive färg?
jag ger ett svar på svenska också...

brun+isabell (färgen heter isabell på svenska :idea: )
Om den bruna bär fuxanlag och isabellen har ett agutianlag kan det bli som grundfärg:
25% fux
50% brun
25% fux
Sen är det 50% chans att gulanlaget nedärvs och gär ovanstående till isabell, gulbrun eller gulsvart.

Nikita(Palomino)ljus vad kan det bli för färg om man betäcker med en mkt mörk palomino hingst?
isabell + isabell (nyanserna spelar ingen roll)
25% fux
50% isabell
25% gulvit (BEC, dubbelgul etc - kärt barn har många namn även på svenska)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Här är en bild på pappan, som enligt passet är gul black....:confused:
QUOTE]

Som du redan förstått så är det där ingen black, utan en gulbrun häst (bork). En black har en tydlig ål längs hela ryggen och i man och svans (skall se ut som om den var ditmålad med pensel), i allmänhet betydligt mörkare huvud än kropp och öron som är ljusare "inuti" och har en mörk rand längs hela kanten. Ofta har de också zebraränder på benen och ibland ett "kors" över manken, alltså en rand tvärsöver manken, vinkelrätt mot ålen.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Under förutsättning att stoet har ett fuxanlag (Bernstein hade det), kan du få fux eller isabell. Du kan få brun eller gulbrun. Om både sto och hingst har ett non-agoutianlag kan du även få svart eller gulsvart. Nästan helgarderat alltså...

Sent i fredagskväll kom det då ut en brun liten hingst. Ljusare runt mulen och på benen. Tycker mig kunna se inslag av gult i det bruna.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

För det första måste båda föräldrarna vara skimmel, annars kan den inte ens bli homozygot. Har den det kan man testa via DNA, annars är det bara att kolla avkommorna. Första ickeskimmel som "trillar ut" visar att hingsten inte är homozygot. Dock är avkommevarianten inte säker, eftersom det om hingsten är hetrozygot är 50% per avkomma att den ärver skimmelfärgen. Teoretiskt kan alltså en hetrozygot hingst ge avkommor som av slump alla blir skimmel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 731
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 066
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 296
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp